Ur går for stærkt… meget for stærkt?
#1
Jeg har et ur som går for stærkt, meget for stærkt.
Sagen er den at det er ny-serviceret og i grapher siger det fra -1 til +4 sec. i døgnet og det er jo mere end okay for et mekanisk ur.
Virkeligheden er så at viserene åbenbart køre for stærkt trods den flotte måling. Umiddelbart skulle det ikke kunne lade sig gøre men en tidstagning på sekundviseren bekræfter at det går for stærkt, helt nøjeagtigt 6 sec på 11 min.
Noget må være ændret på hjulene, eller er der nogen med et bedre bud ??
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#2
Det lyder som en spiral der ikke er centreret og derfor ikke svinger frit i visse stillinger, eller at den klæber. Det kunne også være en for kraftig fjeder isat i forbindelse med service. Som urmager bør det sidste ikke være tilfældet Icon_mrgreen Viserne kører ikke stærkere end balancen tillader, med mindre de sidder løse på viserakslerne og det gør de garanteret ikke.
Mvh.
Per Nielsen
Svar
#3
Uret holder tiden i time grapher, men visere går for stærkt, ca 5 sec på 11 min.
Meget mærkeligt.
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#4
Den slags målinger du kommer med kan man ikke rigtigt bruge til ret meget pga. at i en bestemt stilling kan gangen variere meget.
Hvor meget afviger uret per 24h ?
Og den der at viserne kører hurtigere end tilladt (som ikke er muligt) ?
Fortæl lidt mere.

God weekend - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#5
TioMalo Skrev:Fortæl lidt mere.

God weekend - John

Altså uret er repr. og nyserviceret. Har fået ny balanceaksel og ny optræksfjeder.
Time-graphen after service så sådan her ud:

İmage

Jeg modtager uret i sidste uge hvor jeg var syg så jeg trækker uret og det går fint. Næste dag får jeg dog mistanke om at uret går for stærkt men tænker at jeg måske bare glemte at stille det. jeg stiller nu uret og allerede efter 4 timer er min mistanke bekræftet. Uret er gået 8 min. for hurtigt på bare 4 timer.
Jeg skriver til Christian fra watchguy.co.uk for at oprette en reklamations ordre.

Christian svarer:
Hi Henry,
Just saw your return. I have an idea what is happening here... the mainspring I put in is probably a bit too strong, and the movement is banking.
I hope you will feel better soon. When you send the watch back, can you please include the old mainspring that I sent back to you?
Thanks,
Christian

Da jeg igen er frisk får jeg uret sendt og da han har modtaget uret og kigget på det får jeg følgende svar:
Hi Henry,
I had a good look at your Vulcain. It looks great on the timegrapher, and does so steadily. So the new mainspring I put in is just fine.
So I scratched my head a bit - the movement is keeping good time, but the hands aren't! I started a stopwatch when the sub-second hand was at 0, and let it run for 11 minutes - the second hand on the Vulcain was 6 seconds faster!
Not sure how to go forward here ... I can of course count the teeth of all the wheels, and find out that the overall gear ratio is indeed wrong, but that won't solve the problem, as we don't know which wheel is wrong.
From my point of view, I performed a service on your watch, and the movement is ticking nicely at the right beat rate, and reliably so. If you want to take the matter further, I am afraid I will have to charge you for my time to investigate further, without any guarantee that I can resolve the problem, e.g. find out which wheel is wrong.
Best regards,
Christian

İmage

Umiddelbart har han ikke tænkt at gøre mere uden at jeg skal til lommerne så jeg har bedt ham om at returnere uret.
Hi Christian
It sounds very strange. I simply do not know how I could have avoided this. The wristwatch 's so not worth the service .
Just send it back, as I must see if I can eventually find a doner wristwatch ..
Henry

Det lyder da helt vildt at nogen skulle have byttet nogle gearhjul i værket…
Flere er inde på at det måske kan være noget med ballancen så grapheren viser et fint billede uden at det i virkeligheden er det.
En flink urmager her fra forum har nu lovet at se på uret når det kommer "hjem" ………

Jeg er faktisk lidt rystet, jeg har stort set endnu ikke haft én eneste god oplevelse hos nogen etablerede urmagere…. måske er jeg bare født under en uheldig stjerne... Icon_head er det virkelig sådan at hvis man i dag skal have noget gjort så skal man lære at gøre det selv… Grrr nå det var et sidespring...
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#6
Det lyder godt nok mystisk og det bliver interessant at høre hvad du ender med at finde ud af?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)