Størst præcision, store værker eller små værker?
Hej

En urmager påstod på et tidspunkt over for mig at store værker var mere præcise end små værker. Påstanden var at Zenith ikke er så præcist, da deres værker generelt er meget små - eller mindre end andre værkproducenters.

Så mit spørgsmål er om det er generelt at store værker har en større præcision og i så fald, hvorfor?

Og et tillægs spørgsmål, som også har lidt med størrelsen at gøre??? Er det en tommelfingerregel at store værker er mere holdbare end små værker, da de vil have en større godstykkelse.

Rolf
Svar
Det er ikke helt forkert.
I dag betyder det knap så meget med moderne computerstyrede fræsere osv.
Jo større et værk bliver, desto nemmere er det at lave delene præcist.(hundrede/ tusiddele milimeter)
Balancen størrelse betyder også meget for præcisionen, jo større diameter, desto bedre stabilitet.
İmage
Svar
Magnum har vist svaret på det med størrelsen, men at zenith specifikt skulle være mere upræcise end andre er noget sludder. Også at deres værker generelt er mindre end andresstemmer heller ikke.

/Mads
Svar
Præcisionen som et værk yder, er så komplekst et emne at man ikke kan generalisere. Der så mange faktore der gælder ind.

Det med de store værker gør dem ikke mere holdbare, men mere robuste! De kan klare lidt mere vold, ikke at jeg anbefaler det, men det er jo logisk nok at når de er større, så er delene mere robuste.

Men et mindre værk holder i teorien, på nogle punkter, bedre end store. Det er f.eks. friktionen i lejerne. Da tappene er er mindre i dia., og dermed også omkreds, er der jo mere friktion per. omgang på et lille ur. Men det er så lidt at det ikke er værd at tænke på.
Svar
Lidt informationer, som jeg har støvet op på nettet (der tages derfor forbehold for fejl Icon_smil). Diameter for alm. anvendte urværker:

Valjoux 7750 = 30 mm
ETA 2824 = 25,6
ETA 2892 = 30 mm
El Primero = 30 mm

Jeg kan ikke lige se, at Zenith's urværk skulle være mindre end nogle af de andre alm. anvendte urværker Icon_rolleyes

Med den præcision/nøjagtighed man i dag kan fremstille komponenter til urværker, så er det fløjtende lige meget om urværket er 3 cm eller 2 cm i diameter. Det var noget andet, hvis vi snakkede 3 mm kontra 3 cm.

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
Tak

Havde lidt på fornemmelsen at det ikke var helt så lige til, som urmageren gav udtryk for. Han prøvede vel også bare at sælge mig noget andet.

Rolf
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)