Svar: 32
Tråde: 10
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Har kig på en 16610 (u-serie) med tritium skive (mærket med SWISS - T < 25), men jeg synes det opfører sig mere som luminova uden jeg dog har den store erfaring med tritium som "kun" har ti år på bagen. Ved kraftig belysning fra en skrivebordslampe lyser markeringerne grønligt op men det forsvinder ret hurtigt igen (½-1 minut), hvorefter man stadig tydeligt kan se de grønlige markeringerne i mørke. Hvordan afgør jeg om det er tritium eller luminova jeg har med at gøre? Efter sigende skulle tritium jo ikke lyse mere op hvis det bliver belyst - eller hva?
Grunden til at jeg bliver i tvivl er at jeg har læst på TimeZone at Rolex i overgangsperioden fra tritium til luminova skiver faktisk lavede luminova skiver der var mærket SWISS - T < 25. Kan det være sådan en transitional model vi er ude i? Og hvad så hvis det er?
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Det er korrekt at Rolex lavede dette pudsige nummer med bl.a. de gamle Sea-Dweller 1665 modeller, der fik skiftet skive ved service til en luminova T<25 udgave. Det var en skive tiltænkt tritium men fik så luminova på i stedet. Om dette også skete for Sub'erne ved jeg ikke. Årgangen passer meget godt for det var i slut 90'erne disse skiver blev lavet. Men dit ur er måske født med det.
Det kan være ekstremt svært at se forskel på L og T dog vil overfladen ofte være en smule blank i det med L og så er farven meget hvid. Du bør ikke kunne live en T skive op med en lampe.
Nu spørger du så "hvad hvis det så er" en L skive. Praktisk set betyder det ikke noget idet den ikke lyser længere. Hvis uret havde 10-20 år mere på bagen ville det betyde lidt i nedadgående retning på værdien for nogen. Skiven får ikke den samme patina som T skiven som nogen godt kan lide. Andre vil have skiven helt hvid. Jeg tror ikke du skal tænke så meget over det. Uret har ikke vintage status før om mange år.
Mvh
Klaus
•
Svar: 720
Tråde: 122
hej med jer
jeg har lige kigge på min sub og der står SWISS - T < 25
mit sub er fra 97 hvis det kan hjælpe noget??
Morten Bekker
•
Svar: 32
Tråde: 10
Skiven er identisk med den som Morten har vist på billedet.
Tak for svaret Klaus, jeg mener at de lavede samme nummer med skiverne på Sub'erne.
Hvis en tritium skive ikke kan "lives op" ved belysning så må det jo næsten være tilstrækkelig bevis for at det drejer som om en luminova skive selvom den er mærket med SWISS - T < 25, eller er der nogen som har andre erfaringer?
Jeg sammenlignede ellers med en nyere rolex (tre år gammel) med luminova skive og den lyser faktisk svagere sidst på natten end den pågældende sub!
Jeg må lige forbi Klarlund, de kan vel afgøre det med det samme. Ikke fordi det betyder alverden for mig men jeg synes bare det kunne være rart at vide hvad det egentlig er for en skive.
Johs
•