hjælp til newbie
#1
Hej nørder...!
Min bror er hardcore ur-samler, og efter at have på indkøb sammen med ham er jeg "hooked" Det fik mig til at finde et gammelt arvestykke frem, som jeg ikke rigtigt kan finde noget om: Büren er mærket, det er firkantet og sidder på en bred guld-murstenslænke. Det er mekanisk, og det jeg gerne vil ha´ lidt hjælp til at finde ud af, er om det kan betale sig at lade det efterse/reparere, idet det taber en del tid? Endvidere om det er af en sådan kvalitet, at det evt. kunne indgå i en handel med et andet ur, idet stilen ikke lige er mig...?
Håber at høre fra Jer!
Svar
#2
Man må se uret - også gerne værket for at kunne svare mere præcist.
Buren er kendt nok, gammel schweizer fabrik fra slutningen 1890 tror jeg.
De blev i midten af tresserne opkøbt af Hamilton - og gik i likvidation i "quartskrisen" 1972
De eksisterer nu som navn, men Buren har intet med den gamle fabrik at gøre - er blot mærkenavn som er opkøbt og værker osv har intet med gamle Buren at gøre.

De har lavet aldeles udemærkerkede værker - patenterede allerede i 1954 deres mest berømte microrotor automatik

Værker som buhren 1280 ligger til grund for ex Breitling 11 - 12 - 13 og 14 og microrotren også for Tags som buren 11 og 12 (eller Heuer 11 og 12)

Dit ur - som jo nok indeholder et formværk (= ikke rundt) kan godt have et microrotor værk i sig, det findes som formværk - men så står der nok automatic påp uret.

Det kan godt betale sig at lade ex Krognos eller Mølbak sætte det istand, forudsat der ikke er vitale dele som er gået i stykker.
Det er ikke noget der indbringer vældigt mange 1000 kroner - prøv at surfe lidt på http://www.ebay.de under Uhren und schmuck og søg efter Buren, så får du en opfattelse. De ligger sikkert omkring 250-350 Euro Klart mere for Heuers) - men som sagt - dit kan jo være noget helt andet, så billeder inde og ude hjælper, men hvis du ikke kan åbne det uden at ridse, så lad være

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)