Der er nu langt igen med hensyn til at leverer remme videre, men lige nu handler det også mest om at få afprøvet det at lave sine egne remme.
Jeg vil lige kort nævne rækkefølgen af mit arbejde.
1. Jeg starter med at vaske læderet som er fra bælter i rigtig god kvalitet og det er vildt hvor meget skidt der er i sådanne gamle bælter.
2. Når de har ligget og tørret, så giver jeg dem en læderolie som de gennemvædes med og igen ligger læderet og tørrer.
3. Det skæres så op via min skabelon og udtyndes med læderhøvl og kniv, her kræver det klart rigtig meget træning, før det perfekte resultat opnåes.
4. Så har jeg nogle klemmer i stål, som bruges til at holde de ombukkede ender så de er i form inden limningen.
5. De to lag læder limes sammen med en supergod læderlim, som er en lidt tyndere end almindelig kontaktlim, så man er nødt til at pensle det for at opnå en bedre fordeling.
6. Så banker jeg læderet sammen, for derved at få en bedre hæftning mellem fladerne.
7. Der slibes og skæres til den endelige form, hvor jeg bla.a bruger en Dremmel sliber til at slibe kanter og den kan også bruges til hjælp ved udtyndingen af læderenderne.
8. Til sidst poleres remmen på roterende kludeskive med en poler/slibemasse.
Her kan man se en samling af de remedier jeg bruger og skulle der være spørgsmål, så spørg bare løs.
Jeg har ikke det perfekte svar på hvordan man gør, men stille og roligt kommer der mere og mere erfaring til og ellers søger jeg i gamle bøger og spørger folk der har arbejdet med læder.
Vh. MW