Månefase ur?
Jeg går lidt rundt med en lille drøm, om et ur med månefase. Jeg er jo til Rolex, og som jeg kan se laver de det ikke.
Jeg har set et Dubey & Shaldenbrand. findes der andre gode mærker, og hvad med D & S. er de til at komme til pris og kvalitets messigt.

Claus
Svar
Lange og Söhne har nogle stykker.

/Bjørn.
Svar
flere kronografer med månefase. Valjoux 7751 og Lemania 1883 er månefase udgaverne af hhv Valjoux 7750 og Lemania 1872 værkerne.

Lemania 1883 benyttes i bl.a. Speedmaster Proff-udgaven med månefase og i Sinn 903 H4.

Anders
Svar
Jeg selv til månefase ure, men har endnu det første til gode.
Min favorit er Glashütte PanoMatic Lunar (ca. 40 kilo i stålversionen). Omega har også et til ca. 27 kilo.
Faktisk har en stor del et eller flere månefase-ure
Du kan evt. anskaffe dig WristWatch annual 2005. Der kan du finde en lang række producenter og væsnetlige dele af deres kollektiner.
Det er fed læsning for ur-fetichster. Den kan fx bestilles på amazon.
Ib Jensen
Svar
Claus Larsen Skrev:Jeg går lidt rundt med en lille drøm, om et ur med månefase. Jeg er jo til Rolex, og som jeg kan se laver de det ikke.
Jeg har set et Dubey & Shaldenbrand. findes der andre gode mærker, og hvad med D & S. er de til at komme til pris og kvalitets messigt.

Claus

Hvor meget vil du bruge?

Hvis du leder i segmentet under 40k ville (som DS) kigge efter et JLC. De laver en Master date med kalender + månefase. Den kan fås til en rimelig pris og der er gode rabatter på JLC ligesom på dubey.

JLC'en er klart den mest interessante.

Morgan
Svar
Citat: "JLC'en er klart den mest interessante. Citat slut

Hvad er det, som gør JLC mest interessant? Historie, håndværk eller noget helt tredje?
Ib Jensen
Svar
Hej.

Så vil jeg da lige gøre lidt reklame for Zenith, som jeg også synes, laver (nu lavede) et pænt ur med månefase. Jeg ved, at de stadig har et par eksemplarer stående hos Stenstrup på Strøget.

Et lidt stort billede...håber det går an:

İmage

Mvh.
Svar
Når vi nu er inde på det subektive, så vil JEG nu mene, at det mest interessante er Langematik-Perpetual fra Lange und Söhne. Det har en knap monteret, som man skal anvende når februar i år 2100 kun har 28 dage! Det leveres iøvrigt med winder, fordi det er ret indviklet at stille, så man bør undgå, at det går i stå.

Jeg har haft det i hånden i guld med den pragtfulde zig-zag agtige lænke (tjek deres hjemmeside, lange-uhren.de), og hvis jeg lige havde haft de godt 40k ($), sååeehhh...

/Bjørn.
Svar
Jeg ville nok kigge efter et Blancpain. Netop Blancpain reintroducerede månefasen i starten af 80´erne og blev nærmest synonym med denne komplikation. Værkerne er fra Frederic Piguet og på højde med bla. JLC. Så taler man månefase og horologisk historie er Blancpain mærket man skal vælge.

JLC giver meget ur for pengene. Ekstremt lækre værker, super finish og historie.

DS ville jeg nok ikke vælge i den prisklasse. Men det er jo en smagssag om man vil give 40 kkr. for et ETA-ur. Kvalitet og finish er god, men snakker vi 40 kkr., kan man virkelig finde nogle lækre alternativer, som i mine øjne tilbyder mere for pengene.

Glashütte er også nævnt og er bestemt et godt alternativ. De laver nogle meget flotte modeller, hvor man ikke er gået på kompromis med noget.

El Primero er nok ikke mest kendt for deres månefase version, men stadig et meget lækkert værk.

Lange til 40 k$ !? Måske lige voldsomt nok at anbefale med mindre Claus har nævnt at det er det prisleje vi ligger på. Der er langt fra et 40 kkr. DS til et 240 kkr. Lange.....

Mads Gjødesen
Svar
Ja det bliver i prislejet 40k. Og efter at have bladret i Wristwatch Annual 2005, kan jeg godt se at der er et ETA ur man køber hvis man køber D&S, ikke noget ondt om ETA, men de sidder jo i mange ure og må derfor have en fornuftig kvalitet, Jeg kan også se, at det samme værk kan man finde i et ur, hvor man næsten er nød til at røve en bank, for at kunne betale det, og i næste vindue er der et ur til 10k med samme værk.
Så det bliver et med In-house værk. Ja jeg blev næsten forbavset over hvormange urmærker der findes med ETA værker.

Claus Larsen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)