Datering af 5513
Jeg har siddet lidt og luret lidt på forskelligt Vintage Rolex (må indse at jeg nok lige så stille er på vej ud af det sidespor) og i den anledning er jeg begyndt at glo lidt mere efter noget ur fra mit fødeår 1981. Så kommer spørgsmålet, hvor sikker på dateringen eller årstallet kan man være på et ur uden papirer fra den tid? Jeg mener kan man via serienummeret præcist sige at det ur er produceret DET år...eller er det sådan lidt mere "sådan cirka" agtigt?

/Morten
Svar
Det er ca, da de lister du finder er "nørder" der har sat dem sammen, det er ikke noget Rolex er kommet ud med. Fordi et ur er solgt i 1981, derfor kan det godt være produceret en del år før, man ser ofte ure fra de årgange hvor de kan ha lagt i butikken i +5år.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Interessant Micki.... Men så er det så jeg ikke forstår hvordan folk der har ure uden papirer kan datere dem så præcist på eks Chrono24 - Bruger de bare "nørdernes" serienummerintervaller som pejlemærker? Jeg har eksempelvis fundet en rigtig fin 5513 på Chrono24 uden papirer etc som sælger angiver for at være fra 1981 - Men reelt set kunne den måske lige så let være fra 1980 eller 1983?

[url]"https://www.chrono24.dk/rolex/submariner-maxi-dial--id1777925.htm?dosearch=true&picnum=3&query=5513&resultview=list&searchexplain=1&showpage=3&sortorder=1&suchen=S%C3%B8g&tab=details&urlSubpath=%2Fsearch%2Findex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">https://www.chrono24.dk/rolex/submarine ... Findex.htm[/url]

Den er alt for dyr i min optik - men ser umiddelbart pæn ud på nær den lille bule i bagkassen
Svar
Det er på baggrund af listerne de er dateret. Det er ganske normalt at alle bruger dem og de er meget valide. Så holder du dig inden for de oplyste numre, ville jeg ikke være bekymret mht. datering.

/Mads
Svar
Men Mads du må give mig ret i at de ikke er 100% sikre, men det bedre vi har.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Ting fra 1972 og tidligere er temmeligt præcist datérbare da der er årstal indgraveret i bagkasserne på de ure. Kombineret med indsamlede data kan kan godt regne med rimeligt præcis datering på de "gamle ting". På de lidt nyere ting kan det være svært - og udover usikkerheden mht. hvor længe tingene har ligget på lager - er det også en parameter at man hos Rolex producerede urkasserne i "batches", Dvs. serienummeret der sidder i kassen viser hvornår kassen er produceret, men ikke sikkert at den er samlet og solgt 10 minutter efter. Især på de lidt skæve ting som er produceret i lavere antal kan dateringen divergere med flere år.

FH
Svar
Tak for svarene

Jeg har fundet et ur med fuld B&P som er solgt fra forhandler i 1982, men serienummeret er et lavt 6 mill nummer, så i teorien er det iflg listerne produceret i 1981 - Lyder det ikke sandsynligt eller har jeg misforstået noget?
Svar
MortenKN Skrev:Tak for svarene

Jeg har fundet et ur med fuld B&P som er solgt fra forhandler i 1982, men serienummeret er et lavt 6 mill nummer, så i teorien er det iflg listerne produceret i 1981 - Lyder det ikke sandsynligt eller har jeg misforstået noget?

Det lyder da fint. Fra produktion til distribution til forhandler til kunde....

fh
Svar
Jo men s/n med et lavt 6 mill lyder mere som 1979-1980..

Se den tyske oysterworld vurdering af årgange:

1979 5952834 6122790
1980 6434000
1981 6594XXX 6910000
vh Hans Henrik
Svar
vintagerolexforum.com har den autoritative serie nummer liste. Klart den med mest statistisk data.

Mht. om den ligger 1 eller 2 år før den bliver solgt - prøv at smut ned hos en Rolex AD og se hvor mange ting de har med serie numre der er 2-3-4 år gamle. Masser!

Fætter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)