Dykkere
#1
Har udvidet dykkerafdelingen lidt under min ferie for nylig. Her er et Sicura Submarine, efter hvad jeg har fået fortalt, bl.a. brugt af de Italienske kampdykkere. På mødet i Horsens havde Palle?(så vidt jeg husker) fra Odense et med som han sendte rundt ved det bord jeg sad ved.

Er der nogen der kan fortælle yderligere om uret/mærket?

PS. Har fået den rengjort efter fotograferingen Icon_redface !

Jeg syntes det er en lækker gammel sag, som forøvrigt går perfekt og holder tiden glimrende.


İmage

İmage

İmage
Svar
#2
Her er hvad jeg vil tro er et Russisk Pateka.

Det har den sjove feature, at den har 24 timers skive. Den lille viser er 24 timer om at gå en omgang, mens den store fungerer som normalt, altså er 1 time om at nå hele vejen rundt.

Dette kan snyde hvis man hurtigt skal se hvad klokken er, på billedet er klokken altså ca. 17.42.

Der er 2 kroner, hvoraf den ene som normalt trækker uret op, og den anden drejer "ringen" med de blå og røde markeringer under glasset.

Er der nogen der kan forklare hvorfor uret er konstrueret sådan?

İmage

İmage
Svar
#3
Dykkeren ser da fint ud med Tritium. Var ret vel solgt.

Russeren er konstrueret med de to kroner for at man kan stille hvor i de 24 timer natten ligger hvis man ex anvender det som flyveur, så flyver alle civile efter GMT tid uanset hvor de er i verden, så lander man "london tid" som pilot, og så kan det måske være praktisk at kunne indikere hvornår nat og dag er i det område man rejser til?

bare et gæt?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Ikke "Pateka", men "Raketa", der vel betyder raket.

Peter
Svar
#5
psn Skrev:Ikke "Pateka", men "Raketa", der vel betyder raket.

Peter

Nåh for sørensen, så skal den vel over i afdelingen for rumfartsrelaterede ure!! Icon_redface
Svar
#6
Ja paketa udtales Raketa på russisk, men om det har noget med raket tror jeg ikke på

Også lidt alternativt at sætte et anker på urskriven som motiv til en raket affyring - og nok mere sandsynligt at det med at kunne se nat og dag visning er nyttigt i f.eks en ubåd, men masser af disse ure har ikke den direkte tilknytning til andet end - at sælge ure - og de gør i øvrigt ofte udemærket og er sjove. Dette kan udemærket være lavet for at blive solgt til ubådsfolk, og folk der gerne ville se ud som ubåndsfolk

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)