He ventil
#1
Hej,

Rolex skriver i deres maeriale: "The helium valve is made of high-performance stainless steel. This crucial safety feature allows gasses that have entered the watch during deep-water dives to escape during the diver's return to the surface."

Er det ikke noget vrøvl? Det er vel gasser (især helium) der kommer ind i uret i dekompressionskammeret der kan volde problemer.

Eller er der noget jeg har misforstået?

Peter
Svar
#2
Næh - jeg synes Rolex vrøvler - hvad skulle det være for gasser der kommer ind under dykning. Med mindre jeg er blevet senil er det da direkte pinligt. Helium er fra trykkammeret eller HYR??
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
hvis det passer det jeg har fået oplyst er det således

når man bruger et fartøj til komme ned på stor dybde
som f.eks marianergraven.

så indånder man i fartøjet en blanding af helium/ilt

det er i den forbindelse at uret skal kunne (udlufte)

så jeg vil også sige som jer at rolex vrøvler lidt der.
Svar
#4
Det "fartøj" er jo så en kompressionstank i princippet - ikke en almindelig dykker (som jo heller ikke lige kommer derned)
Anvedelsen for Helium valves er dykkere som skal i trykkammer - og det skal mange erhversdykkere hlt regelmæssigt som en del af det daglige job

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
se her:

A helium release valve, or helium escape valve, as it is also called, is a feature found on some diving watches. It provides functionality for professional divers operating at great depths for prolonged periods of time.
When commercial divers operate at great depths, they often spend prolonged hours in diving bells under pressure breathing a gas mix like hypoxic trimix or similar, that contain the gas helium. Since helium molecules are the second smallest found in nature, the gas is able to work its way inside the watch, around any o-rings or other seals the watch may feature. This isn't a problem as long as the divers stay under pressure, but when they resurface, the helium inside the watch starts to expand quicker than it can escape, leading to an increase in pressure inside the watch. This can cause great damage to the watch, even making the crystal pop off.
To prevent this, Rolex and Doxa S.A. invented the helium escape valve in the 1960's. This is a small, one-way valve, usually featuring a screw-down crown on the side of the watch. When the diver starts to ascend he or she simply unscrews the crown to the full open position, allowing any helium that may have been trapped inside the watch housing to escape. Usually used in a dry environment (inside a diving bell or in a saturation chamber), the fact that the valve is one-way also means that it can opened while the watch (and diver) is submerged.
Helium release valves are primarily found on diving watches featuring depth resistance greater than 1000ft/300m. Models that feature a helium release valve include most of the Omega Seamaster series, Rolex SeaDweller, some dive watches from the Citizen Watch Co., Ltd dive watches and select Doxa Models.

Så de har ret. Man skal aktivere ventilen når man dykker op i en dykkerklokke, så gassen kan komme ud............

Torben
Svar
#6
Ja og nej - selv om det normalt ikke er klogt at diskutere med en kyndig.

De skriver det som om den er for alm.dykkere der har været godt langt nede, men det er "fartøjet" eller "dykkerklokken" eller en "tryktank" som giver Helium, og ikke det hav de dykker ned i, så jeg synes det er rigtigt dårligt beskrevet for "almenheden"

Det er naturligvis sådan at hvis man anvender uret på 3000 meters dybde uden andet end en våddragt, så er færdig for længe siden, og det er givet rigtigt at helium ventil i et dykkerur der kan klare store dybder er nødvendigt, men beskrivelsen af at det er for at dykkere som optager helium under dykning kan slippe af med den helium i uret, mangler mildest talt noget. Beskrivelsen "this crucial safety feature allows gasses that have entered the watch during deep-water dives to escape during the diver's return to the surface." er tynd.

Dykning - giver ikke helium (eller gasses som det beskrives) i uret, det gør trykkamre eller andre kamre indsat under operationen - eller?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
men ventilen er jo også mere pop end til noget fornuftigt. Mit Seamaster har den, men mit Sinn U1 har ikke. Det er vandtæt 700 meter mere end omega'en.

Så det er kun til virkelig proffesionelt brug det giver mening. Så de ure som har en ventil må så være til dette. Her må man da sige, at det nye Rolex virker robust i det og ikke som ex. vis et Omega Seamaster. Her virker det nærmest latterligt.

Så for et ur vandtæt til den dybde som det nye Rolex er, giver det for mig en idé, da det må være tiltænkt en prof. Det er jo ikke deres skyld, at vi urnørder søger noget så ekstremt. Jeg kender ikke mange som har brug for mere end omkring 200 meter.

Torben
Svar
#8
Hej

Jeg har stadig ikke mødt en kunde der kan bruge heliumventilen til noget, og jeg har da solgt rigtig mange med den, så nødvendigheden af den har jeg også svært ved at se.

MVH Peter
Svar
#9
Hej
Tillad lige en helt nyoprettet bruger at give et lille indspark i debatten om, hvorfor He-ventilen er en ubrugelig "gadget" til almindelig brug, men til gengæld en nødvendig feature ved ekstrem dykning, hvor dykkeren er under tryk gennem længere tid.
Prøv at læse denne artikel, som beskriver det godt:

[url]"http://home.xnet.com/~cmaddox/helium_diving.html">http://home.xnet.com/~cmaddox/helium_diving.html[/url]
Olsen
Svar
#10
Jeg har læst og synes stadigt det er dårligt forklaret af Rolex.

Det artiklen siger, om jeg læser rigtigt er, at man blander helium i indåndingsluften ved store dybededyk. Men det påvirker vel ikke uret?

Uret får Helium hvis man er i er nede i klokke eller i går ind i "klokker/kamre" som er placeret under opdykningen som mellem stationer, hvor hele kroppen er inde i klokken - eller - og oftest - hvis dykkeren som standard skal i trykkammer efter længere dyk.

Selve dykningen - uanset dybde - giver ikke helium i uret

Mon ikke Sub oppe fra Grønland kan give et indput, han har jo dykningen inde på livet.

For lige at gøre det klart,: Jeg påstår ikke at helium ventiler ikke er gode i ure til dybdedyk - det er de naturligvis fordi trykkammer er standard i mange dyk, blot at formuleringen rolex anvender for det til at virke som om der kommer helium i uret ved selve dykningen - en frase som nok kan få nogen hobby dykkere til at tro at det er en gadget de har nytte
af - og stiller uret i et lidt forkert lys/behovskabende

Jeg kan ta fejl, så lytter gerne efter nogen der ved bedre.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)