Hjælp!!! Dugena - ukendt ur
#1
Hej Ur-entusiaster... Icon_e_biggrin

Jeg har i min farmors gemmer fundet dette fine og meget lille dugena "jongster" ur og efter at have ledt og ledt og googlet og ledt lidt mere, efter blot et billede af et ur magen til, har jeg nu næsten opgivet og i er mit sidste håb. Det er simpelthen ikke til at opdrive Icon_e_confused ...Så jeg håber virkelig at nogle af jer ved et eller andet om dette ur og vil gøre jer den ulejlighed og evt smide en linie om hvad i måtte vide.

På forhånd tak

Hilsner

T.
Svar
#2
Det var ikke meget billed at gå efter, men det er et dameur fra omkring 1970 vil jeg gætte på. Indmaden er sikkert noget ETA - fornuftig standard - men jo gæt ud fra billedet.
Dugena betyder “Deutsche Uhrenmacher-Genossenschaft Alpina“ (German watchmaker association Alpina) og er et mærke fra 1917 - Tysk datterselskab oprindeligt af Alpina. Kvalliteten var ganske ok op til en gang omkring tredverne, men fra efterkrigsårene og frem til halvfjerserne udviklede det sig mere og mere til en af de helt store leverandører af ure gennem supermarkeder o.l. i Tyskland og Europa.

Uret har ikke anden specielle værdi, end den at det har tilhørt et kært familiemedlem, og sikkert stadigt kan vise tiden pænt. Jeg kan ikke se om det er guld, men tror ikke det er massivt guld, ellers har det naturligvis guld værdien.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
hannover har stort set ret, med en undtagelse - Dugena blev aldrig solgt gennem supermarked, men kun igennem uremagere og ureafdelinger af de store varehuse, mindst så vidt som jeg har læst og hørt. Deres kvalitet er fra meget enkelt til meget gode, altså ægte guld / dyre chronografer og det hele, så man kan ikke generelt sige at de kun producerede i den lave ende:

İmage
İmage

eller endda med Kaliber 12:

İmage

(fra forskellige tråd i forum.watchtime.ch)

Det vil sige, det er sagtens en god ide at holde udkig efter vintage Dugena, man kan nemt finde en ægte perle til en god pris. Der kommer dog aldrig meget prestige med den. Icon_e_biggrin

Denne her har vel, som han siger, stort set kun ideel værdi.
Skift ur, når du står op!
Svar
#4
Jo vist - varehuse (supermarkedet er jo ikke samme sag erkender jeg) Kaufhoff - kaufhalle o.l. Flot ur den med kaliber 12 i øvrigt - den kunne godt bo her
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)