Hvor købes ure billigst?
#1
Hej,

Hvor købes ure billigst? Diverse afgifter skal ikke medregnes.....

Jeg tænker på hvis man tilfældigvis var i landet alligevel.... kan det betale sig at besøge Schweiz for at købe et ur fra landet eller er prisen mere eller mindre den samme som i DK?

/Peter
Svar
#2
Schweiz ligger jo uden for EU, så der skal du betale afgifter, mm. -- England vil nok være mit bedste bud lige p.t. - lav kurs på pundet og hvis du går ind i nogle af de mindre butikker derovre, så kan du nemt få noget rabat pga. den nuværende krise. Evn. kan der også købes fra precisiontime.co.uk eller watchfinder.co.uk
Svar
#3
Uden at være den store expert vil jeg mene at hvis man ikke vil tage chancen og forsøge at undgå tolderne,
så kunne england være stedet at handle lige nu deres pund er historisk lavt og det er inden for EU.

Man vil man tage chancen med tolderne (skal ikke gøre mig til dommer) så vil jeg mene at man skal vælge
et land uden for EU med en trykket økonomi F.eks USA
Svar
#4
Nu kommer det jo meget an på om vi snakker fabriksnyt ur eller brugt. Jeg er af den helt klare holdning, at jo større landet er, jo mere stabile er priserne, så jeg tvivler meget på, om man kan gå ind til en forhandler i USA og prutte mærkbart om prisen. Han sælger med statsgaranti ikke et ur ud billigere end han kan videresælge det for på ebay. Og i et så stort land som USA sælges/købes med jævne mellemrum selv de mest sjældne ure, og det danner så selvfølgelig også et prisbillede, som en forhandler skeler til og prissætter udfra. Generelt er priserne dog gunstige i USA, men enkelte mærker stikker naturligvis næsen (Patek, Rolex og AP) frem og er relativt dyre at købe i forhold til hvad du kan få samme ur til på et mindre marked. Selv har jeg kigget lidt på et Patek Philippe Gondolo ref.3803, som har været annonceret længe på Blocket, og nu nedsat fra 35000,- Sek. til 26900,- Sek., hvilket på en god kursdag svarer til 17485,- Dkr. (den svenske krone har flere gange kostet 65 danske ører, pt. dog 70,7 danske ører). samme model Patek ref.3803 røg på am. ebay til 3853,- $ (jævnført ovenstående en fornuftig indikator for det generelle prisniveau for denne model i USA)svarende til pt. 30790,- Sek. og på samme gode kursdag 33475,- Sek. Altså er uret i dette tilfælde 6575,- Sek. billigere at købe i sverige end i Usa. Oveni US-prisen og besparelsen tilkommer told/moms og forsikring/fragt-omkostninger. Så i omegnen af 12-15000,- Sek. er uret derved billigere at købe i Sverige. Oveni dette kan man så i sverige se uret an før man køber det og risikerer heller ikke komplikationer ved bortkommelse under fragt. Forklaringen på prisforskellen skal først og fremmest ses i lyset af at der ikke er så mange potentielle købere til dette ur i sverige som der er i USA, derved kan en utålmodig sælger være tvunget til at nedsætte uret til han får det solgt.

linksene til de to ure:

[url]"http://www.blocket.se/vi/19722386.htm?ca=23_14_s">http://www.blocket.se/vi/19722386.htm?ca=23_14_s[/url]

[url]"http://cgi.ebay.com/MENS-18KT-YELLOW-GOLD-PATEK-PHILIPPE-WATCH-REF-3803_W0QQitemZ270319631626QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item270319631626&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1326%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50">http://cgi.ebay.com/MENS-18KT-YELLOW-GO ... 7C294%3A50[/url]
Svar
#5
Hej "makita"

Blot en lille bemærkning - jeg er ikke enig i at landets størrelse og urets pris hænger sammen som du mener. En forhandler i et større land (USA, Tyskland, UK) har "alt andet lige" (jeg ved godt der er flere forhandlere) et større kundegrundlag og derfor kan han "nemmere" give rabat. Jeg købte selv et Seamaster 300M i USA i 2007 og fik ca. 30-35% "rabat" i forhold til prisen i DK - en del af rabatten er jo momsforskellen (25 vs. 7), men derudover kommer kursfordelen.

Talrige undersøgelser har vist at Danmark er og i mange år har været et beskyttet marked hvor priserne på de fleste ting (forbrugsgoder, mad mm.) har været (unaturligt) høje.

En aut. forhandler i DK der begynder at give 25-30% i rabat vil lynhurtigt få et meget stort salg, men også få Omega, Rolex mm. "på nakken" (hvis det ikke allerede står i deres forhandlerkontrakt hvilke rabatter de max. må give) og derfor er det "let" at beskytte sit marked i DK (+ mindre lande) - dette er meget sværer (umuligt) i eks. USA.
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#6
Hej Peter,


Det kommer helt an på hvilke mærker du er på jagt efter og om det skal være nye eller brugte. Nogle mærker har samme pris worldwide - her er danmark typisk billigt hvis man køber uden moms. Andre mærker er dyrest i DK fordi distributørerne lægger den høje moms oveni listepriserne - og igen - andre mærker er en mellemting.

Herudover er modellens popularitet (på det enkelte marked), samt materiale valg osv - parametre. Generelt set er UK et godt bud for tiden - pga. den lave engelske valutakurs samt du er inden for EU, så du får ikke garanti, moms og told problemer.

Mvh Morgan
Svar
#7
hej John Fyn nu fornemmer jeg jo at du tager udgangspunkt i nykøb, hvorimod mit eksempel tog udgangspunkt i køb af et brugt ur. Det jeg yderligere sagde var at priserne generelt var meget gunstige i USA. Både ny og brugtpriser i DK er generelt høje, så øjensynligt var det jo ikke DK jeg havde i tankerne ved et mindre marked. Jeg køber meget på Ebay både tysk, engelsk og amerikansk, og udviklingen har været at priserne i Tyskland har været meget stabile(hvilket jeg tror beror på den stærke EURO). Priserne i England har været faldende på de mærker jeg har kig på (og en YDERLIGERE gevinst har været fordelagtig kurs). I USA er prisen vokset markant på PP og AP, hvorimod man stadigvæk kan have held i sprøjten og nappe et VC relativt billigt.Dertil er jo at sige at faldende kurs på dollaren jo utvivlsomt medfører øget efterspørgsel fra udlandet og medvirkende til at presse prisen opad. Patek har været dyre hele tiden i forhold til de 2 andre, men har på det sidste taget endnu et nøk opad. Da jeg startede at vise interesse for det amerikanske marked for 3 år siden, var mængden af AP-ure på auktion stort set den samme som i dag, men med den væsentlige forskel at ca.20% var buy-it-now (altså fast relativt høj pris) og resten var highest bidder wins, og oftest uden reservationspris. Dette billede har ændret sig kraftigt nu er ca. 70% buy-it-now og 20% highest bidder wins, men med et forholdsvis højt startsbud, og 10% er rene auktioner uden reservationspris. Urene er ganske enkelt købt op af spekulanter, som presser prisen i top. Dette er muligt i kraft af et stort marked og derved stor efterspørgsel. Men selv i et stort marked er det jo begrænset hvor mange vintage AP der er i udbud, og derfor er billedet blevet som det er. Det svenske patek som jeg linkede til ville med statsgaranti være købt på am. ebay in a minute og stået til salg igen dagen efter til dobbelt pris. Det skal lige tilføjes at det ligeledes havde været utænkeligt at finde et Patek Gondolo i DK til under 18k., så det svenske marked er i mine øjne overset.
Svar
#8
Hej

Tit og ofte er det billigst at handle vintage Rolex i skandinavien. Icon_e_smile

MVH Peter
İmage
Svar
#9
det var da utroligt Patek uret på blocket er pist forsvundet, selv om det har været annonceret i ugevis og i de sidst 3 uger til de 26900 Sek. Hvem har købt det? ud med sproget!!
Svar
#10
Har også fulgt vores "broderlands" ur-marked gennem nogen tid og synes at kunne fornemme stigende priser, men det skyldes måske primært den faldende valuta - nogle sælgere "tilbyder" nu i Euro...jeg er dog mest på kig efter Omega/Rolex...
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)