Reliable Calibers
It would be interesting to get some opinions on watch calibers that have been proven to be reliable . For myself i find it hard to comment
on many vintage calibers , i do not have the great knowledge about them . Modern calibers are usually judged today by feedback we
read on the net . I have been lucky by never really having problems with any caliber in the many watches i have owned . Rolex make maybe
the most reliable and robust calbers . I think this is due to their policy of building them for easy service and with great strength in the
components . IWC are another brand that spend more money and attention to detail in their calibers , that rarely give problems . JLC
are also a brand that strive to give strength and quality in their calibers [url]"http://www.network54.com/Forum/234648/message/1052748253/The+Master+Control+1000+Hours+test.">http://www.network54.com/Forum/234648/m ... ours+test.[/url].
And of course we must not forget ETA who have been making reliable and easy to service calibers for years . Omega are ETA and ETA
are Omega . So except for a few blips , you usually get a very reliable caliber from them . I have my suspicions about most High End
calibers , i do not think reliability or strength is the no.1 priority for brands like AP. or Patek etc etc . What are your views ?
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Min erfaring er at de fleste caliber er drigtsikre, men at selve urkassen er vigtigst.
Noget andet er at urfirmaernes evne til at skaffe dele er utrolig vigtig.
Og så synes jeg at quartz værkerne er mest driftsikre Icon_e_biggrin . Man kan give 1.500- 2.500 kr. for et ur med quartzværk og det går bare 15 - 30 år derudaf. Og hvis uret er supervandtæt og kassen og glasset er stærk bliver har værket større chance for at klare sig.

Men når det er sagt synes jeg at PP laver de mest realibe urværker af de simple værker. Reservedele er uden begrænsninger siger de. Nogle ure har fået meget fin service efter 60 - 100 år.
Svar
I can't really assess this myself. My watchmaker claims, Rolex are best. Rolex, Rolex, Rolex - I am fed up with it. Whenver I visit his workshop, full of pride, with my latest acquisition, the rarest, most beautifull watch, I can be certain that he has a freakin' Rolex from some clueless idiot on the workbench, and he shows me the parts, claiming all is so well made, that You can put them in bag, shake the whole thing, and every part falls into place out of it's own. By now, even I am certain that they are worth the money. But I still hesitate to spend 2 grand on a simple three hands watch...

I do know for certain from personal experience, that any Valjoux colum wheel chrono will behave like a spoilt diva, while any ugly 7750 will run forever.

As for the rest:

Vintage Omega are quite sturdy, but not like Rolex. Enicar's as well, but not their automatic (no problem, as spareparts are still easy to get). Certinas are very good.
Skift ur, når du står op!
Svar
2 ting er sjove her.

Mit gamle Tudor Chrono med 7750 urværk fik klinkehjulet helt slidt op på 5 år. Det gik i 2 dele da min urmager skilte det af. Han mente at fabrikken havde smurt det dårligt. Noget andet er at min kusinenes fætter købte det før det gil i stykker. i 6 måneder trak han det manual op 3 gange om ugen. Senere fandt jeg ud af at det kunne godt være hård for værket, eller noget af værket at blive ved med næsten kun at trække det manualt op så mange gange.

Jeg solgte et Vostok-Europe, som også blev manualt optrukket 3 - 5 gange om ugen i 8 måneder. Nu er klinkehjulet også gået på det. Mærkeligt sammentræf.

Mht Columwheel er Vostok-Europe ved at lave sådan et ur baseret på 7750 værket, men det holder jo ligeså godt uden. Dog sidder der i de fleste 7750 værker, om ikke alle, et leje lavet a plastic til chronogrpen. Ved ikke helt præcis hvad det lege skullle være godt for, men grunden en lille besparelse har man ikke sat et sytentisk rubinleje i.

Mn selv de bedte værker er ikke robuste hvis kassen er skrøbelig. Derfor siger nogen af de urmagere/producenter, at kunsten ved et smukt gennemsigtigt urværk er ikke at gøre det for skræbelig ved at file for meget af det, der holder det bevægelige, og så samtidig putte det i en meget tynd urkasse.

Og alle fabrikanter næsten anbefaler service lige fra hvert 3. år til 5 år af deres værker. Selv om det sådan set er lidt overdrevent på en måde er grunden nok at et mekaniks værk bliver slidt en del, og urproducenterne vil gerne have at dit ur har den største chance for at gå korrekt uden problmer og inden for spec, og derfor anbefaler de serviceintervaler, som er, efter de flestes meninger noget overdrevent.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)