handels etik
#41
soernf Skrev:Klaus-> Det er da ikke noget problem at opnaa rabat paa braendstof, det goer de fleste firmaer da uden problemer.

Soeren

og?????????
Svar
#42
Citat:jeg vil straks køre ned til min tank og fortælle passeren, at jeg ikke er enig i de høje priser.

det er bare ikke rigtigt, hvad du siger, ib!

Hvis han ikke vil sælge bensin til den pris du vil give, er der ingen handel. Den holdning kan han kun tillade sig fordi der er andre, som er villige til at betale mere.

Det så basalt som noget kan være. Avancen kan du kun opnå, fordi nogen er villige til at betale. Derfor går nogen virksomheder også konkurs. Folk er ikke villige til at betale en pris for varen, som gør at virksomheden får en avance, så den kan leve - og dermed lukker den.
Det kaldes markedsøkonomi.

Så tag nu de rødslørede briller af - og få et klarsyn Icon_e_biggrin
Ib Jensen
Svar
#43
Ib Jensen Skrev:
Citat: Folk er ikke villige til at betale en pris for varen, som gør at virksomheden får en avance, så den kan leve - og dermed lukker den.
Det kaldes markedsøkonomi.

Så tag nu de rødslørede briller af - og få et klarsyn Icon_e_biggrin

så lad os håbe, at disse folk ikke arbejder for en privat virksomhed.

kommunist er jeg nu aldrig bleven beskyldt for at være!

du kan eller vil ikke forstå mig og da der ikke er andre end os der kommer med seriøse indlæg til denne tråd stopper jeg her.

vi kan jo få en snak om dette ved urmødet i århus. glæder mig til at lære dig at kende!
Svar
#44
Jamen klaus jeg glæder mig også til at møde dig. Så kan vi jo tage en snak omkring, hvordan priser bliver til Icon_razz
Vi har nu næsten programmet klar, men Mads Gjødesen bikser stadigt med nogen indlæg.
Ib Jensen
Svar
#45
klaus Skrev:..og da der ikke er andre end os der kommer med seriøse indlæg til denne tråd stopper jeg her.

Klaus,

Jeg mener nu, at jeg har været seriøs. Og jeg vil stadig helt seriøst sige, at ved en hvilken som helst handel er der et beløb, der går en vej, og en vare eller tjenesteydelse, der går den anden. Og hvis de to parter i handelen ikke kan blive enige, så er der ingen handel. Jeg er udmærket klar over, at jeg ikke kan gå ind til tankpasseren eller kassedamen i Irma og "handle", men det er der masser af andre situationer, hvor jeg kan, og hvor jeg gør det. Og begge lokker mig jo også med et pris-argument: "Køb billigere i denne uge", "Køb tre - betal for to". Og tilsvarende lokker jeg en sælger til at handle: "Du får kontanter nu", "jeg vil lægge flere køb hos dig", "den vare er ikke så værdifuld for mig". Jeg har handlet mange ting på den måde: f.eks. ure, tøj, bankydelser, renovering af badeværelse, og jeg har reelt forladt en sælger, fordi han ikke ville handle. Jeg har også købt ure, tøj, tjenesteydelser og masser af andet, hvor jeg umiddelbart accepterede sælgers pris.

/Bjørn.
Svar
#46
Til alle ivrige bruger og læsere af denne tråd.


Skal vi ikke lukke denne tråd nu, og så komme vider i livet Icon_question Icon_question Icon_question Icon_e_wink



Kjeldsen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)