3 days of watches på Glyptoteket
Det er muligt der er lavet andet end kosmetisk på det IWC ETA værk jeg kiggede på. Det giver mening hvis det er tilfældet hvis man tænker på prisen. Kan ikke huske hvilket ETA værk.....dvs. hvilket nr. det havde. På urmageren lød det blot som om det var et standard ETA (nummeret stod på værket) med kosmetiske graveringer for at det skulle se pænt ud. Jeg kan spørge næste gang om det ligner andet end standard i adskilt tilstand samt om man evt. kan aflæse "fine tuning" på den elektroniske tidsmaskine. Den skulle i givet fald vise mindre afvigelser i de forskellige positioner. Mit ur var vist et ETA 2872.....og der var benyttet et par blå skruer som opgradering. Vi må se hvor godt det måler når det er blevet renoveret.....om det kan hamle op med et IWC. Det havde ikke været åbent siden det blev produceret. Købt i 1970. Rotoren kørte ikke så godt som den burde efter næsten 50 år og urmageren kunne også se det trængte til en rensning. Jeg spurgte til det med de 5 år mellem service. Hans argument var at hvis man sender det til service hvert 5. år så undgår man nogensinde at der skal skiftes dele inde i uret (med undtagelse af optræksfjeder, pakninger osv.).
Svar
(28-09-2018, 11:15 PM)meper Skrev: Ure i den prisklasse køber man vel kun hvis man har en årsløn på 10-20 mill kroner så det ikke betyder det store at købe det?
Det er vel i princippet ret overflødigt?    …..ren luksus?     …..f.eks. i forhold til at få lagt nyt tag hvis det er utæt osv.?
Jeg er slet ikke der hvor jeg ville købe et ur der på nogen måde ville betyde noget for min økonomi. Dvs. ikke noget jeg ville skulle spare op til. Måske fordi jeg ikke er "urtosse" nok....
De dyre ure er vel mere et kunstværk/smykke end blot et ur der viser hvad klokken er?

Ure i den prisklasse kommer de typisk med et Chronometer certifikat?     …...eller er det i virkeligheden ikke så vigtigt?

Chronometer certifikat er da rart at have, men ikke så særlig vigtigt mere. Når det kommer til ETA værker,  så Topgrade værker, som også er de samme værker i Chronometerværker, er meget stabile i årevis. Om det så er 2824 - 2 eller 2893 eller 7750 + nok et par andre. De kan justeres rigtigt fint på et par dage. 14 dage er lang tid at bruge på det, men det kræver COSC institutet. Det giver en god sikkerhed for præcistion, som nye timegrapher vel kan klare på et par dage. Når et COSC ur får service bruger man jo langt fra 14 dage på tidsindstilling og alligevel går urerne når de er tidsindstillet super godt i meget lang tid.

Alle disse ure starter vel fra ca. 7.000 kr.  De langt dyre ure, eksempelvis i 100.000 - 200.000 kr. klassen ryger prisen godt op pga. finish og materialer. Urerne går ikke bedre og mere præcise og skal også ifølge producenterne have service hvert 3 - 4 år. IWC skev engang at deres ure skulle ligge på 0 til + 12 sekunder i døgnet. Et ur må aldrig tabe.

Jeg synes at de ure med 28.800 svingninger er absolut de ure med langt de mest stabile værket. Jeg har haft over 40 Seiko ure på timegraph, som fra helt nye,  går inden for COSC (-4 - + 6 sek. i døgnet), med deres ca 21.000 svingninger i timen, og jeg hører da også fra  nogle kunder,  at efter 1 - 2 år ligger mange af dem ikke inden for - 4 til + 6 sekunder i døgnet, men nærmere mellem + 2 og til - 15 sekunder i døgnet. Jeg har kun haft 1 Seiko Prestage med 28.800 svingninger i timen og det lå mellem + 5 og + 6 sekunder i 18 måneder indne det blev solgt. Mine 4 COSC ure med topgrade værker har ligget inden for + 4 sekunder til - 1 sekunder igennem 6 månder og til 4 år nu. Over perioden har de kun haft en afvigelse på max 2 sekunder. Et Omega gik fra + 1 sekund i døgnet og til - 1 sekund i døgnet over en 4 årig periode. Mit Delma gik fra - 0,75 sekunder og til - 1 sekund over en 2 årig periode. Mit Chopard ligger på + 4 sekunder og har gjort det i 6 måneder. Mit Rolex fra 1968 går efter service mellem + 3 og + 4 sekunder over de sidste 20 måneder. Mit i ur fra  Schaumburg, som ikke er COSC går mellem - 0,5 og - 1 sekund i døgnet, men er nu kun testet i 5 dage. Der ligger et Sophod A 10 Topgrade værk, (Klon af ETA 2893), i og det er meget vel reguleret og forbliver nok inden for COSC de næste 3 - 5 år. Det vil jeg tro.

Urerne går hele tiden og er i watchwinders så de er målbare hele tiden.
[-]
  • onkeldunkel
Svar
(30-09-2018, 10:03 AM)MichaelA Skrev: Man kan da sagtens få ETA værker, som er justeret til 5 positioner.
Ellers kan man jo også finde sig et Grand Seiko med quartz til 40k.

Ork ja :)  Topgrades er alle justeret til 5 positioner. Nogle i et par dage og andre i 14 dage, så de kan få "Chronometer" på sliven. Elebore til 3 posistioner. Standard 2 positioner. Det værr sig Sophod og Selitta og ETA som nævnt.

(30-09-2018, 11:29 AM)meper Skrev: Top ETA værkerne siges at være på højde med mange in-house værker. Kunsten er at finde et mindre kendt mærke som benytterede/benytter disse værker. Har kigget lidt på mærket "Darwil". Det har en sjov historie. Mange af disse ure er havnet i Balkan området. Nogle af dem ser ud til at have fine værker. Har et enkelt liggende og det går præcist. Det kostede ikke meget (400 kr). Det har muligvis et ETA værk. Kan høre det tikker med 3 Hz......dvs. lidt hurtigere end de 2.5 Hz som er standard for mange værker.

Ellers er min "kæphest" i øjeblikket Roamer. Mit Roamer konfirmations ur er til service i øjeblikket. Umiddelbart virker MST værkerne til at være høj kvalitet og brugtpriserne er rimelige. 
Men det er en helt anden lav prisklasse end de fleste interesserer sig for herinde...….men jeg synes ikke at det behøver at være så dyrt...….om ikke andet skal jeg først overbevises om at det kan betale sig at give så meget mere for et ur.....

Roamer var nok ikke repræsenteret på Glyptoteket?
Det er et ret gammelt traditionsrigt ur firma......i følge det jeg har læst mig til. Medana mærket var også med MST værk og under samme "hat".

Kunne være interessant hvis der også kom tråde om de lidt mindre kendte mærker.

Inhouse er ikke nødvendigvis lig med kvalitet. Seikos S 5 modeller og Oriens maget billige modeller har bestemt ikke særlig gode værker. De bliver dog ved med at gå men er alt for upræcise i længden synes jeg.
Svar
Delma ser ikke ud til at være ure i den vildt dyre afdeling. Hvad var det for en model du havde?
Hvis dit Rolex går +3 og +4 kan den vel også justeres til +0 - +1?  …...hvis man går meget op i præcision?

Kan de "billige" Rolex som f.eks. denne opnå den præcision?    …..måske den kunne presses ned på 15k.....eller måske 12k :-)    …..er det et 4 Hz værk?
https://www.ebay.com/itm/Rolex-Oyster-Pe...1438.l2649

Den har et pænt klassisk look...….efter min mening.
Svar
Jeg har modellen Delma Santiago Chronometer T.T. Automatic White.

İmage

İmage

İmage

Et mekaniks ur kan gå på en måde ved en person og på en anden måde ved en anden person. Så når et ur, især et gammelt vintage ur fra 1968 ligger på + 3 til + 4 sekunder i døgnet bør man bestemt ikke røre ved det. Som Klarlund sagde så kan det gå rigtig godt i 6 måneder og så kan det være det skal justeres igen. Nu har det bare gået godt i næsten 2 år.

Mener det tager 19.800 svingninger i timen. Det siges at det er balancen, der gør at det bliver ved med at være ret præcis i flere år.

Det Rolex du kikker på kan du måske få ned til 21.000 kr. Måske ikke. Hvis det går inden for COSC og der er 2 års garanti på er det efter min mening et godt tilbud. Mange vintageure ligger uden for COSC. Det kan man ikke forvente t de gør da en del ikke har fået service i flere år.

Mit eget datejust med lænke stod i 24.000 kr. før det gik super præcis og var super vandtæt til at bade med samt 2 års garanti.
Svar
Delma'en er stadig indenfor det "opnåelige"....prismæssigt.....i forhold til det jeg kunne finde på at give for et ur:
http://www.kronometer.dk/alle-1/delma/de...brown.html

Det er så et ETA værk i den høje ende. Vandtæt til 500m...….meget godt uret er det......men jeg er nok ikke vandtæt i den dybde men rart at vide den kan klare et regnskyl.
Et pænt ur. Rolex'en er også pæn synes jeg. Har ikke forhørt mig om den er med certifikat eller om den stadig lever op til den standard. Står ikke lige og skal lave sådan en investering og har også 3 ældre familie ure til service.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)