Omega, elektrisk
Højsan

Nu vil nogen måske tro jeg snakker quartz-ure, men det gør jeg nu nødvendigvis ikke.

Fra tid til anden støder man på elektriske ure der ikke er quartz, men derimod med stemmegaffel el. en speciel balance (her er det balancens udsving der driver værket).
Nu tænker jeg specielt på Omega og man ser dem jo også af og til rundt omkring med stemmegafler. Hvad er Jeres mening om dem? Er det noget som slides hurtigt ved brug (her tænkes ganghjulet med de ultra fine tænder) eller... synes man finder lidt modstridende oplysninger? Bruger de meget strøm? Ja, priserne kan jeg jo se, men lidt input og kommentarer om denne værktype - og især dem i Omega'erne vil være velkommen. Viserbevægelsen er i hvert fald lækker Icon_e_biggrin

Et sidste spørgsmål: Har Omega nogensinde lavet ure hvor det er balancen der driver værket? Lidt ala samme princip bruges i større ure. Ved positivt at f.eks. Junghans har, men spørgsmålet er om Omega har og er der nogen der i så fald kan give et eksempel? Hvordan med holdbarhenden af disse værker? Umiddelbart kunne jeg forestille mig den var noget bedre, måske på højde eller bedre end klassiske mekaniske, afhængig af kvalitet, naturligvis...
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Ja stemmegaffelure er sårbare, nogle af de urmagere som har været med i en del år kan forklare hvorfor, Og de er ofte svære at få dele til.
Bulova, Eterna og Omega eksperimenterede med det og gik alle bort fra princippet
De er ganske sjove at ha "summende" på armen

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej. Ja Omega har lavet stemmegaffelure, men det var et Esa værk de brugte magen til Certina, Eterna m.fl. her lidt billeder af værkerne henholdsvis Omega og Certina:

İmage

İmage

Med hensyn til holdbarhed, er der nok delte meninger, min kan ligge et lille sted, de var/er sårbare over for kraftige stød, ganghjulene er utrolig sårbare, Esa'en har 300 tænder tager man forkert på dem, så hedder det et nyt. Det siges de ikke kan skaffes mere ??? Har hørt at der skulle ligge et lille lager her i jylland, hvis han da ikke har brugt dem...
Går friktionen for stramt når man stiller viserne kan hjulene køre med rundt = nyt ganghjul. Så var/er der Bulova, de havde deres egen caliber, og er da også den deer handles til den bedste pris, spicielt modellen med cal 214 og "skeleteret værk". Ellers gælder de samme advarsler for Bulova, ved dog ikke hvordan det ser ud med reservedele til dem.

İmage

İmage

Mvh Lars
Svar
PS. og så skal de kun have 1,35V fra et kviksølvsbatt. det kan ikke fås mere, så man kan være heldig de kan gå med 1,55 fra et sølvoxidbatt. Det er dog ikke dem alle der kan det, så vinder de helt vildt...
Og ja de bruger betydelig mere strøm end vi ser i dag, husker jeg rigtigt var det noget med 5-6 mikrovolt hvod vi i dag ser strømforbrug normalt på 0,8 mikrovolt.

Lars
Svar
Hej John og Lars

Siger tak for input!

Ja, det var også mine anelser. Så jeg tror bare jeg lader de "rigtige" samlere løbe med dem med mindre prisen er helt vild (altså lav Icon_razz)

Så kunne jeg godt bare tænke mig at høre om der var eksempler på ure der drives af balancen. Men dem har Omega måske ikke lavet nogen af?

Ang. det med de vinder ved for stor spænding. Ja, det er jo klart, der kommer for stor amplitude på gaflen og så tages to tænder ad gangen. Synes at have læst et sted at en diode kan gøre tricket (sikkert en germanium, den er lidt mere "rund" i belastningskurven end en silicium), men kan selvfølgelig godt se at i de pågældende værker er der noget mindre plads end i mange tidlige versioner.

Btw., så må det vist være 5-6 milliwatt, ikke millivolt. Watt er effekt (energiforbrug), måles i joules pr. sekund. Millivolt er en spænding (en microskopisk lille én) og siger intet om energiforbrug med mindre man også kender strømstyrken. Icon_e_smile
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Hej

Strømforbrug måles i ampere, i ure mikroampere eller milliampere.

MVH Peter
Svar
Jammen du har da ret Peter.
Mikro-ampere, skrivefejl...

Mvh Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)