Longines / Valjoux 726 fra 70'erne
#1
Hej.

Er der ikke en Longines kender der kan give mig et bud på hvad nedenstående flotte eksemplar skal ligge i prismæssigt? Standen skulle være helt i top og jeg er mere end fristet til at give sælger et bud.

Kan der siges noget generelt om Longines kronografer fra denne periode (70'erne)?
Er der et forum der netop dækker Longines?

İmage
İmage

Tak.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#2
Hej Klaus
Det var da et overordentligt lækkert eksemplar du har støvet op. Super stand! Jeg er bestemt ikke Longines ekspert, men uret stammer rigtig nok fra først i 70´erne.
Værket er et Valjoux cal. 72. Jeg mener Longines kaldte det cal. 330. Et fantastisk flot værk, som nok må betegnes som værende en legende inden for chrono-værker. Det findes bla. også i de tidligere Rolex Daytona´er. Den slags værker laves desværre ikke længere... Icon_e_sad

Jeg vil mene uret bør koste små 10.000 kr. for at du har gjort en god handel. Lignende kan fås fra ca. 7-8.000 kr. men standen på dette er jo helt i top, og det koster ekstra. Her taler vi privathandler. Er det en forhandler du handler med, er prisen nok nærmere være 12-13.000 kr. Men så må du også forvente at uret er serviceret og med en form for garanti. Så er det jo op til dig om du vil handle privat, og spare penge, eller have forhandlerens service og garanti.

Mads Gjødesen
Svar
#3
Jeg prøvede at "google" for sjov og fandt, i pæn stand, med Valjoux 726 (ikke auktion men chrono24 f.eks.):

Sinn fra 690 til 1290 €uro
Le Coultre 2350 €uro
Heuer fra 665 til 1278 €uro

Som Mads skrev, basis Valjoux 72 - som sluttede helt oppe i 729 (eller nogen siger 730 som jeg dog aldrig har set) i 1974

I omkring 1970 eller lidt før, hed den 726. Mads har også ret i at Longines kaldte den 330

Jeg synes den er i flot stand og værket er herligt - måske lille minus for at kassen er lidt "cussion" (pude på dansk? i modsætning til at kassen ligger under kransen) facon, det er lidt mindre oppe i tiden, men det er ikke voldsomt tydeligt og jo en ren smagssag, jeg synes den er flot og cussion faconen var typisk i 70

Mon ikke en pris på 7.000 - 14.000 dkk er forventeligt (ja stort spring).

Held og lykke (nej jeg har ikke lige links til den jeg googlede, men de kommer inden for første google side)

Husk lige Longines, er med blødt "gn" til slut og at man ikke udtaler det sidste "es" Jeg har dummet mig i en butik en gang Icon_redface
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Tak for input begge.

Sælger påstår det er en 726'er. Kan i se om det er korrekt? Har det nogen betydning for prisen hvis dette ikke er tilfældet. Sælger kræver USD 2100.

Jeg mener at kunne huske fra mit gymnasie fransk at man ikke udtaler "es".

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#5
.
mikael
Svar
#6
for at tale om Longines, så er det faktisk en af de gamle store mærke med in-house-værker af høj kvalitet fra dengang..osv.

var inde hos Krognos og få renoveret et ældre Longines automatik (kan ikke huske modellen) men noget som jeg havde bemærket var at det var meget fladt, og åbnet kunne Jørgen med faglig beundring så fortælle at det var fordi uret var med dobbelt fjederhus, altså 2 små fjedre til optrækket i stedet for et, hvilket gav mulighed for et fladt værk virkeligt kram og noget som gav respekt hos en vintage-ure urmager.

Måske Mads eller en af urmagerne kan lidt mere om doppelt-federhaus teknologien?

Mikael
Svar
#7
Jeg mangler måske en del af historien, men værket her virker som et GODT valjoux 276 - inhouuse longine kan man nok bede om lidt mere forklarling om i chronografer?
Jeg forstår ikke foregående ??
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Jeg er ikke urmager, men sådan som jeg forstår dobbelt fjederhus princippet er således: Energien fra rotoren eller et manuelt optræk strammer en fjeder op. Fjederen virker som urets "batteri" og lagre energien til senere brug, i takt med at uret går og dermed bruger energi til værket. Jo større og kraftigere fjeder, jo mere energi kan den indeholde og afgive, og dermed opnår værket en længere powerreserve. En stor fjeder kan indeholde mere energi end en lille fjeder, men bagsiden er så at den fysisk fylder mere i værket. Derfor indsætter man to små fjeder, som fylder mindre end en stor, men stadig kan indeholde samme eller større energimængde. Konstruksionen er mere kompliseret, men det er muligt at opnå meget større powerreserve end en enkelt fjeder. Se bare Blancpains automatic ure med dobbelt fjederhus. De har ca. 100 timers powerreserve som ca er det dobbelte af et alm. automatic. Finere værker med lang powerreserve (over 40-50 timer) har derfor ofte to fjederhuse. Panerai har netop lanceret deres nye in-house PAM 200 med 8 dages powerreserve. Dette ur har hele tre fjederhuse. En konstruktion Panerai i øvrigt har patenteret.

Mads Gjødesen
Svar
#9
Klaus[/quote]
KlausM Skrev:Tak for input begge.

Sælger påstår det er en 726'er. Kan i se om det er korrekt? Har det nogen betydning for prisen hvis dette ikke er tilfældet. Sælger kræver USD 2100.

Mvh
Klaus
Uden at afgive retsgaranti så: Ja det er en korrekt 726 (du kan sikkert næsten læse det ved siden af Valjoux skjoldet med deres "R" til venstre for balancen. Det ser absolut helt korrekt ud.
USD 2100 svarer vel til ca 12.500 og i en så fin kvalitet synes jeg det er absolut OK.

Du kan dog have en stor risiko for at blive opkrævet moms (25% pudsigt nok) og told (ikke ret meget) så det skal du lægge til prisen

Du kan se et par andre fra Europa
http://www.chrono24.com/web/de/herstelle...176603.htm
som nok ikke er helt så fin stand som din
og så en fra E-bugten som jeg synes er rigtigt flot
http://cgi.ebay.ch/LeCoultre-chronograph...dZViewItem
men den er jo dyrere.
Jeg kan ikke se nogen på vores eget "køb og salg" - ellers ville jeg holde mig til det.
Kan du leve med 2100 USD + moms og lidt told - så er det ikke et dårligt køb.
Det er ikke ure som der kommer flere og flere af. Det er det skønne ved denne type - målt mod ure der koster op mod tre gange så meget som nye, og har høj høj kvalitet, men ikke er udtryk for nogen større personlig stillingtagen til hvad man vil ha på armen.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)