Serienumre på kasse og værk
Hej - har brug for lidt hjælp med numrene på et gammel Omega lommeur. Jeg er ikke sikker på, hvor jeg finder de nødvendige data (har søgt i databasen på Omegas hjemmeside uden held).

Det omtalte ur har et nummer på værket som hedder "2203128". Jeg har en bog som angiver at serienumrerne 2.000.000 til 2.999.999 blev lavet i årene 1902-1908. Kan det bestemmes nærmere?

Kassen har et nummer som hedder "9303199". Hvor finder en info om det? Findes der lister over den slags gamle kasser?

/KK
Svar
Omega har selv nr 2 mio til 1902 og nr 3 mio til at komme i 19
06

Så kan man jo gætte lidt, for jeg tror ikke jeg i alle fald har nærmere lister, og sige at de havde en ret jævn produktion (hvilket nok ikke er hverken helt rigtigt eller forkert) i de år og komme til

2000000 1902
2250000 1903
2500000 1904
2750000 1905
3000000 1906

2203128 burde så ligge omkring skiftet fra 1902 til 1903

Værknummeret kan jeg ikke se noget på, måske andre kan

vh john
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak John. Hvor kan jeg se Omegas egne lister?

Ps. Du mener selvf. 1906 og ikke 2006 Icon_e_biggrin
Svar
yes 1906 - du kan gå ind hos Omega på vintageure og der melde dig til med dine detaljer (giver ikke spam) og så kan du logge på og dels søge under deres vintage section, dels i kundeservice

I vintage er der link til pdf med HOW OLD IS MY WATCH

Du skal være medlem først - gratis

http://www.omegawatches.com/cu_vintage/main.php

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
Som tidligere nævnt har jeg været inde og søge i databasen på deres hjemmeside (er medlem) - men da jeg var derinde sidst virkede "how old is my watch"-linket ikke.

Det gør det heldigvis nu. Icon_e_smile Kan godt se, at serierne er lidt anderledes (og nok mere korrekt) angivet end i min bog. Neders til højre står også kassenumrerne, hvilket antyder, at det omtalte ur har skiftet til en kasse fra slut-30'erne???

Lommeuret er ombygget til at bære på armen (44,8mm), og det har jo nok ikke kunnet lade sig gøre med den oprindelige kasse.

Lyder det ikke rimeligt?
Svar
Ja hvis det er et lommeur som er ombygget til armbåndsur, så lyder 30erne ret muligt - det hedder Marriage
Nogle er slet ikke i Omega (eller anden orignal) kasse, men i en tredie parts kasse, og ofte er skiven malet om, og sekundviserens subdial sidder ved kl. 9 - idet lommeuret havde kronen ved 12 og sekund ved 6, og når man vender for at få kronen til at blive som armbåndsur, ved kl 3 - så kører sekundviseren over til kl 9 - og skiven skal derfor naturligvis males om, ellers stod kl 9 jo på kl 12s normale plads nå det sad på armen
Naturligvis maler man Omega/Eterna osv på skiven for at det skal se normalt ud.
Nej hvor var det rodet forklaret

vh john
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John

Det lyder da helt rigtigt.

MVH Peter
Svar
hannover_dk Skrev:Nogle er slet ikke i Omega (eller anden orignal) kasse, men i en tredie parts kasse, og ofte er skiven malet om, og sekundviserens subdial sidder ved kl. 9

På mit ur sidder subdial ved kl. 6 Icon_question (billede vedlagt) Skiven er helt skiftet.

İmage
Svar
Æh bæh --- ligner absolut ikke en mariage, men værknummeret, hvis det ellers er korrekt, siger jo 1902 eller 1903 - og der er det meget vanskeligt at tro det ikke er et lommeursværk. Det sammenlignet med at du skrev at oplysninger fra kasse nummer viser at det er fra 30 erne - stemmer helt fint med hvordan kassen ser ud - måske vile jeg enda have troet lidt senere.

Jeg har noget svært ved at tro skiven er fra 30erne og ikke skiftet siden. Den er knage fin af sin alder i mærk farve - og uden farveskift i tallene - det kan næsten ikke stemme?

Nu bliver så det næste om du kan åbne det uden at ridse, det er sikkert nemt med en rigtig skarp kniv eller en hård hobby kniv. Se om du kan se rundt i kanten om er et sted bagsiden sidder mindre tæt fast end de øvrige steder, så du kan få kniven ordentlig ind inden du vrider. At du har værk nummer tyder jo på at du har haft det åbnet før

Du kan tage billeder, gode enda, så kom med et af værket hvor man evt. kan se værknummer + evt kaliber nummer + skriv hvor mange mm værket er i diameter og hvad hele uret er i diameter
Så skal vi lige have et billede af bagsiden, udvendigt og endnu mere nødvendigt - indvendigt.

Med det i hånd kan vi lege detektiver og se hvordan et omega værk med nummer der siger 1902 og dermed sandsynligvis fra et lommeur - er endt i et armbåndsur uden det kan ses - alt kan lade sig gøre, men det kan være sjovt at se

I 1902 var der i princip ikke herre armbåndsure. Det med ure på armen var forbeholdt damer. Mænd gik ikke med "smykker", og selv om udtrykket "fruitcake" ikke var opfundet, så betød ure på armen af en mand i 1902 noget med feminint udtryk for at sige det pænt Icon_cool

Først i 30erne blev det rigtigt almindeligt. I slut 20erne byggedes en del lommeure om til mariage og men i 30 erne kom der gang i egentlige herreure, som så var noget med 32 mm i diameter og i dagens lys ville se ret feminine ud.

I slut 50 voksede de til 34 - 35 mm og så er det jo ellers gået derudaf.

Der laves stadigt en del mariage ure, i 3 parts kasser og med nylavede skiver, mange med Omega og speicelt IWC, hvor IWCs engagement begrænser sig til at de engang lavede værket, medens de inte har med resten at gøre, trods flotte signaturer på skiven.

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
Ok her kommer det.

Jeg har en kasseåbner, så det er ikke noget problem at åbne uret Icon_e_smile

Værket er et 15-lignes værk og måler derfor 33,8385 mm i diameter (1 lignes = 2,2559 mm.). Selve uret måler 44,8 mm uden krone.

İmage
İmage
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)