Skywalker Skrev:Hej Stefan,
det er også et SUPER fedt ur syntes jeg. Kan klart anbefales 
Jeg har besluttet at returnere det imorgen, for ærlig talt er 7.700 kr. mange penge at spare i min bog!
Jeg havde oprindelig kig på et Air-King, men det ene tog det andet og SD'en var lige mig
- Hvis jeg køber et nyt igennem smwatches, hvordan lyder garantien så ?
- Hvis det skulle gå i stykker under garantiperioden, hvem skal så rep. det ?
Takker mange gange for de fine svar.
Hilsen Rasmus
Garantien er den samme som, hvis du køber hos f.eks. Klarlund. Papirene er stemplet og det hele. Hvis det skulle gå i stykker er det Klarlund der skal fikse det.
Men er du sikker på du kan levere det tilbage?
•
jeg tvivler også på at Klarund tager uret tilbage, men lad os da høre hvad udfaldet bliver.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg fandt dette på forbrugerrådets hjemmeside:
Fortrydelsesret, returret og bytteret
Forbrugervejledning
Ved et almindeligt køb i en butik har man hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.
Hvis du har købt en fejlfri vare i en forretning, har du ikke krav på at få den byttet. En handel er som udgangpunkt altid bindende.
Mange forretninger giver som en ekstra service en eller anden form for fortrydelsesret, for eksempel op til jul. Det kan godt være, du er nødt til at acceptere et tilgodebevis, finde en anden vare i butikken, eller eventuelt betale en form for erstatning til sælgeren for at få lov at fortryde købet. Vilkårene kan fremgå af skiltning i forretningen eller af en tekst på faktura eller bon.
Hvis du mundtligt får et løfte om at varen kan byttes eller returneres, skal du få forretningen til at skrive det på faktura eller bon. De skal også skrive hvor lang tid bytte- eller returretten gælder.
Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre eller nethandel) har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Det kan du læse om her
Så man har altså ikke ret til at returnere en vare købt i en butik medmindre det er aftalt!
vh Baun
•
Svar: 461
Tråde: 62
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Baun Skrev:Jeg fandt dette på forbrugerrådets hjemmeside:
[<SNIP>
Så man har altså ikke ret til at returnere en vare købt i en butik medmindre det er aftalt!
vh Baun
Fortrydelsesret, ombytningret, returret. Mange er betegnelserne for, om man kan få pengene tilbage, hvis man ønsker at tilbageføre handlen.
Nuvel, Klarlund bør efter min optik (det hedder det sgu nu om dage) tage uret tilbage og returnere købsbeløbet til køber.
Denne praksis er gældende i flere dagligvare-kæder , f.eks. i ALDI.
Jeg købte for knap tre år siden et digitalkamera i ALDI - det gik i stykker - og ALDI's treårs-garanti mundede ud i, at jeg fik alle pengene retur!
SÅDAN!
Om Klarlund vil udvise en tilsvarende kundevenlig retur-praksis, må vel bero på deres garanti- og returretspraksis.
MEN, om Klarlund skulle tilbyde dårligere returrets-betingelser end ALDi; det kan jeg vanskeligt forestille mig.
Men - lad os endelig høre mere om, hvordan din returnering af dit SD hos Klarlund spænder af.
Venligst
Stefan Garvig
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Hvad skal PK egentlig gøre? Som "ebsilon" skrev er garantipapirerne formentlig udfyldt med købers navn og adresse, salgsdato, m.v. og der er jo kun det ene sæt papirer til netop det ur. Og i og med at det er udfyldt, er der jo ikke længere tale om et nyt ur. Ingen vil købe et ur til fuld pris, hvis papirerne allerede er udfyldt. Jeg ved ikke (men tror egentlig ikke) om Rolex vil udstede et nyt sæt papirer, og selvom de måtte gøre det vil der under alle omstændigheder være udgifter forbundet med det for PK.
/Bjørn.
•
Stefan Garvig Skrev:Baun Skrev:Jeg fandt dette på forbrugerrådets hjemmeside:
[<SNIP>
vh Baun
Fortrydelsesret, ombytningret, returret. Mange er betegnelserne for, om man kan få pengene tilbage, hvis man ønsker at tilbageføre handlen.
Nuvel, Klarlund bør efter min optik (det hedder det sgu nu om dage) tage uret tilbage og returnere købsbeløbet til køber.
Denne praksis er gældende i flere dagligvare-kæder , f.eks. i ALDI.
Jeg købte for knap tre år siden et digitalkamera i ALDI - det gik i stykker - og ALDI's treårs-garanti mundede ud i, at jeg fik alle pengene retur!
SÅDAN!
Om Klarlund vil udvise en tilsvarende kundevenlig retur-praksis, må vel bero på deres garanti- og returretspraksis.
MEN, om Klarlund skulle tilbyde dårligere returrets-betingelser end ALDi; det kan jeg vanskeligt forestille mig.
Men - lad os endelig høre mere om, hvordan din returnering af dit SD hos Klarlund spænder af.
Venligst
Stefan Garvig
Nu kom du jo også med en defekt vare til Aldi som sikkert ville være dyre for dem at lave end at give dig pengene tilbage.
I det her tilfælde er der jo tale om et nyt ur, hvor han fortryder købet fordi han har fundet ud af at han kan spare nogle penge. Så det er kun af ren venlighed de burde give ham pengene tilbage.
•
Svar: 461
Tråde: 62
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
[/quote]Nu kom du jo også med en defekt vare til Aldi som sikkert ville være dyre for dem at lave end at give dig pengene tilbage.
I det her tilfælde er der jo tale om et nyt ur, hvor han fortryder købet fordi han har fundet ud af at han kan spare nogle penge. Så det er kun af ren venlighed de burde give ham pengene tilbage.[/quote]
Når man køber en vare, bør man ikke stavnsbindes til at beholde varen f.eks. i kraft af, at sælger kræver ens underskrift på diverse købsdokumenter.
Hvorvidt Klarlund har hjemmel til at pålægge køber en sådan klausul, ved jeg ikke. Dog vil jeg betvivle dette. Et ur er en købsvare på linie med andre forbrugsvarer, og at der skulle gælde særskilte købsregler for ure, kan jeg ikke tro.
Klarlund bør rette ind efter gængs returret, sådan som den bliver praktiseret af andre sælgere - i fald, at Klarlund ikke vil tage uret retur.
Men vi må se, hvad Klarlund melder ud med.
Og håbe, at SD-køberen melder ind her på vores prægtige ur-site.
Venligst
Stefan Garvig
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Stefan Garvig Skrev:Klarlund bør rette ind efter gængs returret
Jamen gængs returret ("ret" er vel, hvad loven foreskriver) er at en handel er en handel; præcis som "baun" skrev det. Der er nogle få undtagelser, f.eks. ved handel over Internettet.
/Bjørn.
•
Svar: 173
Tråde: 44
Modtaget Likes: 96 i 25 svar
Givet Likes: 10
Hej igen.
Det er vel også svært at levere en ny bil tilbage når den først er indregistreret eller hva'
PK lader ALDRIG handlen gå tilbage!
Jeg ville føle mig GODT og GRUNDIGT snydt hvis jeg ved køb af et nyt ur ville blive præsenteret for et som havde papirerne udfyldt.
Det var bare min mening.
Og det er jo sådan med ure som med alle andre varer - at de kan købes MEGET billigere i de fleste andre lande end Danmark.
Da jeg selv skulle købe mit første Rolex havde jeg godt og grundigt sat mig ind i hvad priserne var i udlandet samt overvejet fordele og ulemper ved et køb uden for Danmark. Danmark vandt. Den sum som der var efter kontantrabat osv. var simpelthen for lille til at jeg ville ”snyde” mig selv for en super oplevelse/service hos en dansk forhandler.
Hej ebsilon
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Ja, ja, det er nu lidt sjovt det her.
Selv når det kommer frem hvad der er gældende lov, så er der nogen der tror at Bilka og Aldi er dem der sætter standarten.
Nuvel det kan der være noget om, der hvor jeg arbejder er der bytte ret / retur ret i 30 dage såfremt der er udstedt et byttebevis på æsken og det ellers kommer retur i "ubrugtstand".
Uanset dette skal det påpeges at der er INGEN retur eller bytteret. I gamle dage hed det og så købt som beset, og det gælder altså stadig. Dette bliver og så fremhævet i mange aviser op mod jul, at man skal få det skriftligt, hvis der er nogen form for retur/bytte-ret på varene man køber. Så kan man mene en hel masse andre ting om dette, men sådan er loven altså skruet sammen.
At vi så er mange der giver en bedre service burde kunderne så kun sætte pris på, og ikke bare tro at det er en ret de har.
Tag f.eks. bare det at nogle giver en garanti, hvad er garanti: jo det er det i det tilfælde at man får mere end der står i købeloven, et eks. er hvis man får et gratis batt.skift inden for 1 år. Det er garanti, et batteri er ikke omfattet af købeloven, selv om folk tror det.
Så gør jer nu selv den tjenste at få det skriftligt når i køber noget hvor dette kan komme på tale. Og skøn på det når i får det.
Mvh Lars
•
|