GMT II manual
Jeg har lige erhvervet mig det nye GMT II ur, og må da indrømme at jeg ikke helt forstår manualen. Jeg har så forsøgt at finde en mere detaljeret beskrivelse af hvordan man stiller det, men det er ikke lykkeds mig. Er der evt. nogle her på dette forum der har kendskab til, om der findes andre vejledninger end den der følger med uret. Icon_e_surprised
Svar
Jeg tror der er mindst to måder at gøre det "fornuftigt" på. Jeg har mit stillet så 24h viseren (med kransen i "hjemmestilling") viser tiden i UTC - men det betyder, at jeg i praksis næsten aldrig har kransen i "hjemmestilling". Og det synes mange måske ikke ser pænt ud.

Du skal i første omgang beslutte, hvad 24h viseren skal vise med kransen i "hjemmestilling", og så vente med 12h viseren og datoen. Stil så kransen i hjemmestilling og stil uret korrekt med 24h viseren, minutviseren og om ønsket sekunderne, dvs med kronen trukket helt ud. Hvis klokker her lige før jul, hvor vi i Danmark er 1h foran UTC er 18:15, og du (som jeg) vil have 24h viseren til at vise UTC, så er den altså 17:15 UTC og du stiller uret så 24h viseren pejer på lidt mere end 17 på kransen, og minutviseren på 3.

Tryk så kronen ind, og drej fremad (hvorved 12h viseren bevæger sig) indtil datoen er korrekt, drej en gang til forbi 12 (da det er eftermiddag) indtil 12h viseren står lidt efter 6. Ved et hurtigt blik ser du så tiden helt som normalt, og uret er egentlig stillet.

Hvis du vil vide tiden i en anden tidszone, så drejer du kransen, så den viser afstanden i timer fra det, du stillede 24h viseren til. Netop nu i DK, skal kransens prik (der svarer til 1) på mit ur stå øverst, da vi er en time foran UTC, og 24h viseren viser så også tiden her. Hvis du i stedet vil vise tiden i Californien, stiller du 16 øverst da Californien i øjeblikket er 8h efter UTC (24-8 = 16).

Når vi går til sommertid behøver jeg ikke at stille uret, jeg nøjes med at trække kronen et hak ud og dreje 12h viseren en time frem, og tilsvarende drejer jeg blot kransen i forhold til forskellen mellem lokaltid og UTC. I DK skal den f.eks. stå på "2", da vi så er 2h foran UTC og i Californien på prikken, der svarer til 17, da de så er 7h bagefter UTC.

Tilsvarende når du rejser kan du blot stille 12h viseren til at vise den aktuelle lokaltid, hvor du er, og kransen kan drejes til at vise tiden et vilkårligt andet sted.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)