COSC certifikat
#21
Idag ankom mit COSC certifikat fra Schwiez og endda med et lille håndskreven postkort vedlagt. Det er da service! Icon_e_smile

İmage
Svar
#22
hannover_dk Skrev:Men selv uden de kvalifikationer kan du ha held. Jeg skrev til Omega om det ur fra 1992 og gav dem serie og værk nummer og spurgte om det var Ok og fik svar i stil med:

Dear Mr Hannover

Congratulations with you Omega watch. This watch was made in 1991 and is stainless steel with a 18 K redgold hub.
It left Omega for an Omega AD in Venize on the 12th January 1992 and was fitted with a light brown omega marked pig-skin band

Noget i den stil, for jeg har brevet i bankboxen med uret, men sjovt at de gider svare så præcist på en konkret forespørgsel til deres vintage afd, det er bestemt aftersales service der vil noget
vh

Hvornår har du sendt din anmodning, da Jeg har en Omega Seamaster Chronograph fra 2001 som jeg også godt kunne tænke mig et certifikat på.
P.Sebastian
Svar
#23
Jeg mener absolut kun de går 5 år tilbage, men spørg -det koster jo ikke ngoet

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#24
Der står noget ovenfor om, at det kun er til kronometre - ikke kronografer. Dette, går jeg ud fra, er pga., at der er tale om et DD-modul.

En integreret kronograf (Valjoux 7750, FP 11.85, etc.) kan vel godt få et COSC - eller?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#25
GTwatch Skrev:Der står noget ovenfor om, at det kun er til kronometre - ikke kronografer. Dette, går jeg ud fra, er pga., at der er tale om et DD-modul.

En integreret kronograf (Valjoux 7750, FP 11.85, etc.) kan vel godt få et COSC - eller?

Det er et chronometer certificeret, så jeg må jo bare prøve at spørge dem.

/P.sebastian
Svar
#26
Eksperterne må på banen. Jeg mener faktisk selv et med DD modul kan certificeres, idet COSC altid bare er af selve urværket, uden evt kronograf - i alle fald da aldrig med kronografen aktiv? Basis værket i Omegas lagkagekronografer kan jo sagtens certificeres og blir det i mange tilfælde for flere fabrikker
Hvem ved korrekt?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#27
COSC tager kun udgangspunkt i tidsanvisningen og ikke kronografen. Om der er kronograf i værket eller ej er et fedt. Speedmaster automatic (Med DD-modul) er ikke COSC fra fabrikkens side, så derfor kan de af gode grunde ikke sende et COSC bevis. Men det er ikke fordi det ikke godt kunne gøres. Blot har man valgt ikke at gøre det på denne model.

Så inden man forespørger et COSC fra Omega skal man lige tjekke om ens model har gennemført en COSC test. Har ens model IKKE det, er det jo klart at Omega ikke kan sende resultaterne.

Man tjekker om ens Omega er COSC ved at læse teksten på urskiven eller i papirerne. Her vil det fremgå om uret er testet.

/Mads
Svar
#28
Mads Gjødesen Skrev:COSC tager kun udgangspunkt i tidsanvisningen og ikke kronografen. Om der er kronograf i værket eller ej er et fedt. /Mads
Ja jeg mente nok det var sådan. Det passer så også at man ikke kan regne med at uret holder COSC hvis man lader kronografen køre med (hvorfor skulle man dog det i øvrigt)
COSC handler kun om at selve tidsværket som testes, inden det sættes i kassen mener jeg tilmed (hvilket jo også er ligegyldigt)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#29
Tak for info - så lærte jeg det.

Men hvorfor eksisterer COSC stadig? Testen er jo forældet - overhalet af teknologien - og flere procenter har deres egen test, som har langt strengere krav. Desuden testes der før montering. Umiddelbart ville det være billigere at opstille krav til virksomhedernes testprocedurer a la ISO 9000 - og så blot certificere. Eller?

Selvfølgelig er der et behov for verificering, men er det bare marketingsafdelingerne, som har taget over...? Icon_rolleyes

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#30
Ja hvorfor. Der findes jo mærker som tester deres ure langt mere og bedre end COSC - Jeg ser i høj grad COSC som en markedsføringsgrej. Tidligere kunne måske ikke alle mange mærker klare det, men idag kan jo langt de fleste, hvis de bare vil lægge den ekstra pris på som en COSC certificering koster - så jeg ser COSC som noget der er:

Sjovt i forbindelse med gamle ure (1950-75 ex)

Lidt sjovt ved nye - og man kan be om certifikatet i visse fall, en meget sjov extra grej, men kun LIDT sjovt

De som laver deres egen meget seriøse test (Mads kan remse bedre end jeg) koster på den anden side nok også så meget mere at man betaler for hvad ma får.

Hvorfor absolut mellemmærker som Rolex SUb og Omega Speedmaster egentligt lægger vægt i COSC idag, ligger lidt i tåger for mig. Tradition - markedsføring - manglende kendskab - varebeskyttelse af Schweiz mod andre lande?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)