Service eller ej?
Hej alle

Da jeg købte mit Ploprof var anbefalingen fra MC Mortensen, at det blev serviceret ca. hvert 7. år. Overvejer nu at købe et brugt ur, hvor det er lidt uvist hvornår det sidst har fået service - bør det afholde en fra at købe et sådant ur eller skal man bare være opmærksom på at man køber et ur med potentielle problemer?
Hvordan ser I på det at få serviceret sit ur generelt? Er det som med en bil - det bør man gøre, delene skal smøres, bliver slidt og skal måske skiftes? Eller er det noget fis, som "sælgerne" overbeviser os om at man bør gøre, så De får penge i kassen? Bør man følge de anvisninger og "tommelfingerregler", som jeg mener at have kunnet læse mig til, at service hvert 5. år eller deromkring er anbefalelsesværdigt?
Handler det i bund og grund om personlig holdning, risikovillighed, personligt og fagligt ståsted?
Mange spørgsmål men jeg håber I vil kunne bidrage til at øge min foreløbigt relativt sparsomme urviden Icon_e_biggrin

mvh
Mvh Ryan
Svar
alion Skrev:Hej alle

Da jeg købte mit Ploprof var anbefalingen fra MC Mortensen, at det blev serviceret ca. hvert 7. år. Overvejer nu at købe et brugt ur, hvor det er lidt uvist hvornår det sidst har fået service - bør det afholde en fra at købe et sådant ur eller skal man bare være opmærksom på at man køber et ur med potentielle problemer?
Hvordan ser I på det at få serviceret sit ur generelt? Er det som med en bil - det bør man gøre, delene skal smøres, bliver slidt og skal måske skiftes? Eller er det noget fis, som "sælgerne" overbeviser os om at man bør gøre, så De får penge i kassen? Bør man følge de anvisninger og "tommelfingerregler", som jeg mener at have kunnet læse mig til, at service hvert 5. år eller deromkring er anbefalelsesværdigt?
Handler det i bund og grund om personlig holdning, risikovillighed, personligt og fagligt ståsted?
Mange spørgsmål men jeg håber I vil kunne bidrage til at øge min foreløbigt relativt sparsomme urviden Icon_e_biggrin

mvh

Det har været oppe nogle gange, og folk er generelt delt i to lejre: Dem der servicerer hver 5-8 år (alt efter hvor meget uret har været båret). Og dem der venter til det "trænger". Det kan være at det simpelthen går i stykker, eller at det holder tiden dårligt, eller gangreserven er blevet lav. Først når det sker får de det repareret og serviceret ...der går gerne over 10 år.

Personligt hører jeg til den sidste gruppe, dog tryktester jeg gerne mine ure årligt, hvis jeg forventer at de skal med i vandet...
Svar
Jeg stiller mig lige ved siden af Claus Icon_e_wink Hvis urets gangreserve er lav eller uret holder tiden skidt - eller noget ligefrem er i stykker - så smutter jeg en tur op til Peter, og lader ham afgøre, hvorvidt uret trænger til service eller ikke. Jeg er dog godt klar over, at nogle har en form for "service interval", som de opererer med - og det har jeg det fint nok med Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg lader ikke servicere hvis uret går fornuftigt og holder gang reserve (og for manuelle - virker fine i optrækket)

Jeg ved der er nogen der mener gammel olie eller ingen olie kan lave skader, og det lyder jo ikke usandsynligt, men jeg ved også om mange urmagere, som følger samme linje.

Det er nok også et spørgsmål om hvor mange ure man har. Har man over 20 kan det jo blive lidt dyrt, og samtidigt så kan man jo forvente, at de næppe går hele tiden, men bruges på skift. Ploprof 7 år eller hvad det var, er nok standard for en Coaxial - havde det været en alm, havde du nok hørt 3-5 år.

MEN, og der er jo et MEN - ved en handel ved du jo ikke med sikkerhed om det går flot over en længere periode, så nyserviceret skal koste mere end et der ikke er - ret enkelt Icon_e_biggrin

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Enig med de andre. Service, hvis der er tegn på at det er tiltrængt.
Jeg har talt med flere anerkendte urmagere, som har anbefalet denne fremgangsmåde.

Der er også en anden ting at tage med i betragtningen.
Hver gang uret bliver åbnet, er der risiko for ridser, ødelagte skruer og lign.

Jeg tror Mads G engang udtalte "hellere et 30 år gammelt ur, som ikke har været til service, end et der er skruet ihjel"
Ikke et korrekt citat, men tæt på, tror jeg. Mads, du må lige rette mig hvis jeg tager fejl.......

Dette er meget sigende for min holdning til periodisk service med faste intervaller.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)