24 Hr-viser på Explorer II
Hej

Jeg har forsøgt mig med Google, men har ikke kunnet finde nogen sider der kan hjælpe mig - så jeg håber I kan...

Hvor gammelt må et Explorer II være før 24-timers-viseren ikke kan indstilles uafhængigt af timeviseren, og hvilke ref. numre har denne funktion?

Jeg kan gennemskue at de første versioner ikke kunne dette, og jeg leder efter et ur fra starten af 80'erne - men jeg er i tvivl om jeg kan bruge det til at vise en anden tidszone (som på GMT II), eller om det kun kan vise forskel på nat og dag.

På forhånd tak for svar Icon_smil
Svar
Ref. 16550. 1655'erens afløser fra 1984.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Du skal huske, at det er 12h viseren på Exlorer-II (fra 16550), der kan indstilles uafhængigt. Det betyder, at for at anvende uret til at vise alternativ tidszone må du vælge en fast alternativ tidszone, som 24h-viseren kan vise. 12h viseren kan så justeres efter behov, hvis du f.eks. rejser mellem tidszoner. På GMT-II kan man jo yderligere dreje kransen så tidszonen for 24h viseren nemt kan varieres.

/Bjørn.
Svar
Ah ok, det havde jeg ikke lige overvejet. Så er det jo ikke helt så nemt igen at bruge som et GMT. Det kan være at jeg skal vente med at anskaffe mig et til jeg begynder at undersøge huler Icon_smil

Tak for svar begge to.
Svar
hattrick Skrev:Ah ok, det havde jeg ikke lige overvejet. Så er det jo ikke helt så nemt igen at bruge som et GMT. Det kan være at jeg skal vente med at anskaffe mig et til jeg begynder at undersøge huler Icon_smil

Tak for svar begge to.
eller klatrer op i Himalaya - men næh - det er ikke så nemt at stille - man skal tænke lidt hvis det har været gået i stå, så man ikke får udu imellem de almindelige 12 timers visning, og 24 timerens, for den styrer jo datoskiftet. Derudover kan den kun skifte i hele time hak (hvilket er hurtigt hvis dato skal skiftes - de lidt ældre har i alle fald ikke andre former for quick skifte af dato (Rolex dog) men ikke så fordelagtigt hvis man er i Indien eller et af de steder, hvor tidzonen er forskudt med en ekstra halv time - f.eks GMT + 5,5 - så bliver det let lidt rodet.
Flot er det derimod
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nej det kan jeg godt se... og går i stå, det kommer det til - med mindre det bliver den med mest armtid.

I øvrigt så er der et meget sjovt lille kuriosum når man er i Indien - hvis du sætter 12-timers-viseren til GMT, så skal du bare vende uret på hovedet, så har du tiden i Mumbai Icon_smil
Svar
Lad mig lige som en præcisering af Hannovers indlæg sige, at det er 12h viseren, der styrer dato skiftet, og at det er 12h viseren man kan justere i hak på 1 time, når kronen er trukket ud til mellemstillingen, hvor uret stadig går. 12h viseren skal altså drejes to gange rundt med kronen for at skife datoen en gang.

/Bjørn.
Svar
bjorn_e58 Skrev:Lad mig lige som en præcisering af Hannovers indlæg sige, at det er 12h viseren, der styrer dato skiftet, og at det er 12h viseren man kan justere i hak på 1 time, når kronen er trukket ud til mellemstillingen, hvor uret stadig går. 12h viseren skal altså drejes to gange rundt med kronen for at skife datoen en gang.

/Bjørn.
Yep
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)