Hvilken skal jeg vælge?
#1
Hej,
Sagen er den jeg lige har købt et Omega Seamaster Professional i sort.
Model nr. er 212.30.41.61.01.001, som er quartz udgaven. Uret er dog helt nyt og aldrig taget i brug. Nu er jeg dog helt i tvivl om jeg i stedet burde sælge dette, og kigge efter en brugt version af chronometer (automatisk) udgaven. Kan se jeg for billigere end værdien af den jeg har, kan få en chronometer som har få år på bagen (4-6år). Såfremt kvaliteten på den den brugte udgave er tiptop, vil det så være en bedre investering for mig. Her tænker jeg både på om det er 'bedst' at have et helt nyt quartz i sort, eller et chronometer som har nogle år på bagen. Dette gælder også med hensyn til videresalg, hvis nu jeg skulle sælge det om lad os sige 5-7 år.

Og til info er en ny chronometer desværre ikke på tale. Er stadig på SU, så kan desværre ikke tillade mig det. Hvis det var tilfældet var jeg helt sikkert også gået efter Ocean Planet udgaven i stedet Icon_e_smile
Svar
#2
Bare lige for at slå det fast, et ur der er chronometer serviceret har bare gennem gået i række prøver.
Det har ikke noget med om det er mekanisk eller quartz værk.

Jeg skille mig af med quartz udgaven, og springe på et mekanisk.
Svar
#3
Så lærte jeg da lidt nyt Icon_e_smile

Må jeg spørge til din begrundelse for at vælge den mekaniske?

Har selvfølgelig også studeret nettet for lignende spørgsmål, og læser både nogle der mener de faktisk helst vil have quartz, da det går mere præcist. Men flere der går mere op i urets mekanik vil som regel helst have mekanisk, da indholdet i uret er meget mere detaljeret.
Er dog virkelig i tvivl om hvad der er det rigtige for mig, og hvad der også prismæssigt er den bedste investering, hvis nu jeg skal sælge den igen på et tidspunkt (fx 5-7 år).

Er det også noget med mekanisk skal synes meget oftere en quartz udgaven?
Svar
#4
En god grund er, at de mennesker som køber quartz-ure, vælger oftere et nyt.
Ergo, gensalgsværdien falder hurtigere end med et mekanisk + at det tager en længre tid til at få klokken solgt.

Og så er der den her endeløs diskussion om quartzurenes "sjæleløshed" contra mekaniske tikkernes sjælefuldhed.

Jo, du skal efterse dit mekanisk ur hvert 7 - 10 år (medmindre den begynder at tabe tid etc uregelmæssighedder). Men ligeledes, du skal jo skifte et batteri i et quartzur, hvert 3 - 5 år...

Jeg kender ikke nogen, som blev bidt af urtosseriet og som (as usual) købte som sit første ur i en quartz-udgave, IKKE byttede sig ganske hurtigt til en mekanisk tikkere.

Hvis præcission er den eneste parametre, kan man få før kr. 50 et udmærket quartz- og eller digitalur fra Bilka. (Så faktiskt nogle i tilbud i går for kr. 25 !!!)
Og, rent faktiskt, det ER jo mere fornuftigt, medmindre du er god at købe billigt og sælge dyrt, dvs. at du tjener lidt hver gang du bytter ur / "opgraderer".

Er der en urnørdt in spe i dig, hedder det mekanisk. Mærke og type kan du selv finde ud af, men - absolut - mekanisk.

Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#5
Et brugt ur vil vel altid være en bedre "investering" end et nyt ur, hvis du tænker på videresalg. Dette forudsætter selvfølgelig at det brugte ur er i ordentlig stand, og at prisen er god.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)