Rem til Omega Geneve
Jeg har i nogen tid haft min morfars Omega Geneve liggende i skuffen.
Den er i ok form uden de store ridser eller skrammer, men kunne godt trænge til en kærlig hånd og ikke mindst en ny rem.
Kassen og skiven er i guld (double?) bagkassen er i stål.
Min tanke var at det skulle bruges som dress ur, men jeg vil gerne holde det så originalt så muligt, mit spørgsmål er om det er muligt at købe originale remme til sådan en ældre sag, og et originalt spænde mangler jeg også.
Hvor finder jeg det ?
uhrmageriet har en i stål som er identisk med min bortset fra materialet, de skriver det er fra 1972. http://www.uhrmageriet.com/uhrgfx/10/1100/1143f.jpg

God weekend

Papelione
Svar
Det er altid noget specielt at bruge sådan et ur som ens morfar eller farfar har ejet og båret.

Det kan godt lade sig gøre, at finde et originalt spænde til sådan et ur, men man skal være oppe på dubberne og evt finde det på loppetorv eller hos en urmager, der har gamle dele liggende.

Hvis uret går fint ville jeg blot håndpolere glas og kasse og så sætte en almindelig Hirsc rem på med et almindeligt spænde i første omgang - og så holde øje med hvad der dukker op. Original rem koster let 1000 kr og spændet måske 3-400 kr .....

Hvis uret trænger til service, ville jeg tage det over til Peter Halse og få det givet en service og let polering. Hvis det er guld skal det stå pænt, men det kommer selvfølgelig lidt an på om det er guld, guldkappe (det kan du se bagpå hornene) eller double. Er det double, kan det kun håndpoleres!

Du er også meget velkommen til at tage turen til Nyborg, så kan vi kigge på det og vurdere det sammen med forskellige remme og spænder.

Jeg kan altså ikke sælge dig et vintage guld spænde fra dengang! Men du kan se hvordan det ser ud sammen og vi kan måske pynte uret lidt!

vh Baun
Svar
Hej Baun

Tak for det hurtige svar, jeg har lige taget remmen af. Hvordan ser man ser man om det er guld, guldkappe eller double ? mht. hornene de har samme guldfarve hele vejen rundt. Det er kun den bagerste kappe ( med fræsninger til værktøj) der er stålfarvet.
Mellem hornene over kl 12/24 indikatoren er der trykt (meget småt) 20 Ω hvad betyder det mon ?
Jeg tænkte forsigtigt med lunken sæbevand og en gamle tandbørste at rense det forsigtigt. Derefter lidt brasso på kassen, og tandpasta på plexiglasset.
Lyder det som en god ide?
Min farfars gamle seamaster ligger i min fars skuffe, prøver at overbevise ham om at den ligger bedre i min, det kan være at min morfars ur tilbage i flot stand kan overbevise ham :=).
Jeg tror at det trænger til service, så Halse skal nok have lov til at se på det, hvad ligger vi for service og måske mindre reperationer på sådan en sag?
Som en side historie fik min morfar det i 50 års fødselsdags gave af min mormor, mor og moster så der er lidt familiehistorie i det :=)

Papelione
Svar
Med stål bagside er det ikke massivt guld. Guldkappe eller duble? Først tænkte man guldkappe da du siger hornenes bagside er stål, men det der lille 20 MY som jeg mener tegnet er tyder på at det er guldduble 20 my som er en ret almindelig rimelig holdbar duble form -TROR jeg det må angive

Ja din fremgangsmåde til pudsning lyder helt fin, pas på ikke at slide for hårdt så du går igennem guldet, men prøv dig stille og roligt frem så det kommer til at skinne.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hornenes bagside er guld, men den bagerste plade der har false eller fræsninger til værktøj er i stål. Jeg skal nok gå meget forsigtigt frem, og lade vinkelsliberen og Drem´len ligge i skuffen :=)
Men hvis 20 my betyder guld-double har vi jo svaret der Icon_e_smile.

Papelione
Svar
Papelione Skrev:Hornenes bagside er guld, men den bagerste plade der har false eller fræsninger til værktøj er i stål. Jeg skal nok gå meget forsigtigt frem, og lade vinkelsliberen og Drem´len ligge i skuffen :=)
Men hvis 20 my betyder guld-double har vi jo svaret der Icon_e_smile.

Papelione
Jep når hornenes bagside er guld og bagpladen stå er det helt 100% klart dublè

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Kan i hjælpe mig lidt med de forskellige betegnelser.
Hvis det betegnes som guld alene, går jeg udfra at det er guld hele molevitten, fra inderst til yderst, i en en eller anden karat (renhed) og farve ?
Guldkappe og double har jeg lidt sværere ved at skille ad, men det kunne lyde som om det bare er en belægning ?

Mvh

papelione
Svar
Ja guld - massivt - vil altid (som sølv) været stemplet - med karaten. Rent 10% guld er 24 karat. Guld er væsentligttungere end bly. Guld blandes op med andre metaller for at få legeringer med forskellige egenskaber (mere kobber gir rød guld osv), og samtidigt sænker man prisen. Normalt vil rene guld ure af højeste karat være lavet i 18 karat = 18/24 guld. Så kommer 14 karat o.s.v. derned af. Disse ure har altid bagside i guld, og er som sagt stemplede med guld karaten (eller gamle guldmærker hvis vi går antikt)
Der er som jeg ser det en tendens til at jo bedre et mærke - og jo bedre et værk der arbejdes med, jo højere karat går man i kassen.

En del stempler dog indvendigt i kassens bagside, så man skal åbne for at se det (Omega ofte), men som skrevet, hvis bagsiden er guld, så er det en god indikation for at det nok er massivt. Er bagsiden stål er det dublé eller guldkappe.

Guldduble kan være valset på eller "dyppet" på - og i forskellige tykkelser. 80 Micro er det normalt højeste (tykkeste lag) og det holder virkeligt godt. 20 er helt almindelig standard og vil kunne slides ned, f.eks. typisk på bagkanten af hornene hvor uret glider mod armen. 10 micro er ikke noget der holder ret godt.
I gamle amerikanske lommeure står ofte 20 micro dublé - guarantee 10 years eller 15 years - og det kan være et lille tegn på hvor længe den holder sådan en duble - som jo slides op og ned af lommen.

Som en slags stålfarvet pendant fandtes mange ure fra 30-70 som metal med forchromning - noget som helt som guld duble udgaver kunne/kan slides ned. Inderkassen i chrom eller duble vil ofte være alm metal (ikke rustfrit stål)

Guldkappe - goldcap er et andet ord som ex Eterna bruger, og det forklarer lidt bedre. Det er som en kasket (cap) som bliver lagt oven på stål uret - som så er stainless steel. Den er ret tyk og man kan normalt fra siden se at hornet har den der ret tykke guld kasket hen over sig, ligesom hele glaskanten vil være guld. Det er usædvanligt at se en gold cap slidt ned, også fordi slidstederne jo er stål. Goldcap rankes over dublé

Så lige en sidste om guld og gamle chronografer. Her ser man ret ofte Chronograf Suisse = no name kronografer i guld, til rimelig priser. De vil ofte ha knaststyrede værker, og det indikerer at det ikke er noget man har villet ofre for meget på. Disse chronografer er det som hedder Løgskals kronografer. Vist er det guld men hornene er hule og selve uret ligger i en metal kasse ligesom der oftest er to låg - et metal låg til at beskytte værket, og et TYNDT guldlåg. Fattigmands guld chronografer har jeg set dem betegnet som

Chronografer af massivt guld vil oftest ha kolonnehjuls værker i sig - det dyre metal berettiger det dyre værk.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej hannover

tak for det uddybende svar, det hjalp Icon_e_smile
Og det er jo ganske logisk at at jo finere værket des finere indpakningen.
Jeg vil arbejde med min lille Omega (34 mm), det er et hyggeligt lille projekt .

Mvh

papelione
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)