Svar: 105
Tråde: 8
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej,
jeg har fuldt indlæggene på forum'et her i et stykke tid. Har ikke følt behov for, at ytre mig tidligere, men nu er der en 'sag', som har fået mig op af stolen.
Kort fortalt har jeg igennem lang tid - forgæves - ledt efter den helt rigtige vintage Seamaster 300 cal. 552 fra 60'erne (165.024). Som en del af jer nok ved, så er det et af verdens mest kopierede/sammensatte ure, hvorfor det ikke er nemt at finde et 'rent' eksemplar der er til at betale.
Jeg er i min søgen netop stødt på nedenstående eksemplar hos Uhrmageriet i Århus, som jeg indtil nu faktisk troede var et seriøst foretagende med stor ekspertise i vintage Omega'er.
Det er muligt det er mig der er helt forkert på den, men er denne ikke så piv falsk som det næsten kan lade sig gøre!? Og så ovenikøbet til en pris på knap 12.000 kr. (til den pris kan man få et fuldstændigt orginalt eksemplar i god stand)....
[url]"http://www.uhrmageriet.dk/vintage_ure/omega_seamaster_herre#1168">http://www.uhrmageriet.dk/vintage_ure/o ... herre#1168[/url]
Jvfr. mit simple kendskab til SM300 så skulle næsten alle fejlene ihvertfald være der på dette eksemplar, som jeg umiddelbart kan se det. Skiven (lukkede 6 og 9 tal og markeringerne er ikke til kant), forkert font på kransen og spids A i 'Waterproof' på bagkassen. Desuden står der i beskrivelsen at det er en cal. 565 - problemet er blot at cal. 565 er med dato! og det er det afbillede ihvertfald ikke!!!
MEN er det mine øjne det er galt med!? Hvis ikke, så dette til skræk og advarsel for evt. potentielle købere.
/KOX
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
De skriver jo at: Uret er formodentlig sammensat af reservedele fra Omega's lager. Og er derfor ikke en helt original model. Dert stemmer jo og det jeg finder den alvorligste fejl er kaliberen der som du bemærker findes med og uden dato )og med og uden chronometer certivikat) - og dermed i dette fald fejl, men man kan vel ikke kalde det det store snyde nummer når de selv skriver at det er en uoriginal.
Mange seamasters og constellations er bygget og sælges på den måde, og vil man ha en 100% ren model, så skal man kende til sagen.
Prisen, den kan man altid diskutere, jeg ville kun købe en helt ren model (kosher) men de mange som er sammenbyggede af flere forskellige Omega dele, kan som ur, gå lige så godt som de helt ægte.
Jeg synes den er for dyr - og at de meget klarere burde gøre opmærksom på at værket ikke var korrekt, men derudover? De skriver den ikke er original i det mindste
vh John
•
Svar: 1,174
Tråde: 164
min med dato anno 1967, og den er 100 original:
er den sammensat er den uinteressant og ikke prisen værd IMO til gengæld hvis den er NOS-like, som den her nærmerst ser ud til, så er den.
Uhrmageriets:
Mikael
•
Svar: 105
Tråde: 8
Nææ, de prøver at dække sig ind, så det store snydenummer er det vel ikke. Men reservedele fra Omega's lager er det altså ikke. Hverken skiven eller bagkassen er orginale Omega dele - såvidt jeg ved ihvertfald. Og hvis det ikke er Omega dele - ja, så er det ihvertfald delvis fake i mine øjne.
Jeg synes det største problem her, er at en aut. Omega forhandler ligger navn til sådan noget skidt, når man nu ved hvor stort problemet er med kopiprodukter (også selvom det kun delvis er fake - igen, jvfr. mine øjne) og så ovenikøbet sætter den pris. Jeg synes det nærmer sig bondefangeri og jeg vil ihvertfald ikke handle med den forretning. Just my 5 cents.
/KOX
•
Jeg er helt enig med dig, ville bare gøre opmærksom på at der er mange seamasters (og constellations) som har fået skiftet en hele del ud, og hvis der gøres opmærksom på det, er det ikke en forbrydelse, men selvsagt skal man søge at skifte til helt originale dele hvis man kan.
Typisk ses i f.eks constellations, at skiven siger chronometer, men værket er et af de ikke chronometer certificerede. Det skyldes oftest at den på et eller anden tidspunkt har fået en "ny" skive" som re-dial, hvor de trykker den med chronometer teksten som standard. Fake er det - og man kan, som du, kun undre sig over at Uhrmageriet ikke kan skrive tingene tydeligere. Jeg kan ikke afgøre om bagsiden er en Omega reserve del, men kunne godt tro det?
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
På Nogle af Omegas Constellation står der:
Constellation Chronometer officially certified
Mens der på andre blot står
Constellation Chronometer
begge kan godt være med fx kal. 561...
Jeg troede egentlig at alle Omegas Constellation var COCS certificerede, men det er de altså ikke?
Kan nogen præcisere?
vh Baun
•
Mig bekendt skall officially certified være med på skiven for de som er chronometer certificerede, uden den fulde tekst tror jeg det er en fejl i en re-dial.
Der er constellations med mange forskellige Omega værker, alle frem till 756 inhouse værker så vidt jeg ved. Derefter slut med inhouse hos Omega
De findes med hammerautomatik, hvilket jeg vel knapt vil anbefale at anskaffe, hvis ikke det er lidt lige som at interesere sig for damptog (og så kan en hammerautomatik bestemt være spændende og Omegas er blandt de absolut bedste)
Så findes de i rotor automatik versioner helt fra kaliber 550 op til 756 - og de er i 17 og 24 juvels versioner, og i versioner uden dato, med dato, med dato som quick skift og med dato og ugedag og så findes de chronometer certificerede og ikke certificerede.
De certificerede er:
Kaliber 551 (uden dato)
Kaliber 661 (med dato, skiftes ved at dreje mellem k 21 og 0:15)
Kaliber 564 (dato og hurtig dato skift ved at trække i kronen)
Kaliber 751 (dato (hurtig stil) og ugedag (dreje ikke hurtig stil)
Problemet er ofte, at uret har fået ny skive, og så bliver der oftest lavet skive med chronometer officially certified.
Det er derfor vigtigt at man får et billede af værket i det ur man vil købe. Herligt rødforgyldt, og i de 4 chronometer certificerede altid med en tekst på broen som siger, adjusted five (5) positions and temperature
Det står der ikke på de som ikke er certificerede. Man stemmer så også af, at kaliber nummeret passer med teksten adjusted to altså er en af de certificerede.
I princippet har det nok ikke den store betydning, det er helt samme værker f.eks 551 og 552 - blot er den første COSC den anden ikke - men da værket er ens, vil de fungere lige godt idag, men for en samler skal skiven og skivens tekst naturligvis passe med værket.
Ud over at teksten på skiven ofte ikke stemmer med værket (jeg vil faktisk anslå ud fra mange gennemgange i Ebay at det er op mod halvdelen), så kan en lille "give away" til at se om det er redialet være, t den lille stjerne på skiven ikke sidder med spidsen pegene lige lodret op, men lidt drejet. Den sidder med nitter og er ikke så nem at sætte helt lige, så det kan man jo prøve at se efter.
En anden typisk fejl kan være uoriginale visere, helt typisk på piepan modellen,hvor viserne ofte går ud over den flade del af skiven, helt ud til markeringen. Det må de ikke, det er korte visere, som holder sig inde over centerdelen af skiven.
Håber jeg fik det hele med, og ikke har fejl i noget
vh John
•
Tak for grundig gennemgang....
men inde på denne hjemmeside:
[url]"http://shop.joseph-watches.com/joseph/en/FMPro?-db=gaj.fp5&-format=index.html&-view">http://shop.joseph-watches.com/joseph/e ... html&-view[/url]
vil du finde en 561 som jeg mener er COCS.
vh Baun
•
nå man kommer kun på søge siden - men nr N° 26244 er et eksempel
vh Baun
•
Den ser fin ud - den har da også hele teksten Omega automatic chronometer officially certified på skiven - tag den i stort billede (dobbelt klik på det)? -
Og på værket adjusted five (5) positions and temperature, så det stemmer fint sammen, og skiven ser god nok ud, markeringer og visere ligeså - og så i god stand og 18 Karat -
Man kan altid diskutere pris, men i betragtning af at det er en rigtig god/ærlig sælger, så synes jeg ikke den er helt tosset, selvom den gode Joseph ikke er blandt de billigeste.
Jeg har fra ham købt et ur som fik en skade under transporten (trods fin indpakning) og det nappede han fragt og alt på for at få det til Tyskland hvor han har en urmager, og alt blev perfekt.
•
|