Omega før og nu
Hej

Min mor har et lillebitte Omega-ur i guld. Hvad modellen hedder, ved jeg ikke. Det er henved 40 år gammelt, og kostede fra nyt den fyrstelige sum af 198 kr!!!! Og det vel at mærke hos en certificeret forhandler (der er ikke tale om en af de tusindvis af fakes, der blev slæbt hjem fra Italien i charter-turismens barndom). Uret er blevet repareret flere gange (bl.a. har det flere gange fået ny krone). Min mor har flere gange overvejet at få sig et andet ur, men hun ved godt, at hun ikke får råd til Omega igen. Og Omega er jo Omega! Eller er det det? Er der noget om snakken, når urmageren siger, at `selv nye Omega´er er ikke af den kvalitet? Var Omega trods alt bedre dengang (selv om Omega forhåbentlig aldrig slækker grundlæggende på kvaliteten)? Kan man sige noget om, hvor længe, det er værd at `holde liv i´ et gammelt Omega?

Et tilsvarende ur er, i Hovedrenoveret tilstand, set til 4800 hos en forhandler her i Århus.
Svar
Lige så længe din mor holder af sit ur, kan det betale sig for hende at holde liv i det.
Og ja jeg vil mene at kvaliteten var betydelig bedre dengang, desværre må man jo nok indset at pigerne ikke sætter lige så meget pris på mekanikken som drengene gør, hvilket giver sig udslag på prisen af div. brugte dameure.
Som du vil se på min profil er jeg kun int. i Omega indtil de ikke selv fremstillede deres ure mere, men gik over til underleverandører lige fra Tissot til ETA og div. andre fabrikker.
Mvh Lars
Svar
Hej Lars,

Du skriver, at du kun interesser dig for Omega fra før 1967, da firmaet indtil da lavede deres urværker in-house. Efter 1967 skiftede de over til at købe deres urværker ude i byen (bl.a. ETA).

Er det en regel som gælder for alle Omega ure fra før 1967 - at alle deres ure havde in-house værker?

Mvh
Claus
Svar
Mikael
Svar
Tak for svar, Michael.

Kender du (eller andre) så også grunden til hvorfor de gik bort fra In-house til at købe deres urværker ude i byen?

mvh
Claus
Svar
fik en dårlig økonomi i starten af 70-erne, grimme/usælgelige ure eller oliekrise? who knows, Så begyndte man at købe værker fra, som nævnt Tissot, gode værker men starten på en nedtur, der blev styrket af quarts-urernes indtog i midt-slut 70-erne. 80-erne var ringe men Omega overlevede og i dag kommet godt igen nok pga. Swatch-group medlemsskabet.

ETA, som er en sammenslutning af mange gamle værkfabrikanter, opstod, da mange mærker alene ikke kunne konkurrerer med quartz-djævlen, men sammensluttet kunne en produktion godt betale sig, men hver for sig kunne de altså ikke overleve.

Nogle af de sidste in-house calibre Omega lavede i slut 60-erne er bla.

600/601 mekanisk, ses i bla. geneve.

563/565 automatik ses i Seamster 300

og 861 chronograph ses i speedmaster.

superværker, som Omega kunne være stolte af den dag i dag.

så 60-er Omega er kram på lige fod med datidens Rolex...IMO

Mikael
Svar
CSS2100 Skrev:Hej Lars,
Er det en regel som gælder for alle Omega ure fra før 1967 - at alle deres ure havde in-house værker?

Mvh
Claus

Kender du (eller andre) så også grunden til hvorfor de gik bort fra In-house til at købe deres urværker ude i byen?

mvh
Claus

Mikael Lange Skrev:fik en dårlig økonomi i starten af 70-erne, grimme/usælgelige ure eller oliekrise? who knows, Så begyndte man at købe værker fra, som nævnt Tissot, gode værker men starten på en nedtur, der blev styrket af quarts-urernes indtog i midt-slut 70-erne. 80-erne var ringe men Omega overlevede og i dag kommet godt igen nok pga. Swatch-group medlemsskabet.

Mikael

Først undskyld jeg ikke har fået svaret før nu.
Min mening er at alle Omega'er frem til 1967 er deres egne, hvor vidt dette også gælder chronograferne vil jeg lade stå.....
Grunden til at de gik bort fra inhouse, er i bund og grund nok et spørgsmål om markedskræfter. Deres situation blev mere og mere kritisk i 70'erne, for efter hvad visse rygter vil vide nærmest at være ved at "gå på røven" i slut 70- start 80'erne. Hvor meget det har hold i virkeligheden ved jeg ikke præcist, men da jeg solgte Omega quartzure i slutningen af 70'erne, var man helt sikker på at have "en fast kunde", de kom ALTID igen for at få urene repareret, og jeg ved at Filtenborg, der var gross. på det tidspunkt, havde en meget stor afdeling for stejlere. Rygtet vil vide at Omega var så meget på spanden at en del af direktionen blev skiftet, urmagere ud og pengefolk ind. Nu skulle der laves ure der virkede, og det gjorde man så, samtidig med man vist nok fusionerede eller blev solgt, med/til Swatch.
Inden der nu er en hel masse der overfalder mig og beskylder mig for det mest utrolige, vil jeg bare sige at det er hvad det gamle rygte fortæller. Er det sandt eller ej skal der forhåbentlig nok være nogen der kan fortælle, rygtet passer bare utrolig godt med det der er sket.
Lars
Svar
Tak for gode svar til jer begge... det er sjovt at vide... og gør man får lyst til at eje et Omega fra 60'erne Icon_e_smile

Mvh
Claus
Svar
med sikkerhed at deres ure frem til og med 69 var in-house.

har både haft en seamaster 300 ref. 166.024 med cal 565 fra 67 (ref. 166.0024 blev lavet m. cal. 565 frem til 69) og en 14 ct. guld geneve fra 69 med cal. 601.

i de gamle seamastere står produktionsåret indgraveret i bagkassen!

Mikael
Svar
Omega caliber 861 har aldrig været inhouse det er et lemania caliber 1873.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)