Omega Constellation (1966) - lynetten mangler...
Nu er jeg jo ikke samler (har højest en "samling ure"), men jeg har jo et par vintage Omega ure, som jeg har føler ret meget for. Det ene, som jeg ser uendeligt meget frem til at få gjort "gadeklar", er et 18 K piepan crosshair Omega Constellation fra 1966. Cal. 561, værk 23944026 og kasse BA 168.005-6. Som det fremgår af billederne, har uret en markant skavank; lynetten mangler!
  • İmage

İmage

İmage
Uret har en del historie i forhold til familien, som jeg luftede i anden tråd for et lille års tid siden. Men jeg er ikke kommet videre i dette projekt, på trods af at jeg har haft fat i en del urmagere i det jyske. Konklusionen synes at være, at en lynette til erstatning af den bortkomne ikke kan fremskaffes og vejen frem er at få fremstillet/rekostrueret en ny lynette - og det ikke hos Omega.

Men vil en "aftermarket" lynette, ganske vist fremstillet efter alle kunstens regler og med godt håndværk, ikke fratage uret en væsentligt del af dets autenticitet? Er det ikke næsten noget der falder i samme kategori som en re-dial? Bliver det ikke lidt franken-watch agtigt? Hvordan ville jeg kunne sikre at denne ville blive identisk med en original Omega reservedel?

Jeg ville jo foretrække en brugt reservedel, gerne pæn men brugt, som ville matche uret - også på alder og stand. Jeg mindes Hannover nævne at "...den manglende glasring er overhovedet ikke et problem for en urmager som Krognos og Mølbak i København eller Halse i Horsens...", men er det noget som jeg skal til at opgive?

Min egen lokale urmager, som er en god støtte, har kontakt med et tysk firma, som genopbygger urkasser, og de ville ganske givet kunne fremstille en lynette for et endnu ukendt beløb. Men jeg er noget tøvende og ville hellere bruge pengene på en autentisk lynette, som jo desværre ser ud til at være uhyre vanskelig at opdrive.

Hvad siger I? Har I noget liggende i skufferne? Hvordan ville I have det med en rekonstrueret lynette fresmtillet i denne sammnhæng?
Tech - Omega Constellation, Omega Seamaster De Ville
Svar
Jeg ville vælge at være iskold overfor om glasringen var 100% original, bare den var guld og matchende. Det kan givet fremstilles - koster naturligvis - jeg ville afgjort se om ikke de der Mølbak, Krognos, Halse typer har nogle forbindelser hvor de kan købe sådanne dele - Omega eller Ofrey - eller andre underleverandører. Naturligvis må et så smukt ur ikke kunne dø af mangel på en glasring.

Var det en double ring i helt matchende farve, levede jeg personligt også fint med det, og det må være ret let at finde for en af de gutter

NEJ jeg synes ikke det bliver et Franken watch af en uoriginal glasring - slet ikke - Men hvis du skulle sælge det, var det da korrekt at gøre opmærksom på det - men det er en ret lille detalje i det sammenhæng i mine øjne.

Flot ur og på med en ring du

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Jeg har kontaktet Omega Danmark, angående en lynette til et sådant ur, og den eneste man kunne få var en i stål, den kan man selvfølgelig lade forgylde, men det er stadigvæk ikke rigtigt, og jeg kigger stadig, for jeg har ikke glemt dig, men muligvis skulle man lade en guldsmed lave en ny guldlynette til uret.

MVH Peter
Svar
Hvis forgyldningen kan ramme farven, ville jeg leve med den frem for at uret skal være "tabt" Det er så lille en sag synes jeg, men skønt hvis det lykkes med massivt guld. Jeg tror bare det er uforholdmæssigt dyrt at få den lavet i massivt, med mindre man finder en der gør det af kærlighed til faget - så det er guldprisen + 500 kr Icon_e_surprised
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis man kan må lavet en lynette i 18 kt. der matcher ville jeg også vælge sådan en, så længe det ikke overskrider budgettet for meget.
Svar
Columbo Skrev:Hvis man kan må lavet en lynette i 18 kt. der matcher ville jeg også vælge sådan en, så længe det ikke overskrider budgettet for meget.

op til 3-4K ville jeg godt ofre - over 5K så ville jeg nok bakke ud!

Men jeg mener faktisk ikke uret bliver ringere af en "kvalitets reperation" - tvært imod som klenodie betragtet synes jeg næsten det gør uret og historien bedre.

Jeg fik på tilsvarende vis lagt et lag guld bagpå min svigerfars gamle Semaster Calendar. Den var særdeles tyndslidt - formentlig fordi der engang har været en gravering der er poleret væk!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:
Columbo Skrev:Hvis man kan må lavet en lynette i 18 kt. der matcher ville jeg også vælge sådan en, så længe det ikke overskrider budgettet for meget.

op til 3-4K ville jeg godt ofre - over 5K så ville jeg nok bakke ud!

Men jeg mener faktisk ikke uret bliver ringere af en "kvalitets reperation" - tvært imod som klenodie betragtet synes jeg næsten det gør uret og historien bedre.

vh Baun
Jeg er helt enig med jeg begge op til de max 5 k
Over det - nix så ville jeg lade en stål forgylde eller finde en forgyldt der matcher urets guld farve - og jeg ville ikke se på det som ringere egentligt

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej.
Man kunne jo bruge stål lynetten til model og få lavet en magen til i guld. Det skulle enhver dygtig kassemager nemt kunne lave.
Har fået lavet lynette til et hr.lommeur i sølv, ikke gratis, men da uret betød noget for kunden blev det lavet.

Mvh Lars
Svar
Lars - kan du huske hvad det sådan ca kostede så man kan få indtryk af hvad det mon koster at få lavet en ny 18 K glasring efter en model?
Det er jo afgjort den løsning man vil ønske sig
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Prisen på at få lavet en ny i 18k skal vel holdes op mod at finde et tilsvarende brugt ur og stjæle lynetten fra dette, men det er måske ikke en optioN? Hvad med at lægge en eftersøgning på TimeZone Salescorner? Eller evt. her [url]"http://www.network54.com/Forum/140376/page-1">http://www.network54.com/Forum/140376/page-1[/url]
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)