03-11-2004, 04:50 PM
Jeg ville jo meget gerne stille mit ur præcist, nu hvor jeg har fået et kronometer, men det kniber med at stille sekunderne. PAM111 har ikke hack funktion. Er der nogen der kender en anden metode?
|
Indstilling af PAM111.
|
|
03-11-2004, 04:50 PM
Jeg ville jo meget gerne stille mit ur præcist, nu hvor jeg har fået et kronometer, men det kniber med at stille sekunderne. PAM111 har ikke hack funktion. Er der nogen der kender en anden metode?
04-11-2004, 12:21 PM
Hej Lars
Det er ikke så kompliceret. Start med at sætte minutviseren på f.eks. 5 eller 10 minutter over, på det tidspunkt hvor sekundviseren står på kl. 12 Kør nu optrækskronen lidt mod uret, og sekundviseren stopper. Hold kronen i denne position indtil klokken rent faktisk er 5 eller 10 minutter over og slip så. Nu skulle uret går rigtigt, dvs. at minut og sekund bevæger sig rigtigt i forhold til hinanden. Denne procedure kan godt drille lidt. Jeg har et Zenith, hvor jeg må dreje kronen en del mod uret, før at sekundviseren stopper. På min egen Panerai stopper den imidlertid med det sammen, blot kronen drejes en anelse mod uret. Prøv dig lidt frem, indtil du kender uret. Skal man i øvrigt være rigtig flueknepper (og det er jeg, må jeg tilstå), så brug et radiostyret ur, når du indstiller. Frøken klokken er lidt besværlig. Man bliver så anspændt, når man skal holde telefonrøret mellem øre og skulder, samtidig med at man stiller uret. Læg desuden mærke til, hvor meget uret taber eller vinder pr. dag. Min Panerai taber ca. 1 sekund pr. dag, så derfor sætter jeg det 15 sekunder frem, så jeg en gang om måneden kan indstille det, når det (rent statistisk, altså) går 15 sekunder for langsomt.
04-11-2004, 12:58 PM
Tak Martin,
Jeg havde prøvet metoden men kunne ikke få det til at virke. Nu har jeg prøvet igen, og det virker, omend det kræver lidt lirken frem og tibage. Men når det kun er en gang om måneden. Jeg har endnu ikke timet den helt præcist, men det ser ud til at være i omengen af -1 sek i døgnet. Det er jo ikke så galt. |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|