Omega Geneve urkasse
Godaften allesammen. Jeg er både ny her på siden, og ny indenfor vintage ure. Jeg købte for en uge siden et Omega Geneve fra 1969 på auktion, til en rigtig god pris. Uret går præcist, det eneste problem er urkassen. Den er desværre meget slidt, og specielt ved "hornene", så det er næsten kun et spørgsmål om tid før de knækker desværre. Så mit spørgsmål lyder på om det er muligt at få en ny urkasse til det, eller om det er helt umuligt?

Jeg har fundet denne urkasse på ebay, som er næsten identisk med den jeg har, af hvad jeg kan se. men i følge serienumrene, er urene ikke fra samme årgang. Men det gør mig ikke så meget, hvis værket kan monteres i kassen.

Link til mit ur: [url]"http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=14379">http://www.omegawatches.com/planet-omeg ... ?ref=14379[/url]
Svar
Jeg glemte lige et link til urkassen på eBay:

[url]"http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-Omega-Case-Caliber-565-Year-1968-Gold-Plated-New-no-Original-Glass-Nos-/251377136393?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3a873eb309">http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-Omega-C ... 3a873eb309[/url]
Svar
Hej Warnich Icon_smil

Velkommen til Urforum.dk og tillykke med dit Omega Geneve Icon_smil Det er et dejligt Omega vintage ur !!

Desværre er gennemslidningen af hornene et stort problem, som formentlig kun kan løses ved en udskiftning af urkassen. Der er dog mange andre herinde, som vil kunne give langt bedre råd om dette end jeg og jeg håber, at de vil komme på banen her også Icon_smil

På de billeder, som du viser af den urkasse du påtænker at købe er der afbilledet et referencenummer til det pågældende ur - det er indgraveret på den indvendige side af "låget" i bagkassen og er ref.nr. 166.041. Jeg vil umiddelbart mene, at hvis du skal være sikker på at urkassen passer til dit urværk og skive m.v., så skal du sikre dig, at dette ref. nr. er det samme som står i bagkassen på dit gamle ur !!

Det er dog muligt, at der er urkasser fra andre modeller, som kan bringes til at passe, men det kan jeg ikke vurdere og vil være lidt af et gamble !

Har du evt snakket med en urmager eller guldsmed om, hvorvidt der måske kan loddes henover de steder hvor hornene er slidt, så du kan bevare den originale urkasse ?

Noget andet er, at du nok også skal vurdere, hvor mange penge du vil bruge til at reparere dit ur - eller om det måske i det lange løb vil være billigere/bedre at købe et andet tilsvarende ur og evt. sælge dit nuværende som et "reservedelsur" som et tilskud til køb af et andet. Jeg vil mene, at et pænt tilsvarende eksemplar vil kunne findes for omkr. 3.500 kr. Icon_smil

Under alle omstændigheder velkommen hertil, som sagt - og held og lykke med projektet. Vi glæder os til at høre mere om, hvordan det ender ...... meget gerne med billeder igen Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Hej Warnich
Jeg kunne godt tænke mig at du tog et billede af bagkassen udvendig, jeg har en teori om hvorfor hornene ser ud som nu ser ud, men det vil jeg vente med til du har lagt billeder ind af den anden side af bagkssen... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej!

Jeg har en Omega urkasse der passer til din caliber 601, læs din post i indbakken.

Der har siddet en lænke på uret der har "skåret" hornene af med det metalstykke der sad ved hornene, tror endda der sad en fjeder på metalet så det blev trykket ud mod hornene.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Det er sjældent man støder på et forum hvor folk er så hjælpsomme som herinde! Det er for fedt! Jeg vidste godt det ikke var samme kasse, men jeg tænkte bare at det var fra samme tidsrum (det ene fra 68, det andet fra 69) Så det kunne jo være. Men nu vil jeg da lige tjekke min indbakke. Men værket køre som det skal, og jeg har nærmest fået foræret det her ur (føler jeg) Så jeg tror stadig det ville kunne betale sig at "reparere" det Icon_e_smile
Svar
Hej
Og Thomas har ret, det er en lænke med to fjedrende "sider", lavet så den ikke skal tilpasses de forskellige breder af urkasser, og her ser vi så hvilken skade de kan gøre.
Jeg garanterer for at havde det været en lænke der skulle til files så den passede, var dette ikke sket, i hvert fald ikke i samme grad.... Icon_evil Icon_evil Icon_evil
Så tænk jer om når I køber lænker, endeled der passer forskellige breder..... fy fy skamme skamme.... Icon_rolleyes Icon_rolleyes Icon_rolleyes
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Jeg har nu snakket med TDN om at købe en urkasse af ham, så sætter jeg uret i flot stand. Og forhåbenligt har jeg et ur i mange år frem, for hold kæft sådan et gammelt omega ur er fryd for øjet! Da jeg åbnede kassen var jeg ved at få en øjen-orgasme af at se sådan et stykke håndværk!
Svar
Warnich Skrev:Jeg har nu snakket med TDN om at købe en urkasse af ham, så sætter jeg uret i flot stand.
Og forhåbenligt har jeg et ur i mange år frem, for hold kæft sådan et gammelt omega ur er fryd for øjet!
Da jeg åbnede kassen var jeg ved at få en øjen-orgasme af at se sådan et stykke håndværk!
Tillykke med det gode udfald af "kasse spekulationerne" - og flot af TDN, at han var opmærksom på, at en kaliber 601 manglede en ny "bolig" Icon_e_biggrin

Sikken en dejlig entusiastisk og begejstret post, hvor jeg slet ikke kan stå for ordet "øjen-orgasme"; der er ganske rammende, når øjet møder noget gedigent mekanik Icon_e_wink

Jeg har 'lånt' et par billeder fra nettet, således at flere kan få del i den orgasmiske oplevelse Icon_e_wink

İmage
Omega kaliber 601

İmage
Detail af kaliber 601's balance - Osse detaljen rummer smukke deloplevelser.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Idag modtog jeg en "ny" urkasse fra TDN. Og jeg er nu en lykkelig ejer af mit første omega ur! Dog overvejer jeg en anden rem, men den kan jo altid blive udskiftet.

Nå men her er der så et billede!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)