Brixon spørgsmål
Jeg har arvet to manuelle ure fra min bedstefar. Jeg vil høre om nogen kan fortælle mig om dem eller evt. sende nogle links fra nettet. Mærkerne er Brixon og Awill. MIn bedstemor ved ikke hvor gamle de er, men mener de er fra før 1970. Håber i kan hjælpe mig.
Svar
hansen Skrev:Jeg har arvet to manuelle ure fra min bedstefar. Jeg vil høre om nogen kan fortælle mig om dem eller evt. sende nogle links fra nettet. Mærkerne er Brixon og Awill. MIn bedstemor ved ikke hvor gamle de er, men mener de er fra før 1970. Håber i kan hjælpe mig.

Hej Hansen - nedenfor har jeg pasted et svar ind, som jeg modtog da jeg selv stillede et spørgsmål om Brixon for nogle måneder siden ...
IT handler jo også om genbrug Icon_e_biggrin

Peder Skrev:
Anonymous Skrev:Hej!
Brixon, var et urmærke der blev importeret af et firma der hed Gravgaard i Horsens, lukkede vist nok i 80'erne. Navnet er genopstået igen i år ved firma Danaure, importør af Festina og MG-ure (ikke noget med MG-biler) og Agena, ligeledes i Horsens
Hans gamle Brixon er muligvis med enten et ETA eller Fe værk, der var en overgang hvor der var flere af de små gossister som fik værker med danske dag-skiver.

Mvh Lars

Tak for det fine svar, Lars
Svar
Uden at kende de to mærker, kan jeg lige, hvis du er ny i ur-verdenden sige, at fra ca 1940 og frem til ca 1970-75 fandtes der et utal (vi taler i 100vis) af mærker i Schweiz som fremstillede ure.
De var helt som du kan se af Lars gode svar til Peter, baseret på værker fremstillet af nogle af de store værk fabrikker som ETA, Schield, osv. De ophørte næsten alle ved quarts "revolutionen" - og deres værdi er ikke høj som salgs objekter, med mindre der ligger noget helt usædvanligt i dem (ex en Recta som et af de mange generiske mærker, men med en Valjoux 72 C i sig og med 18 Karat kasse).

En del af disse mærker har siden oplevet at navnet er blevet solgt til nye virksomheder som udgiver dem og håber at tidens trend med at ville have mekanske ure, kan give dem et hurtigt salg (Pierce - Ingersol osv.)
De bliver så ofte monteret med Kinesiske værker - og håbet er at det gamle navn så kan få dem til at virke mere værd end de er. Ofte bliver disse ure solgt som "Made in Germany" uden at det skal tages som udtryk for at værket er tysk.

De ure der blev lavet omkring den tid dine nok er fra, 1950 - 1970 vil i mange tilfælde kunne give mange års glimrende gang og virker de, kan folk som Krognos og Mølbak og flere andre rundt i landet, (se forsiden på vintage) givet servicere dem og give dem lidt olie.

Har de dermed en værdi ved at have været din bedstefars, så har de jo i høj grad en værdi som aldrig går at købe og så er de lidt unike

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg har slettet teksten da det var det forrige som kom med to gange - serveren svarede at den ikke kune reagere og bad om "debug"mode - men det viste sig at den havde fungeret hver gang Icon_rolleyes
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for svarene, det var hurtigt.

Begge urenes værdi, ligger i det var min bedstefars, så kunne aldrig drømme mig om at skille mig af med dem.

Er ny i urverdenen, da jeg købte et Omega Seamaster sidste år, som det første "rigtige" ur, så generelle oplysnigner er jeg meget interesseret i.
Svar
Er der evt. nogle i Jylland, tænker specielt fra Århus og nordpå, som renoverer sådanne ældre ure.
Svar
hansen Skrev:Er der evt. nogle i Jylland, tænker specielt fra Århus og nordpå, som renoverer sådanne ældre ure.

Urmageriet i Århus.
Svar
Brixon og Awill burde enhver urmager kunne servicere for dig. Det er ikke noget usædvanligt i det, "standard så det gør noget."

Mvh Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)