S95 er helt klart et fornufigt valg Kim
De vigtigste funktion er efter min mening (ikke nødvendigvis i prioriteret rækkefølge):
1. Blitz
Skal bruges med måde - og især kompaktkameraer har en kedelig tendens til altid at ville blitze.
Det skyldes at de ikke er særlig lysfølsomme, og blitzen aktiveres for at undgå rystede billeder (se også pkt. 2).
Jeg bruger sjældent blitz i dårlig belysning da jeg foretrækker det naturlige lys. Hvis jeg bruger blitz er effekten/kraften ofte reduceret.
Til gengæld bruger jeg ofte blitz i solskin, som - for den utrænede - kan virke unødvendigt, men faktisk er fremragende til modlys, og til at reducere skygger.
2. Lukketid
Lang lukketid giver mulighed for at ta' billeder i dårlig belysning uden blitz, og det giver mulighed for bevægelse i billedet.
Til gengæld giver lang lukketid også rystede (slørede) billeder, hvis ikke man holder kameraet stille - evt. med stativ. Se også pkt. 4.
3, Hvidbalance
Forskellige lyspærer, lyskilder, skydække, skygger, osv. udsender og/eller filtrerer det lysspektrum som når vores øje (og kameraets sensor). I praksis betyder det, at en hvid væg i stuen, vil fremstå alt fra blå til gul, alt efter lysforhold. Men hvor vores hjerne godt ved at væggen er hvid - og ser den sådan - der ved kameraet det ikke. Derfor er det ofte at man ser billeder af ure fyldt med gule nuancer. Det er fordi de er taget under en glødepære, som udsender et gult lys. Hvis ikke kameraets autofuntion "ser" det rigtigt, så ender billedet gult. Det bedste er at sætte det (semi-)manuelt.
4. Blænde
Den funktion er ikke så væsentlig for et kompaktkamera, da tolerancerne er meget små. Men blænden er den der styrer dybdeskarpheden i billedet. Som en af mange ting, er det især her at spejlreflekskameraer brillierer ift. kompakts. Dybdeskarpheden er "evnen" til at have ét motiv i fokus, og resten af billedet "sløret". Til "rigtige" portrætfotos er det uundværligt. Blænden er "hullets størrelse" i objektivet. I praksis virker det sådan, at jo mindre hullet er (højere blændetal), dets mere dybdeskarphed er det i billedet - altså jo mere er der i fokus. Blænden har en direkte sammenhæng med lukketiden, for jo mindre "hullet" er, dets relativt længere skal lukketiden være, for at sikre at sensoren stadig "rammes" af tilstrækkelig mængde af lys til at opnå den rette eksponering.
5. ISO
ISO er grundlæggende tolerancen for sensorens lysfølsomhed. Dets lavere ISO, dets bedre kvalitet i billedet (færre gryn), men dets større krav til mængden af lys (dvs. lukketid og blænde). Hvis ISOen sættes op, kan du tage veleksponerede billeder (rette forhold af lys/mørke), i stigende dårlige lysforhold. Det skyldes at selvom mindre lys når sensoren (dvs. færre pixels rammes af lys) så "gætter" kameraet selv farven på de resterende pixels. Efterhånden som du sætter ISOen op, vil du derfor se at dine billeder ser mindre rystede ud fordi lukketiden kan sættes ned, men samtidigt vil du også se dine billeder bliver mere grynede, og får lilla misfarvninger (meget gætværk = meget lilla).
6. Efterbehandling
Et god efterbehandling skal ikke undervurderes. Før digitalkameraet var efterbehandling også helt naturligt - det foregik bare i et mørkekammer.
Det giver mulighed for at tilskære billedet, øge/ændre kontrasten, justere hvidbalancen, mv. Jo "større" program, dets flere features, og muligheder, men også tilsvarende mere at sætte sig ind i. Selv med simple gratisprogrammer som Googles Picasa, kan man komme langt i dag, og langt de fleste billeder, vil vinde ved en hurtig efterbehandling. Jeg bruger selv Photoshop, og kan ikke anbefale det nok (til dem der har tid, lyst, og lejlighed).
Der er mange andre funktioner og muligheder, men hvis du har styr på ovenstående er du nået langt. Det vigtigste er at forstå at alt omkring foto handler om kompromisser - det væsentlige er at finde ud af hvilke kompromisser som er de rigtige i en given situation. Det er selvfølgelig subjektivt, og ikke noget man "kun" kan læse sig til... det skal tillæres
Håber det hjalp lidt. Sig til hvis jeg skal uddybe noget. Tillykke med kameraet
Ps.
Du kan se nogle af mine billeder på min hjemmeside:
Kenberg.DK ...flere af billederne er taget med et kompaktkamera, ikke meget forskellig fra dit