f300 og quartz
Hej
er det ok at hive kronen ud og stoppe stemmegaffel ure og quartz for at spare på hhv. mekanikken og batteri.?

jeg har et par f300 og et enkelt seamaster 200 proff i quartz, + en del flere omegaer (manuelle og automatikværk), men i sagens natur kan der gå noget tid inden alle bliver båret på skift - derfor dette sp.

tak for evt svar.

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
Jeg er ikke urmager, men umiddelbart vil jeg mene det er helt ok og faktisk det bedste ved stemmegaffelure. Jeg tænker ikke så meget på batteriet (det kan jo heldigvis nemt skiftes Icon_e_wink), men mere på det faktum at ganghjulet i stemmegaffelure slides - og det vist ikke helt ubetydeligt.
Og så er det også afgørende, at sættermekanismen ikke går for stramt, så man risikerer at køre ganghjulet baglæns, for så er det ødelagt. Hvis du læser min tidligere tråd "Omega, elektrisk", vil du opdage at der vist ikke er ret mange ganghjul til resservedele længere. Så potentielt kan du risikere at den skal til Omega for at fixes - og det er ikke helt billigt. Så går den lidt stramt når den stilles = service!

Med quartzure vil jeg umiddelbart sige, at det er lidt ligemeget med mindre det vitterligt er for at spare batteri, men vil man bruge det en gang i mellem, er det måske lige så godt bare at lade det køre - så slipper man jo også for at stille det (alt for meget) når man vil bruge det. Kan man selv skifte batteriet på ordentlig vis er det jo IMHO heller ikke nogen særlig udgift.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)