Quartz forgår
Jeg har flere gange hørt og læst at reservedelene til quartz ure ikke laves for evigt ( nu er jeg ikke 100% inde i teknikken i en quartz ).
Men hvor "hurtigt" går reservedele ud af produktion ? snakker vi 10 eller 50 år ?
[-]
  • Batman
Svar
(13-06-2017, 08:05 PM)Michael F Skrev: Jeg har flere gange hørt og læst at reservedelene til quartz ure ikke laves for evigt ( nu er jeg ikke 100% inde i teknikken i en quartz ).
Men hvor "hurtigt" går reservedele ud af produktion ? snakker vi 10 eller 50 år ?

Langt de fleste gange skifer man bare værket og typisk kan man få et værk i 10 til 20 år. (nok nærmere de 10 år).

Nogle af de dyre mærker fra Omega kan værker fås i 20 + år. Nogle gange renser man bare værket og smører det og de 5 eksempler jeg har set har det holdt 2 til 8 år, og så var den gal igen. Rolex laver direkte reservedele til deres quatzværker og vel også 20 - 30 år minimum efter deres quartz modeller udgik.
Svar
En del mærker har jo lavet lidt mere avancerede udgaver som f.eks. Breitling med deres Cockpit B-50, der har ekstra mulighed for at lade batteriet og her kan man da være lidt spændt på hvor længe det vil vare inden service og batteriskifte. Et super fedt ur som jeg helt klart kunne tænke mig, men også mange penge for et elektronisk ur og vælger man automatik op i mod, så vil chancerne nok være noget større for at sådan et ur kan gå videre til næste generation.

Jeg har endnu ikke prøvet at eje et ur så længe at elektronikken har været død og umulig af skifte, men der skal da nok være "brødre" herinde der kan fortælle historier om ure der er kæmpet for at få forlænget livet på, som f.eks. noget tidligt Omega.

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)