Explorer II eller...
hej,
jeg overveker at købe i mellem Explorer II eller Jaeger le-coultre Master Compressor Dualmatic, både har gmt funktion... men kan I give en fordel ved at Rolex frem for JLC...?
Svar
Den eneste fordel jeg umiddelbart kan komme på er at Rolex´en er lidt mere robust end JLC. Så valget afhænger lidt af om du er typer som "banker søm i med dit ur", eller om det bare skal bruges til almindelig brug. Desuden er "blærerøvseffekten" og gensalgsværdien nok også lidt bedre end på JLC´en.
Rent udseendemæssigt er det en smagssag, som 100 % er op til dig selv. Jeg ville vælge JLC pga. det finere værk, lidt bedre finish samt at JLC, som manufaktur, siger mig langt mere end Rolex.

Men som altid: Vælg med hjertet. Begge ure er et fortræffeligt valg, som nok skal tjene dig godt langt ud i fremtiden.

Mads Gjødesen
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg ville vælge JLC pga. det finere værk, lidt bedre finish samt at JLC, som manufaktur, siger mig langt mere end Rolex. Mads Gjødesen

surprised ...not really ... Icon_rolleyes
Svar
Nej den udmelding overrasker nok ikke dem som kender mig. Det er jo bare MIN holdning, baseret på de Rolex/JLC jeg gennem tiden har haft. Det er trods alt nogle stykker....
Du er velkommen til at komme med din mening "guest", og det kunne da være fedt, hvis du kunne komme med saglige argumenter for at vælge Rolex frem for JLC, frem for bare at gemme dig bag en gæste-identitet og "rulle med øjene" af mig.

Der faldt en bemærkning til ur-træffet i Kbh forleden dag, som jeg mener, er meget sigende for Rolex. Klarlund havde haft en mand (Ole?) i Schweiz hos Rolex. Han havde spurgt hvorfor de ikke lavede ure med komplikationer. Svaret lød: "That is way to complicated...". Det skaber ikke synderlig meget respekt hos mig. Tænk hvis man sagde det samme hos NOVO, når der skulle udvikles ny medicin.
Så har jeg mere respekt for JLC´s horologiske kunnen. I 2004 kom de med deres to-aksede gyro-tourbillon med perpetual calendar. Sidste år var det en minuterepeater med 15-dages power reserve. Det mener JEG er lidt mere cool, end at fejre et 50-års jubilæum af Sub´en, ved at sætte en grøn krans og skive på.

Anyway...Jeg har stor respekt for Rolex´ holdbarhed og præcision. Det har de nu engang valgt at satse på, og det går jo strygende. I 25-30 kkr. klassen hører de også til blandt mine favoritter, men det ærger mig bare at de ikke har større horologisk formåen.

Mads Gjødesen
Svar
Jeg tror mange Rolex'er bliver købt fordi "det skal være Rolex", og selvom det ikke er ret innovativt, så får man altså nogle pragtfulde arbejdshesten uden dikkedarer. Netop det skal man vel ikke kimse ad? Og uanset om man kan lide det eller ej, så er Rolex nok det mærke med højest signal-værdi overhovedet. Det er ikke kun horologisk formåen, der er med til at afgøre valget af ur. Mine to Rolex'er har jeg ikke fortrudt købet af et sekund.

Men når det er sagt, tror jeg nu også jeg er færdig med at købe Rolex - især efter at jeg lidt skuffet så GMT i jubilæums udgaven for nylig (guld, grøn timeviser, grøn dato) og lidt efter så et par JLC i Master serien. Sælgeren var også hurtig til at give mig ret i, at de sidstnævnte var klart mere spændende Icon_e_biggrin

/Bjørn.
Svar
bjorn_e58 Skrev:Jeg tror mange Rolex'er bliver købt fordi "det skal være Rolex", og selvom det ikke er ret innovativt, så får man altså nogle pragtfulde arbejdshesten uden dikkedarer. Netop det skal man vel ikke kimse ad? Og uanset om man kan lide det eller ej, så er Rolex nok det mærke med højest signal-værdi overhovedet. Det er ikke kun horologisk formåen, der er med til at afgøre valget af ur. Mine to Rolex'er har jeg ikke fortrudt købet af et sekund.

Men når det er sagt, tror jeg nu også jeg er færdig med at købe Rolex - især efter at jeg lidt skuffet så GMT i jubilæums udgaven for nylig (guld, grøn timeviser, grøn dato) og lidt efter så et par JLC i Master serien. Sælgeren var også hurtig til at give mig ret i, at de sidstnævnte var klart mere spændende :D

/Bjørn.

Jeg var hos Klarlund forleden, og de fortalte, at de var stoppet med at forhandle JLC pga. der var så mange fejl i værkerne ??. Nu tør jeg ikke købe "eller hvad"??
Elmer
Svar
Elmer Skrev:Jeg var hos Klarlund forleden, og de fortalte, at de var stoppet med at forhandle JLC pga. der var så mange fejl i værkerne ??. Nu tør jeg ikke købe "eller hvad"??
Det tror jeg ikke på, det fleste JLC modeller har været gennem test på 1000 timer, langt fra mange andre brand, selvom de ikke har testet COSC...men qualitet kan være sikkert på.
Svar
Hej Elmer
Jeg skal ikke kunne sige, hvad der ligger til baggrund for Klarlunds beslutning om at droppe JLC. Umiddelbart syntes jeg det lyder lidt mærkeligt, hvis det skulle være på baggrund af værkerne. Jeg har ikke hørt om tilsvarende problemer på andre fora. Desuden har JLC altid hørt til bland urmagernes ynglinge, og altid været værdsat for deres fine og velfungerende konstruktioner.

Alle JLC´s ure bliver, som tidligere nævnt, 1000 timers testet og her skulle div. små-problemer gerne blive fanget.

1000 timers testen (over 40 dage!!) har følgende faser, som her er opstillet i kronologisk rækkefølge:

- Visuel kontrol af alle funktioner og finish
- Test af præcision i 6 positioner
- Test af power reserve ved høj aktivitet
- Test af power reserve ved lav aktivitet
- Udsættes for varierende temperaturer
- Udsættes for cyclotest
- Shock-test for at kontrollerer balancens "shock-resistance".
- Test af power reserve ved lav aktivitet
- Test af vandtæthed
- Test af præcision i 6 positioner
- Visuel kontrol af alle funktioner og finish

Jeg kender desværre ikke beståelseskravene i hver enkelt fase, men jeg ved at præcisionstesten har skrappere krav end COSC-testen. Bemærk at det er hele uret, som udsættes for 1000 timers testen og ikke kun værket som COSC.

Hvis nogen har mulighed for at få Klarlunds udmelding uddybet, vil jeg meget gerne hører nærmere. Jeg har vel haft knap 10 JLC ure. De har alle fungeret fremragende. Har kun haft en enkelt, som skulle til rep, men det var vist desværre min egen skyld Icon_redface

Mads Gjødesen
Svar
De er da stoppet med JLC fordi der ikke er salg i dem. Det er da tydeligt for enhver at JLC kun henvender sig til et smalt publikum. Jeg syntes JLC er fedt. Men det ændrer ikke på at de er svære at sælge. Især ifht. deres andre mærker.

Mvh Morgan
Svar
Ja Morgan det ville nok også være mit mest oplagte gæt. JLC har ikke den store udbredelse i DK, og salger er nok næsten lig nul i forhold til Rolex. Nu kender jeg heller ikke til Klarlunds udvalg, men har de kun 4-5 halvkedelige modeller liggende, sker der nok ikke det store. Jeg håber da en af københavnerne kan løse "mysteriet" om hvorfor de er stoppet med salget.
Både Hvalplund og Mathiesen har jo også JLC, så det kan være der er for mange om udbudet.

Mads Gjødesen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)