JLC - enten eller!
#1
Hvilken af de nye JLC modeller AMWOX1 eller Master Crono er I mest til? og hvorfor...?

Jeg synes at skivedesignet på AMWOX1 er mere enkelt og flottere end Cronoen men værket i Cronoen er helt nyt, så...

Er der desuden nogen der kender noget til en 44mm udgave af AMWOX1 modellen?!?
Svar
#2
Det er vist et spørgsmål om smag. Kronografen har en fordel i det nye værk som er super lækkert hvor i mod Amvox benytter det velkendte cal. 918. I øvrigt udstyret med keramiske lejer på optrækket og andre spændende løsninger, som gør at det kun skal serviceres hvert 10. år.
Der har været rygter oppe om at det nye chrono værk cal. 751/752 stort set er identisk med FP 1185, men eksperter mener at JLC blot har konstrueret værket efter hvad der var mest hensigtsmæssigt og den bedste løsning. Et kolonnehjulskronografværk er svært at konstruere uden visse detaljer vil se "kopieret" ud. En V8 motor er jo også svær ar konstruere, uden den ligner andre V8 motorer. Konstruktionsprincippet er det samme. Det gælder også langt hen ad vejen for urværker. Eksperterne er dog enige om at det nye JLC værk er super lækkert.

Vil du gerne have et større ur end 42 mm som både Amvox og Compressor chrono er, så kig evt. på Compressor extreme chrono. Det er 46 mm, i titanium og skulle være testet til at kunne holde shock-rystelser på 2000G. Til sammenligning var NASA´s krav til Speedmasteren 40G.
Extreme indeholder ligeledes det nye kronograf værk cal. 752, som ud over kronograf også indeholder world time funktion.

Amvox fås i en 44 mm version. Der er tale om en limiteret Le Mans Racing edition kaldet Amvox 1 R-alarm. 150 stk. i platin og 500 stk. i titanium. Skiven er selvfølgelig racing green og gul.

Det alm. Amvox 42 mm titanium er LE i 1000 stk. 42 mm stål modellen er ikke LE.

Personligt ville jeg nok gå efter Extreme idet den er knap så "spraglet" som kronografen. Eller måske et af de 500 titan Amvox 1R ?!

Mads Gjødesen
Svar
#3
Jeg har ikke set Master Chrono'en IRL endnu, så det er svært at sige, men AMVOX'en har jeg haft paa i begge versioner og kan faktisk bedst lide staaludgaven, som jeg sagtens kunne bruge som dress-ur. Lyden af alarmen er....fantastisk.

Jeg prøvede det lige da det var kommet frem og syntes det var lige lovlig kostbart. Det lignede lidt hype, specielt for Titan udgaven (som er limited edition). Referencen til det meget sjældne Memovox dykkerur optager mig mere end Aston Martin arven, selvom jeg absolut ikke har noget imod AM Icon_e_wink

Jeg bor i Singapore, hvor der ikke mangler urhandlere, som er parate til at smide alt på din arm (jeg blev imponeret over Lange & Söhne urene, de er utroligt stilrene og fremragende håndværk), så der skulle være mulighed for at prøve Master Chrono'en, som jeg ikke ville overveje som dress-ur, selvom grænserne i dag er meget flydende.

Uanset hvilket JLC ur du køber, er det innovation og tradition i harmoni, man får, og sammenlignet med mange andre er priserne ikke urimelige, selvom det er high-end.
Svar
#4
Jeg ville vælge AMVOX uden tvivl. Det er et usædvanligt smukt ur, som sidder perfekt på armen. Ligesom Guest så blev jeg også 100% forelsket i alarmen - den lyder helt utrolig, så man næsten ikke kan forstå at så meget lyd kan komme ud af sådan et lille ur.

Jeg ville nok også vælge ståludgaven, da jeg syntes Titaniumudgaven - hvis man tilsidesætter eksklusiviteten i en limiteret udgave - har et lidt fesent udseende med det grå i grå look. Den knaldsorte skive med de hvide markeringer på stålversionen er meget harmonisk og lækker, og så trækker det en fin parallel til den uopnåelige Memovox Plongeur.

Så kan man også bruge AMVOX so dressur i højere grad end Master-serien, som er temmelig store.

Det var min ydmyge mening om den sag.

/Christian
Svar
#5
Citat:
Citat:Så kan man også bruge AMVOX so dressur i højere grad end Master-serien, som er temmelig store.

/Christian

Kan du uddybe det lidt? Rent fysisk eller visuelt....? Amvox er 42 mm, mens Master Compressor er 41,5 mm og den resterende Master-serie netop er vokset fra 36-40 mm!? Det er kun Master Comp. Extreme World som er større med 46 mm.

Mads Gjødesen
Svar
#6
Hej Mads

Jeg mener, at Master serien virker meget store på trods af - som du selv siger - er en halv centimenter mindre. Jeg syntes i hvertfald det får den effekt, når jeg har et på armen.

Jeg tænker selvfølgelig primært på de forskellige Master Compressorer. Jeg tror det er et visuelt trick pga. de store kroner som de alle er udstyret med hele vejen rundt. Kronerne er store og fede, og de virker meget bastante. I nogle tilfælde er selve skiven også lidt busy - som f.eks. Master Compressor Geographic (som så i øvrigt er et af mine yndlingsure, men jeg ville nok aldrig bruge det til et jakkesæt). Der ville jeg mene at AMVOX er mere roligt at se på, med den flotte sort/hvide skive og de lidt mere diskrete knapper/kroner, og dermed sagtens ville kunne gå til suit/tux (Sort Smoking og et AMVOX1 i stål må være en dødbringende combo!)

Det er sådan jeg ser det.

Mvh.

Christian
Svar
#7
Nå, nu var jeg ikke lige logget ind da jeg prøvede at svare på Mads' spørgsmål, men Guest = Cebbesen
Svar
#8
Hejsa

Iflg min lokale skrædder er smoking og ur på hånden = dårlig stil.

Derimod er det mere passende med et lommeur med tilhørende kæde, se det er stil Icon_e_biggrin
Svar
#9
ironman Skrev:Hejsa

Iflg min lokale skrædder er smoking og ur på hånden = dårlig stil.

Derimod er det mere passende med et lommeur med tilhørende kæde, se det er stil Icon_e_biggrin

Jeg har ved gud da aldrig hørt om at man ikke brugte arbåndsur til en rygejakke. Derimod bruger man traditionelt et lommeur til kjolen, hvor man jo også har vest på med lommeurslomme. Det bruger man IKKE til en smoking. Dét er nemlig dårlig stil Icon_e_wink



Mvh Jacob H
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)