Explorer II og patina
#1
Gamle sub,Gmt, dweller bliver ofte beskrivet i malende i sætninger som "Skiven har den smukkeste creme farvede patina".

Efter min mening er Explorer er rigtigt smukt ur.
Dog er jeg bekymret over om det mon også kan ældes med ynde, eller som det bare kommer til at se plain beskidt ud.
Svar
#2
Når samlere og urnørder taler om smuk cremet patina (med mindre det er på en 16550, cream dial ExplorerII) så er det timemarkeringerne i Tritium som er blevet gullig/brunlig af solen. Ofte taler man om at disse markeringer og viserne helst skal matche således urets udseende er ens patineret og dermed både er og ligner et vintageur fra eks. 70'erne.

Hvis du køber et spritnyt eller let brugt Explorer, Sub eller GMTII vil timemarkeringerne være lavet af Superluminova (blev indført i slut 90'erne) og disse vil ikke på samme måde falme/patinere så hurtigt og indtil nu har jeg ikke set superluminova som er blevet lettere cremefarvet.

Normalt vil tidens tand gøre de fleste kvalitetsure smukke, men man kan ikke vide det før nuværende modeller har 10-30 år på bagen, og smag ændres over tid - hvis alle havde vist at Paul Newman Daytona'en sidenhen blev set som smuk og eftertragtet eller en cremefarvet ExplorerII er blevet en samlerdrøm ville folk nok ikke have skiftet skiverne fordi de blev anset som grimme og hurtigt ødelagt af brug.

Køb med hjertet - de fleste Rolex Sportsmodeller har en tendens til at være smukke mange mange år efter og derfor holder de deres værdi - men går du efter vintagelooket skal du kigge efter ure fra før ca 1985.

Om det er en ExplorerII eller Sub/GMTII er ren individuel smag.
Og kommer netop din ExplorerII til at se beskidt/bleget ud på en speciel måde pga sol - så bliver den helt sikkert penge værd Icon_e_biggrin

/Jan
Svar
#3
Alder ikke gør dette fænomen alene.

Jeg har bl.a en praktisk taget ubrugt 168000 Sub fra 1989 med kraftig "patina". Rolex brugte 3 forskellige skive producenter indtil op i halvfemserne. Visse af skiverne fra denne tid var af særdels ringe kvalitet, bl.a 16550 skiven. Den var kridhvid som en almindelig Explorer II, men fik den cremede nuance efter ganske kort tid grundet den dårlige belægning.

Det samme problem kan ses på visse 16800/0 Subs. Nogle falmede som en gammel skive, andre fik brune markeringer og selve skiven krakkelerede lige efter uret kom i brug. Iflg. autoriserede Rolex urmagere gjorde blot sekundvisernes tikken at skivens belægning krakkede. Om dette mere er en henslængen bemærkning for at sætte kvaliteten i relief ved jeg ikke, men under alle omstændigehder var disse skiver særdeles følsomme og blev skiftet gratis af Rolex, når kunden bemærkede dette eller uret kom til sit første eftersyn.

Jeg har valgt at beholde denne krakkede skive på et af mine 168000 for at beholde det i 100% original stand. Kald blot dette en smule nørdet. Se billedet herunder af en anden 16800 skive. Dette illustrerer meget godt problemet. Læg også mærke til de brunlige markeringer. Denne skive kom ligeledes fra et næsten ubrugt ur.

İmage (alt+p)

Billedet herunder viser en 168000 hvor skiven er falmet som en vintage skive, markeringerne har dog minimal patinering. Dette ur bærer dog tydeligt præg af en sund brug siden det blev købt hos Klarlund i 1988.

İmage (alt+p)

Eksempelvis 1655 Explorers med mange år på bagen har "korrekt" patina, dvs. tritium, der er blevet nærmest sandfarvet med tiden, en rød 24timers viser der er blevet orange eller en sort skive der med tiden er blevet mere koskgrå eller endda til tider brunlig. Igen alt efter skiveproducent. Jeg har endda set Daytonas med brunlige kronograf markeringer, som nærmest kan kaldes for chokoladefarvede. Der var desværre ikke tale om special edition Daytonas, men blot dårlig kvalitet skiver.

...og det er derfor vi elsker Rolex.

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)