Resonans lyd i Submariner LV
#1
Har en Sub LV som har en "kraftig" resonans-lyd når den går. Jeg kan høre den veldigt godt når jeg har lagt meg for å sove.
Det er jo bare en søt lyd som gjør klokka mer "levende", men er dette normalt??

KK
Svar
#2
Det virker ikke unormalt, men:

- Er det samme lyd, som hvis du holder et andet mekanisk ur op til øret?

Jeg kan også høre mine ure (nogle mere end andre), når de ligger på natbordet. Grunden til, at du ikke hører dem i løbet af dagen (i samme grad), er, at der er mere baggrundsstøj (biler på gaden, vind i træerne, fjernsyn, radio, ovenbo, etc.). Desuden øges indtrykkene via hørelse markant, når det bliver mørkt, og man ikke har øjnene til hjælp (til det samlede sanseindtryk).

Jeg tror, dit ur er helt rask!
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#3
Har hatt en Todor sub og det var ikke denne resonanslyden i den. Men det er vel en høyere frekvens på ankeret også på en Rolex. Jeg vil tro et klokken er ok. Den er jo ny og testet hos Rolex. I værste fall har jeg jo garanti på den;-)
Lyden er sterkest når sekundviseren går mellom 20-40 sec på indeksene.
Svar
#4
Jeg bemærker ikke at uret tikker (14060, næsten identisk værk, blot uden dato) i hverdagen medmindre uret er meget tæt på mit øre, og der ikke er meget baggrundsstøj.
Lægger jeg mig derimod til at sove med uret på og lægger armen ind under hovedpuden samtidigt med øret tæt på puden, ja så oplever jeg at urets gang forstærkes enormt. Det er som om det runger svagt i hele puden. Det skyldes nok stilheden samt min hørelse langsomt skærpes, da der ellers er meget stille.
Jeg kan i hvert fald ikke holde ud at sove eller tage powernap med uret på armen.
Blot lige min erfaring. Tør ikke sige om dit ur fejler noget, jeg tvivler. Jeg selv har dog ikke bemærket at der skulle være forskel alt afhængig af hvor sekundviseren befinder sig.

Mvh. Martin
Svar
#5
Så vidt jeg ved er resonans noget der opstår på baggrund af svingninger. Er det fysisk resonans med lyde baseret på svingninger vi taler om eller blot høj tikken fra værket? Rolex værker er ikke specielt højttikkende men umiddelbart tror jeg ikke der er noget galt.

/Mads
Svar
#6
det gør min explorer, min far og mors rolex. Så jeg vil da gætte på det er normalt Icon_e_smile

Jeg kan netop også høre det når jeg ligger i sengen, eller uret er på et bord. jeg tror hvis man skal se på det fysisk, så tror jeg uret i nogle tilfælde kan ramme kassens egenfrekvens, derved skabe stående lydbølger/resonans, hvilket forstærker lyden og får den til at synge.
Svar
#7
Underligt...har jeg aldrig bemærket. Men jeg skulle da mene det er yderst uheldigt at kassen går i resonans med værket. Man gør alt for at undgå resonans når man konstruere for det kan skade en del med disse svingninger/rystelser. Det er bestemt ikke godt for uret. De fleste kender fænomenet fra ældre biler når man ved en helt bestemt hastighed/omdrejningstal, kan opleve at bestemte dele begynder at ryste/svinge/synge fordi delens egenfrekvens matcher motorens omdr. tal. I særlige tilfælde kan resonans foresage kollaps. Tacoma hængebroen sammenstyrtede pga. dette. Så det er i aller højeste grad noget konstruktører forsøger at undgå. Så galt går det jo nok ikke med værket i et Rolex, men alligevel ikke heldigt...

En lille film:
[url]"http://www.youtube.com/watch?v=P0Fi1VcbpAI&mode=related&search=">http://www.youtube.com/watch?v=P0Fi1Vcb ... ed&search=[/url]


/Mads
Svar
#8
Jep og fly - også de store trafik fly - specielt propel, stiller hastigheden meget bevidst efter at maskinerne ikke skal gå synkront i rystelserne, da det medfører kraftig metal træhed. Man kan høre det hvis man tænker over det når man flyver, at de to eller 4 mortorer ikke kører med helt samme svingning

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Jeg har nå vært innom hos aut. Rolex/service forhandler og urmakeren beroliget meg med at ingen ting var galt med uret. Han har selv en Rolex som han kan høre ikke tikkelyd men resonanslyd når klokka ligger på nattbordet.
Slik er det vist bare.
Men jeg skal følge med om lyden avtar eller stiger under bruk.
Klokka brukes 24/7 så den er under konstant observasjon Icon_e_biggrin
Svar
#10
Mit første Rolex, et Date købt brugt i 1999, havde en slags ringe- eller klokkelyd ud over den selvfølgelige tikken.
"Mislyden" varierede i løbet af et minut - fra højtlydende til helt at være fraværende.
Sådan lyder uret også i dag.

Mit Rolex Seadweller har noget af den samme "mislyd", dog ikke så udpræget.
Men min seadweller har en mere fremhævet klokkelyd fire gange i sekundet - så jeg vil tro, at værket i min Sedweller har en tendens til at "klokke" i det, når uroen har foretaget en helsvingning, hvilket værket gør fire gange i sekundet.

Jeg er ved at tro, at Rolex-værket 3135, som både Date og Seadweller er udstyret med, har ovennævnte "mislyd".
Om "mislyde" er normalt og ufarligt forværket, ved jeg ikke.
Men hvis der er tale om et utilsigtet resonansfænomen, så vil svingningerne utvivlsomt over tid være med til at slide på de fine urdele eller måske ligefrem forårsage metaltræthed på de urdele, hvor resonansfænonmenet optræder stærkest.

Til sammenligning kan jeg konstatere, at mit IWC Ingenieur ref.nr. 3521 (den næstnyeste Inge med JLC cal. 899/2-værk) slet ingen mislyde har - kun en meget svagt hørbar tikken.
Optrækket i dette ur er i øvrigt næsten lydløst.
Min umiddelbare vurdering er, at dette urværk er i en langt højere klasse en Rolex 3135.
Også præcisionen er formidabel: Ca. 1,5 sekund vinder uret pr. døgn, konstant!

Er det almindeligt, at Rolex-værker, måske navnlig 3135-værket, har mislyde?
Hvad siger Rolex-eksperterne?


Venligst

Stefan Garvig
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)