Seamaster med f 300 hz
Hej,

560 serien, hvilken periode og hvilke ure skal jeg så se på der? Rent æstetisk er jeg mest interesseret i de omegaer jeg har set fra sidste halvdel af 60erne, men igen så har ikke set så meget endnu. Jeg er også rimelig sikker på at jeg vil have et automatisk - og gerne med sort skive. Jeg holder øje her på Vintageure, DBA, Lauritz og de svenske netauktioner Tradera.se. Er der andre steder, hvor jeg med fordel kunne kigge? Jeg har været inde på adskillige netbutikker, men synes det virker lidt usikkert, her første gang jeg køber, vil jeg naturligvis gerne kunne holde hånd i hanke med handlen. Tak for alle oplysninger!
Mvh Hasse
Svar
En flot Omega med caliber 564 eller 5 med sort skive fra sidst i tredserne. - Og så skal det vel også være i stål!!!

Så har du vist ramt et ur og design, hvor der er en del købere - og ikke så mange ure. Finder du en i flot stand, kommer du til at betale fra 5K og opefter. Men hvis du er indstillet på det, kan de godt findes. Langt de fleste Omegaer med perfekt (helt uden patina) sort skive fra den tid er renoverede, hvilket vil sige at skiven har været sendt til et firma, som afmonterer index, renser skiven i bund, påfører nyt maling og skrift.

Det er også helt ok, blot skal man regne med, at samlerværdien af sådan et ur, ikke vil være på niveau med en, med helt original skive.

Når du køber på netauktioner, skal du også være opmærksom på, at en del af urene er sammensat af forskellige Omegaer. Således købte jeg en Constellation, som ved nærmere eftersyn havde:
  • Et ikke originalt værk til uret (en 565 som ikke er COSC certificeret)
    En skive som var renoveret - men så dårligt at der fx var anvendt hvid skrift på en sort skive - Omega har mig bekendt kun anvendt guld!
    Uoroginalt og dårlig passende glas
Jeg returnerede uret, men ingen af disse ting ville en "uvidende amatør" have spottet, så man skal altså være på dubberne og få checket sit køb af en expert inden returretten udløber!

Ellers god jagt. Giv dig god tid - der er mere end du tror! Og kig ind til mig i Nyborg, hvis du kommer forbi. Så kan vi snakke Omegaer og du kan se mine Omegaer!

En god smag. Det har du!

vh Baun
Svar
Hej Baun,
Tak, det gør jeg hvis jeg kommer på de kanter. -Og ja, jeg havde faktisk tænkt mig et i stål! - Og 4-5k er jeg da indstillet på, men jeg havde lidt håbet at jeg kan finde et ur til en rimelig pris, som så trænger til renovering og - med en god urmagers mellemkomst - kan få en tilfredsstillende stand. Men som du er inde på er jeg nok (beklageligvis!) ikke den første der har haft den tanke. Det er så småt ved at gå op for mig, hvor mange der følger der her marked helt tæt. Det ser ud til at være småt med genveje, når det angår at betale prisen for det rigtige ur. Men der er flere ure fra den periode jeg umiddelbart godt kan lide, så det behøver ikke lige være det med den sorte skive fra sidst i 60erne. Jeg fortsætter og melder tilbage hvis jeg finder noget. Mvh Hasse
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)