Chronograf valg til urmongol
#1
Hej

Jeg har nu indset jeg ikke kan undvære en fornuftig Chronograf, det er ikke afgørende hvorvidt uret er nyt eller brugt det skal dog helst koste under 20.000 kroner, blot har jeg en udfordring idet mit håndled er 22 centimeter i omkreds, det er åbenbart ikke lige standardlænke størrelse, men det lyder som om der blot påsættes et par led ekstra hvis man køber et nyt ur, vil jeg lige så nemt kunne få et par ekstra led på hos urmageren hvis jeg kommer med et brugt ur?
Jeg har i min søgen på nettet og hos nogle urmagere, fundet frem til disse:

Omega Speedmaster Broad Arrow
Omega Seamaster Aqua Terra Chronograph
Fortis B-42 Diver Chronograph
Fortis B42 Flieger Chronograph Alarm
Fortis B-42 Official Cosmonaut Ti Limited Edition
Zenith El Primero chronograf Rainbow eller de luca
Brietling chrono Superocan
IWC Flieger chronograph

Hvad er jeres uforbeholdende menig om disse evt. jeres første valg eller har jeg overset nogle helt oplagte chronografer i min søgen som mangler på listen?

Med venlig hilsen
Benny
Svar
#2
Jeg synes det alm. Omega Speedmaster Professionel er et godt valg til en fornuftig pris.

İmage

/Crook
Svar
#3
Hej Benny.

Nu er jeg meget "farvet" i mit valg af ur:
Jeg ville helt klart gå efter en Zenith. Hvis du sørger for at vælge en model med El Primero værket (som du nævner) kan det ikke gøres meget bedre inden for den prisklasse du har valgt. Begge modeller du nævner (Rainbow og De Luca) er nok lidt undervurderede så du får meget kvalitet for pengene. Generelt mener jeg deres skive layout er helt i top især på Rainbow modellerne. Se evt. også efter ældre årgange.
Der findes en del billeder her på forum hvis du søger efter "Zenith".

Her får du to af mine favoritter, én fra 90erne og én fra 70erne:

İmage

İmage

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#4
et ur med el-primero eller en broad arrow med Frederic piguet, absolut de bedste chronograph værker, i stedet for et med med lemania værk..

ps. Husk Omega mm. er anderledes end de fleste andre så 38 eller 40 omega mm. giver et stort ur..


İmage
Svar
#5
Fornuftigt udvalg, du har fundet frem, allesammen attraktive og fine ure.

Kolonnehjulsvaerk anses for en bedre loesning, hvad angaar kronografvaerker og ur-teknisk er det mere kompliceret at fremstille og har dermed hoejere herlighedsvaerdi. Det afgraenser dit udvalg til Omega og Zenith. Alarmfuntionen paa Fortis-uret er en interessant komplikation i almnidelig og paa en mekanisk kronograf decideret sjaelden, men den er ogsaa betalt.

Det anses endvidere blandt samlere for mere hardcore, hvis man udvikler og fremstiller egne vaerker. Hermed er Omega ude. Jeg maa dog tilstaa, at jeg har en svaghed for Broad-Arrow med blaanede visere (og dermed hvid skive) og brun krokodille rem. I den konfiguration faar du et ur, som du kan bruge i alle sammenhaenge.

Zenith har altid vaeret en sleeping beauty og du faar et legendarisk vaerk med historik, det foerste, seriefremstillede automatiske kronografvaerk, en frekvens, som muliggoer tidtagning med 1/10 sekunds noejagtighed, hvilket ingen andre vaerker goer. Vaerket har vaeret brugt af en raekke urmaerker, herunder i Rolex Daytona igennem en aarraekke.

De Luca og Rainbow er fortraeffelige hele vejen igennem. De Luca er den aeldre af de to der med sit kassedesign og oysterlaenke ligger taettere op ad Rolex. Med sort skive ligner det, hvad en kronografversion af Submariner kunne have vaeret. Jeg har et med hvid skive fra 90-93, som er det af mine ure, jeg har brugt suveraent mest. Det er et eftertragtet ur, hvilket kan ses paa stigende priser og hurtige salg, naar der er et paa markedet.

Rainbow har mere firkantede skuldre, kronebeskytter og en anden laenke, som giver uret en mere selvstaendig identitet, men ogsaa goer det mindre elegant efter min mening. Det faas imidlertid med Flyback funktion, dvs at stopuret kan startes forfra uden det skal stoppes og nulstilles. Kan du knibe denne model med sort eller multifarvet skive indenfor dit budget, er det efter min mening et af de bedste value-for-money ure, du overhovedet kan faa.

Held og lykke med jagten, hoerer vi naermere, naar du har besluttet?

Mvh/Tom Hansen
Svar
#6
Citat:Frederic piguet, absolut de bedste chronograph værker, i stedet for et med med lemania værk..

Den her er da med lemania værk....

Icon_e_wink

İmage
Svar
#7
de bedre af at side i en Patek? lol

Mikael
Svar
#8
M Lange Skrev:de bedre af at side i en Patek? lol

Mikael

Næ, men kunne være at man undervurderer Lemania! ! !

Nej, det er PP der tager fejl......

Lars
Svar
#9
Tja man kan jo også købe et ældre Omega med cal. 321 Morgan!? Icon_e_wink Det er samme Lemania ebauch som den Patek bruger, nemlig Lemania cal. 2320. Så har man sådan ca. sparet en bondegård. Jeg tror der refereres til Lemanias cal. 18XX, som ikke er på højde med El Primero eller FP 118X.

Jeg ville også vælge enten Broad Arrow eller et Zenith. De Luca´en er et af de ure jeg selv holder mest af. Jeg har den seneste version med skrueknapper og safir glas. Den bliver brugt rigtig meget, og betydelig mere end mit Broad Arrow. Jeg vil dog tilføje at BA rent kvalitets- og finishmæssigt er finere end Zenith´en. Lænken på De Luca´en imponerer mig ikke.
Mht. værket er det næsten hip som hap. Begge er fremragende værker. Igen er finishen på Omega lidt bedre. Det er først inden for de seneste par år Zenith for alvor har givet den gas mht. finish af værket. Funktionelt er der dog intet at komme efter på de ældre modeller.

Summa summarum: Broad Arrow har generelt lidt højere kvalitet og finish, mens De Luca´en har mere sjæl og charme. Den funktionelle kvalitet er den samme.

Mads Gjødesen
Svar
#10
Mads Gjødesen Skrev:... Lemanias cal. 18XX, som ikke er på højde med El Primero eller FP 118X.

Mads eller andre,

Er der nogen, der tør komme med et bud på en sammenligning af Lemania 18xx (f.eks. 1872) og det alle steds nærværende Valjoux 7750? (Jeg ved godt, at 1872 har menuelt optræk, men bortset fra det...)

/Bjørn.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)