min/max størrelse på dit ur?
#21
Mine ure er (har været) i 40-42 mm størrelsen; men gennemsnits diameteren er nu på vej ned. - Det var anskaffelsen af nedenstående Seamaster 200, der indledte "skrumpningen".

İmage
Speedmaster 125 42 x 52 mm (et ur i den vægtmæssige kvart kilo klasse) og - Seamaster 200, 36 mm.
Selv i sammenligning med det meget store 125'er, ligner Seamasterens design (på mig) ikke som en undskyldning for sig selv.

Jeg fik tilbudt Seamaster'en i formidabel teknisk stand og til en fordelagtig pris, og da jeg altid godt har kunnet lide uret, slog jeg til. - På trods af dets status som "undermåler".
- Uret findes også i (den umiddelbart mere attraktive) størrelse 38,5 mm. Men i 38,5 mm udgaven, virker uret lidt "pumpet", fordi proportionerne i designet ikke er fulgt harmonisk med op i størrelse.

Et ur, der ligeledes har sat mit ønske om "størrelse" på prøve, er Marine Chronometer.

İmage
Marine Chronometer 32,7 x 44 mm ved siden af Speedmaster BA, 42 mm.

Egentligt synes jeg ikke Marine Chronometer ser "pjevset" ud i forhold til Speedmasteren.
Firkantede ure er osse vanskeligere at sætte størrelseskrav til. Her er det nok i højere grad diagonalens længde, der er karakteristisk for det umiddelbare størrelsesindtryk.

Skal der størrelsesmæssigt "buldres igennem", kan Alaska'en altid iføres fuldt "karnevals udstyr":

İmage
Speedmaster Alaska, 58 mm.

Ligesom de fleste, ville jeg også umiddelbart foretrække ure i +40 mm størrelsen; men jeg er blevet ulykkeligt(?) forelsket i et 1946 30T2 RG chronometer, og må så acceptere dets 35,5 mm.
Her har jeg tænkt mig, at stille mig tilfreds med, at det er et ur med en meget stor personlighed - i en lille urkasse Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#22
Sprinter Skrev:Så må en Flieger i orginal størrelse (55 mm) lige være dig Icon_e_smile

Det har jeg sku aldrig overvejet, ku være jeg skulle det! Icon_e_smile... du må gerne smide et link til et! Icon_e_smile

//Berg
__________________________________________
it's pure instinct, you can't learn that!

//Berg
Svar
#23
for mit vedkommende.. er min fortrukne størrelse nok 45 mm. har dog også haft 41 mm. Men pt er jeg på 42 mm..(liquid metal)

İmage


regner dog med at vende tilbage til 45.5 mm.(po chrono).uret jeg hat fortrudt jeg har solgt..


İmage

mvh hr.holm
Mvh Hr.holm
Svar
#24
Laco var en af de 5 ( IWC, Lange&Söhne, Stowa, Wempe og Laco) der under WW2 havde autorisation til at fremstille 55 mm ure til Luftwaffe.
[url]"https://shop.laco.de/de/Fliegeruhr/Flieger-Replika-A.html" onclick="window.open(this.href);return false;">https://shop.laco.de/de/Fliegeruhr/Flie ... ika-A.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Laco er det eneste der pt. kan købes nyt i org. størrelse.
Vh AndersSC
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)