JLC i 190
Normalt udfører JLC jo en 1000 timers test på deres ure inden de forlader de kyndige hænder på fabrikken. Er der nogen der ved om det også er tilfældet ved de værker der ryger ud af huset som underleverance til andre fabrikanter - fx Panerai PAM190?
Svar
Det er kun JLC Master-serien, som er underlagt denne 1000 timers test. JLC Reverso er ikke. Testen er af det færdige ur og ikke blot værket som COSC.
Derfor er deres "eksporterede" værker ikke 1000-timers testet.

Mads Gjødesen
Svar
I beg to differ så vidt jeg ved er også Reverso modellerne nu underlagt
1000 timers testen og lur mig om ikke det i øvrigt gælder hele deres
kollektion af mekaniske ure, det er vist noget de har indført her på
det seneste, men jeg tror ikke det gælder de værker man leverer til andre
Svar
sLYRG Har ret. Siden august 2004 er både Master og Reverso underlagt 1000 timers testen. Aner ikke hvorfor jeg havde svedt det ud. Gammel lærdom og "autoreply" er en dårlig kombination Icon_redface Men godt der er opmærksomme læsere som kan rette mine bommerter....

Jeg fastholder nu svaret mht. om de eksterne værker testes. Det tror jeg ikke de gør.

Mads Gjødesen
Svar
Vil det så sige at når værket i fx en PAM190 ikke er COCS og heller ikke "1000 timer" så har det ikke et kvalitetsstempel på værket (ud over JLC´s navn naturligvis...)?
Svar
Nej det har det ikke. Men det er der heller ikke på et hav af andre high-end ure (fra AP, VC, Blancpain, Breguet,..) så det skal du vist ikke tage så tungt. JLC kører med garanti en stram kvalitetskontrol i selve produktionen, så jeg tvivler på at der ryger et "skrot-værk" videre til Panerai. Panerai kører sikkert også en kvalitetskontrol på uret inden det ryger videre til forhandleren. Tænk på at de firmaer som køber ebauche fra JLC i 99 % af tilfældene skiller det ad igen (hvis ikke de blot har fået det leveret i stumper) og modificerer eller dekorerer det yderligere. Var det COSC/1000 timers testet inden leveringen, ville det være spild, da værket ikke længere er det samme efter modificeringen.

I mine øjne er COSC også blot et stykke papir. Der testes årligt omkring en mio. værker af MEGET blandet kvalitet. I 1995 dumpede kun 3,5 % af de testede værker COSC. Det er kun værket som testes for gangpræcision under nogle givende forhold. På et ur til 5.000-10.000 kr. som aldrig har været i menneskehænder er det sikkert fint nok, men på dyrere ure, i mine øjne, total overflødigt. De bliver trimmet og testet manuelt af urmagere inden de forlader fabrikken. Nok derfor det aldrig ses på dyrere ure. Det er spild af penge. Kan man ikke få et finere værk til at gå inden for COSC, er det simpelthen kun til at skrotte efter nutidens standarder.

Det er nok også derfor JLC tester deres ure (og ikke blot værker) efter andre standarter. En standart jeg fortæller mere om d. 24/9 til vores ur-komsammen. Så vel mødt!!!

Mads Gjødesen
Svar
Mange tak

Mødet d. 24. lyder spændende, men jeg kan desværre ikke deltage, så det må blive en anden gang.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)