Jubiiiii Nyt ur.
#1
Jeg har efter mange overvejelser endelig fået købt mig mit drømmeur, nemlig en seamaster James Bond-modellen. Jeg købte det privat, af en sælger der havde haft uret i pengeskab siden år 2000. Det var altså som spritnyt. Mit spørgsmål lyder derpå om, Uret kan have haft godt af at ligge helt stille så mange år, og om jeg bør give uret det 5 årige eftersyn som Omega anbefaler allerede om et år??

Desuden et nybegynder spørgsmål. Der står i manuellen at uret har en gangreserve på 44 timer. Vil det sige at jeg kan lade uret ligge stille i f.eks 43 timer, og derefter tage det på uden at præcisionen forsvinder? P.t går det +1sec på 3-4 dage.

på forhånd tak.

Ivan
Svar
#2
Hej

Jeg ville give uret det 5 årige eftersyn allerede nu, du kan ikke vide om uret har ligget lidt på lager fx. hos urmageren, grossisten eller fabrikken.
Oliens ældning styres hovedsagentligt af tid, og ikke så meget af om uret har ligget stille eller er blevet brugt.

Den 'træk'kraft fjederen har på løbeværket afhænger af hvor meget fjederen er trukket, selvom der er gjort mange tekniske landvindinger er kraften ikke helt konstant, især når den er løbet næsten ud begynder den at tabe kraft, dvs du kan ikke forvente den samme præcision som hvis den er jævnt optrukket. +1sek på 3-4dage er meget flot!

/Tommy
Svar
#3
Skal det serviceres allerede efter 5 år??? Jeg troede det var efter 10år.. Har ligeledes et Seamaster JB. Det kører upåklageligt på sit 8 år!! Har jeg bare været heldig?
Svar
#4
Tillykke med uret.......det er fedt.

Ja, efter 5 år. Det kan sagtens køre nogle år efter uden frisk olie - men godt har det ikke af det.
Svar
#5
Hej,

oliens viskositet forringes hurtigere hvis uret ikke går, dvs. at den efterhånden tører ud, bl.a fordi den ikke er udsat for friktion. De urer som jeg har "liggende" sender jeg af samme årsag oftere til service (ca. hver 4 år).

Med venlig hilsen

Michael Reitzel
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)