Rolex "rød" Sub - mit første ur
Hej alle,

Super informativt forum. Har lært utrolig meget af at læse de mange forskellige og interessante indlæg. Jeg vil bidrage med min egen historie om, hvordan jeg blev fan af Rolex Submariner.

Da jeg blev 18 år (33 år i dag), var jeg så heldig at jeg fik mit fars gamle Rolex Submariner. Har altid været utrolig glad for uret, men har aldrig troet at uret var "specielt". Dog vidste jeg, at det var gammelt, min far købte uret i 1971.

På en ferie sidste år blev jeg så spurgt om, det var en "rød" Sub? Jeg anede ikke, hvad det betød på daværende tidspunkt. Har dog efterfølgende lavet min egen "research" og har fundet ud af, at mit ur er en såkaldt "rød" Submariner med ref. 1680 fra 1970.

Uret er i rigtig god stand. Dog skal jeg nok desværre have skiftet mit glas (det dumpede trykprøven ved sidste service). Urværket står stort set om nyt ifølge Klarlund. Har været meget nysgerrig efter værdien af uret. Men har set priser alt fra DKK 30.000 til over DKK 100.000. Jeg har dog aldrig tænkt mig at sælge uret. Forhåbentlig kan jeg en dag give det videre til min førstefødte søn Icon_e_smile

Har vedhæftet et billede (beklager den dårlige kvalitet - taget med mobiltelefon i dårlige lysforhold).

İmage

Uploaded with ImageShack.us
Svar
Først tillykke med dit ur, det er et RIGTIG fint Submariner, og som du selv skriver er det en "red sub" som er i ret høj kurs.

Der er RIGTIG mange ting der spille ind på prisen af sådan et ur som du har.

Hvis du har boks og papirer til uret stiger prisen med 15.000-20.000 kr.

Dit ur er med ft før m angivelse (den "mindst" værdifulde af typerne, de første havde m før ft, og trækker lidt højere priser).

Det ser også ud til at lynette indlæg og perlen er skiftet til luminova og desværre ikke de oprindelige som ældes og bliver rav farvede, dette trække også ned på uret. Ud fra dit billede ser viserne også ud til at være i luminova også et minus i prisen.

Skivens generelle stand kan jeg ikke vurdere ud fra dit "dårlige" billede. Jeg syntes skiven ser MEGET hvid ud, dette kan måske skyldes at den er skiftet under et service, hvis dette er tilfældet, trækker det meget ned i prisen.

Hvis du ikke har boks og papirer vil jeg vurdere prisen på dit ur til et sted mellem 35.000-45.000 kr. Hvis du har boks og papirer så kan du lægge 15.000 oven i prisen.

Men et lækkert ur, som kun vil stige, og som din søn vil blive MEGET glad for at få en gang.

MVH

Jacob
Svar
Jeg er generelt enig med Jacob i det han skriver. Et par bedre billeder ville gøre det lettere at vurdere uret ud fra. Er viserne skiftet trækker det ca. 2-3.000 kr. ned. Det samme gælder for lynetten og perlen. Lynetteindlægget er ikke et nyere replacement kan jeg se. Ved du om det er blevet skiftet i 80´erne? det burde være mere faded alderen taget i betragtning. Du kan snildt få 35 k for det (det vil jeg godt købe det for Icon_e_wink ) så jeg vil sige 43-50 k som det står der.

Mht. Jacobs vurdering, hvis der er bokse og papirer med, vil jeg nok mene det nærmere hedder min. 20-25 k og i enkelte tilfælde op til 50 k oven i prisen. Lige præcis Red Subs går til meget høje priser i komplet tilstand i forhold til uden. Aner ikke hvorfor, men nok et ur, hvor mange har smidt tilbehøret væk gennem tiden. Jeg vil mene prisen stiger 50-100 % hvis uret er komplet.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)