Bedste og fineste ure
#51
Baun Skrev:Gad vide om det så stemmer overens med at jeg er Omega fan. Burde jeg kigge på noget andet?

vh Baun

Ja! Jeg troede også jeg var til "det mærke som vi elsker at hade", men jeg er nu sikker på at mit næste (øh første) 100Tkr ur ikke skal være sådan et, mit næste 20Tkr ur heller ikke, og mit næste 5Tkr kan vist ikke blive sådan et Icon_e_wink

Og det er præcis derfor, at jeg var så glad for de to seriøse (omend ikke helt enige) lister fra Mads G og Jesper over rating af ure i denne tråd. For selvom de ikke var helt enige, så sætter de tingene i perspektiv, og de gør at man bliver lidt klogere når man kigger vinduer eller bladrer i magasiner. Jeg kan så tage min egen (ikke helt veldefinerede) liste over den procentuelle vigtighed af de forskellige parametre, blande det lidt op med min egen smag, og når jeg engang har sparet de 100T sammen til et ur har jeg nok samtidig fundet ud af, hvilket det skal være. Det har længe varet Lange&Söhne; men - bl.a. på grund af denne tråd - kigger jeg nu også efter JLC. (Og de havde s'gu et nedsat fra ca €9k til €6k i Frankfurt lufthavn, men jeg skal have lavet taget på mit sommerhus Icon_cry)

/Bjørn.
Svar
#52
Selvfølgelig betyder komfort noget, men i mine øjne ikke i en bedømmelse af firmaets placering på en sådan liste. Skulle jeg teste og vurdere et specifikt ur ville jeg medtage en kategori som hed komfort. Men hvordan skal man bedømme et firmas ures "bærekomfort/brug i dagligdagen" når det eksempelvis som AP spænder fra et ultra tyndt dress-ur på 6 mm og 34 mm i diameter og til et AP ROO T3 på små 50 mm og knap 20 mm i højden. Derfor ser jeg borte fra denne kategori for det siger intet om selve mærket men kun om en specifik model i et bredt program. Denne parameter kan et halvsløvt thailandsk "copy of a copy" iøvrigt også score topkarakter, så derfor anser jeg ikke dette som sigende for et manufakturs horologiske formåen.

I min bedømmelse har et manufakturets aktuelle filosofi eller idegrundlag betydning. For mig betyder det meget at AP er innovative og hvert år kommer med spændende banebrydende modeller, som aldrig er set før. De bruger millioner i deres R&D-afdeling på at lave de mest vanvittige LE-modeller. I modeverden kaldes det vist haute couture (aner ikke hvordan det staves Icon_e_confused). Det er de firmaer som danner trenten og tendenserne som alle de øvrige hælder sig op ad. Det er de producenter som har de bedste urmagere til at fremskabe fantastiske ure/værker, og ikke blot ligger i slipstrømmen af de andre som ikke selv kan og tør noget.
Det har også betydning for mig at de ikke er ejet af en stor koncern som Swatch, hvis primære formål er at blive større og sælge flere ure. AP laver knap 20.000 ure og det bliver de ved med. De er stadig familieejet af Audemars og Piguet familierne og alle brænder for at lave fantastiske ure, frem for at skabe et større overskud. Det er sgu da lidt federe end Swatch-ejet Omega som rykker 500.000 ure af samlebåndet om året og netop har lanceret et Seamaster Planet Ocean i 45 mm fordi alle andre laver store ure. AP kom med deres ROO 44 mm i 1993. Dengang var de største ure 40 mm og det var uhørt at lave sådan en klods. AP tog en chance og startede trenden.
Bemærk også JLC som i år har lanceret et nyt Master perpetual Calendar med både klokke- og buzz- alarm, samt sprit et nyt kolonnehjulskronograf som virkelig sparker røv. Det skaber da mere respekt end et mærke, som fejre deres modellers 50-års jubilæum ved blot at sætte en grøn skive og lynette på.

Derfor indgår denne lidt freak-agtige kategori i min vurdering af hvor et firma bør placeres på en liste.

Håber det løftede lidt af sløret for min "arrogante" bedømmelse... Icon_e_wink

Mads Gjødesen
Svar
#53
Mads Gjødesen

Ahh nu forstår jeg hvad du mener med "manufakturets aktuelle filosofi". Jeg må indrømme jeg ikke var helt med før denne uddybnig.
Jeg vil også sige tak til dig og Jesper for jeres "Rating liste" af de forskellige Urmærker. De er i høj grad anvendelige som rettesnor for os nybegyndere.
Modigt at i ture skrive den, velvidende at i ville få "hug" fra højre og venstre fra alle dem med en anden mening.
Svar
#54
aa
Svar
#55
Hej Jesper
Jeg prøver ikke at få dig til at skifte mening. Jeg kommenterede din liste da en bruger spurgte om meninger. That´s it! Du har kommenteret min liste og på bagrund af dette, jeg har argumenteret for hvorfor jeg har opdelt som jeg har. Jeg mener jeg har haft argumenter for at have opdelt som jeg har og disse har jeg fremlagt. Så må folk selv bedømme om mine argumenter er saglige eller ej. Jeg har ikke sagt det var den eneste og rigtige måde at gøre det på men blot tilkendegivet min mening.

Men fedt at du har lavet en liste. Som den eneste ud over mig. Vi bliver aldrig enige, så jeg vil for sidste gang forsvare de "twisters" du har i forhold til min.

Du har ret mht. JLC og Panerai. JLC´s historie og kunnen gør bare at de ligger i top. Det samme med Blancpain, VC og Breguet. At et manufaktur ikke er en del ar en større koncern tiltaler mig men ikke et must. Desuden har jeg en svaghed for begge mærker men mener stadig de to er rigtig placeret når der kigges på hvem der ellers ligger i samme kategori.

Omega får en overhaling men jeg kunne sige noget negativt om alle mærker på listen. Nu trak jeg bare Omega frem som et eksempel. Det kunne lige så godt have været et andet. Jeg mener Omega høre hjemme her idet de de seneste år har oppet sig og lanceret en række meget seriøse modeller som hører hjemme i luxus-klassen. Her mener jeg deres co-axial modeller og samarbejdet med Frederic Piguet. Omega har enkelte modeller som jeg ikke mener hører hjemme i luxus-klassen. Men totalt set mener jeg de lige svinger sig op i luxus-klassen.

Som tidligere nævnt har alle mærker svagheder. Selv AP. Deres 70/80´er modeller havde en lås a la Rolex, som jeg ikke mener, har samme høje kvalitet som deres nye låse, der er fræset ud. Jeg kan tilføje at alle dengang brugte denne type "coca-cola" lås. Selv Patek. Det var inden de CNC-styrede fræsere gjorde deres indtog.
Det er Kristian som har omtalt AP´s problemer med gummiknapper på ROO. Jeg har omtalt det i en post at nogen mente det var et problem, men har efterfølgende personligt erfaret at det ikke er noget problem for mig.

Som tidligere nævnt er der fordele og ulemper ved alle mærker. Skulle der kun vær plads til mærker uden ulemper i top-klassen ville der ikke være nogen i den.

Nu kan der vist ikke koges mere suppe.....

AP ref. 15300 er 11,8 mm tykt og en helt ny model. Hvad skulle det være blevet tykkere end?

Mads Gjødesen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)