Eterna med lidt sjælden kaliber
#1
Eterna fra før 1960 er ofte små ure - 32 mm - specielt til militær brug - i tiden omkring 2. vedenskrig, men denne er lidt sjælden med sine 36,5 mm ganske stort - og en kaliber 852 som bestemt også hører til de mindre produktioner hos dem
Der er stødsikring (eller shock absorber) i et mærke jeg ikke genkender?

İmage
İmage
İmage
Dejligt klart skivedesign fra den tid og viserne er blevet i ganske flot farve

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#2
Flot ur - og stort for tiden.

Gad vide hvilken farve de visere havde fra nyt?

Jeg ved at Eterna udmærker sig ved at have været først med super gode automatiske værker i 1948....

Hvordan er deres manuelle værker fx. sammenlignet med Omegas 26x og 28x - præcision, størelse og kvalitet?

Du bliver altså nødt til at tage dig lidt sammen John....

Vi vil gerne se og mærke nogle af dine ure på næste urmøde - lad os blot bede om halvdelen i første omgang - eller fx. alle dine Eternaer - eller alle dine chronografer - eller?

vh Baun
Svar
#3
Jamen så tager jeg lidt Eterna eller måske chronografer med - håber det bliver et tidspunkt jeg ikke er ude at rejse med det næste i Frederiksberg eller Horsens - whatever

Jeg tror viserne har været lidt derhenad i farven ellerede dengang men kan ikke finde noget om det. Mon ikke de er blevet lidt mørkere med tiden. Jeg vil bestemt tro det

Jeg synes Eternas manuelle fra den tid fuldt kan sammenlignes med Omegas 26x og 28x serier.

Denne her, som jeg ikke kender service på, men som jeg ikke tror er nyserviceret - og som er fra ca 1941 har en svinghastighed som kun kan impnere, og alt er helt fint og uden belægning af nogen art.

Joseph har faktisk en der også er disse 37 mm i samme stand til 775 Euro - jeg gav ca 1/3 af det.

Jeg skal ha Jørgen Krognos til at se skiven, men jeg tror den er original nok. Der er bitte små stjerner i det sorte når man ser i lup (ses overhovdet ikke uden lup) så den næsten er lidt ujævn - men tallene står utroligt skarpt så? Jørgen må afgøre det, jeg skal derind og hente ur alligevel (på et eller andet tidspunkt når det er klart Icon_redface )

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Det minder ret meget om et Oris værk, jeg har liggende et eller andet sted... Icon_exclaim
*Hvis jeg altså husker rigtig* Icon_rolleyes
Svar
#5
Kan jo være at de har brugt Eternas 852 - (men med deres eget navn på) Jeg nægter at tro det skulle være omvendt?
Jeg kender slet ikke ret meget til Oris som in-house producer - og kender heller ikke til håndoptræk fra dem som in-house - men alt er da muligt. De eksisterede jo i 1941 (er fra 1904 så de kan jo godt ha bygget sådanne værker) - Hvis du finder det kan du jo melde retur
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Hej

Dengang brugte Eterna kun egne værker, og var iøvrigt forløber for en del ETA værker som vi ser idag, dengang var Oris et skoleur dog af den bedre slags.

MVH Peter
Svar
#7
peter Skrev:Hej

Dengang brugte Eterna kun egne værker, og var iøvrigt forløber for en del ETA værker som vi ser idag, dengang var Oris et skoleur dog af den bedre slags.

MVH Peter
Ja ETA er jo helt enkelt en offspring fra Eterna (eller Eterna ofspring fra ETA) idet de mente at ved at separere værks produæktionen fra, ville de kunne tjene langt mere - og i mange år var de to rene søstre og mange af de mest bruge værker fra ETA kommer fra Eterna. Et lille klip fra Timezone - håber det må være OK:

The 2892 is the most recent ETA (basic automatic) caliber and, unlike most of the other ETA's currently in production, the 2892 was derived from an outside design, the Eterna-matic 3000, Cal. 1466-U, first released in 1963 (by Eterna). When finally made available as an ETA movement in 1976, it was very flat for an automatic with center sweep and date, had a distinct developmental history outside ETA and had accumulated a very good record of reliability in the Eterna watches.

An historical note: ETA was the movement manufacturing division of Eterna until 1932 when it split off and joined Ebauches S.A. (which included other big manufacturers like A. Schild). Eterna continued independent development of movements (which is how it came up with the 1466U/2892), although Eterna and ETA also worked jointly on some designs. Almost all (all?) ETA and Eterna automatics share the Eterna-designed automatic winding system: a ball bearing mounted rotor winding in two directions via springless twin click wheels and two reduction wheels on the locking wheel

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Hej John

Du har helt ret ETA udspringer fra Eterna.

MVH Peter
Svar
#9
hannover_dk Skrev:Jeg kender slet ikke ret meget til Oris som in-house producer - og kender heller ikke til håndoptræk fra dem som in-house - men alt er da muligt. De eksisterede jo i 1941 (er fra 1904 så de kan jo godt ha bygget sådanne værker) - Hvis du finder det kan du jo melde retur

Nu fandt jeg så værket, og kan se, at det ikke har nogen special sammenhæng med dit Eterna. Det var åbenbart bare min hukkommelse der rodede lidt rundt med mig...

İmage

Jeg ved at Oris lavede en del inhouse den gang, men igen dette, ret sørgelige, eksempel ligner slet ikke dit eterna.

Jeg kalder det ret sørgeligt pga. de meget ridsede og ødelagte skruehoveder, balancen (som er taget fra et donor værk med en meget slidt bro) og så faktummet at det har en meget svag gang med lille amplitude.

Men skive og viserne er pæne, men så igen er kassen super grim!

Så det var min lille update...
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)