Rolex Daytona - stål
Hej,

er en glad Rolex ejer (Submariner) som har fået muligheden for at erhverve et Daytona. Det er fra 1997 med Zenith El Primero urværk og er i god stand.

Men netop det med urværket har gjort at jeg er kommet lidt i tvivl.. De nye Daytona' er er jo født med et urværk fra Rolex og envidere så skulle det jf. Klarlund fremover været muligt at erhverve sig et nyt ur (til liste pris) inden for et år.

Er det så "dumt" at gå ud og købe et brugt for 60K og hvordan vil priserne opfører sig nu hvis/når de bliver lettere at erhverve??

Håber en af jer kan give mig nogle svar..
Svar
Der er ingen tvivl om at Zenith baserede stål daytona'er vil holde en hvis værdi i fremtiden, pga. de er baserede på et "non-rolex" værk. Dog er det usandsynligt at denne værdistigning vil være voldsom de næste 5-10 år. Endvidere er det primært en stigning der vil ramme "samler ure". Dvs. uberørte ure.

Hvis du skal bruge det i "real life", ville jeg klart lade være med at lægge 60k i en Zenith, lige nu. Så hellere køb et guld/stål til ~ 15.000 mindre.

Morgan
Svar
Hej Micar og Morgan,
Jeg er langt hen af vejen enig med Morgan - dog er jeg ikke helt enig i at man kan dele det op i samlerure og ikke samlerure og man derfor skal frygte at gå med en stål Daytona - hvis det var 18 karat guld var jeg enig - men netop fordelen i en stål Daytona er, at du kan gå med det lige så meget du vil, hvis du så en dag vil sælge det 10 år efter - sender du det ned til Klarlund og får det poleret op - denne ene gang vil stadig holde kanterne sprøde og flotte samtidigt med du får lynetten skiftet koster ca. 1400 DKK - poleringen er inkl. i et service af uret... Ergo kan du efter 10 år, hvor et stål Daytona i mellem tiden højst sandsynligt er steget kraftigt i værdi - sætte det i stand for ca. 1400 DKK og sælge det i meget god stand (kræver naturligvis du har beholdt box og papirer) - og hvis du kan nænne det Icon_e_sad . Dermed ikke sagt at et NOS eksemplar fra 2000 med alle boks og papirer i Zenith-udgave Icon_cool ikke er en god/bedre investering end en lettere brugt fra 1994... men anskaffelsesprisen er også forskellig.

/Jan
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)