lange vs top tre
Der hvor VC og PP virkeligt kommer til deres ret er i segmentet for Complications og Grande Complications. Under 125.000 DKK er Lange & S et super super lækkert ur. Ifht. de relativt simple modeller man kan få for de penge fra PP og VC.

Mvh Morgan

TomHansen Skrev:Tak allesammen for kvalificerede og gode kommentarer.

Side-by-side sammenligninger med PP / VC / AP (og et nyere mid-size JlC Reverso RdM i platin med moerkeblaa croc-rem og platin foldespaende til DKK 45K!!) faldt ud til LS' fordel, saa en Cabaret model i rosa guld med sort skive pryder nu min kones haandled. Stramt design og uforlignelig kunsthaandvaerk gjorde udslaget sammen med en god pris.

PP / VA / AP er egentlig ikke mit valg som top tre, men mit indtryk af en generel opfattelse. Det er svaert at argumentere mod deres horologiske praestationer og deres betydning, men den slags rankings kan altid debatteres, bl.a. hvilke kriterier, der skal bruges (hvis generel brugervenlighed og udbredelse skulle tages i betragtning, kunne listen vaere Omega / Rolex / Seiko). Derfor har vi heldigvis dette udmaerkede forum. Jeg husker en nylig traad, hvor lagdelingen blev debatteret heftigt,og den diskussion er altid hot. Ligenu mener jeg f.eks. at L&S helt klart hoerer til i top fire. Icon_e_biggrin .

Verden er heldigvis ikke statisk, og mange af de maerker, som ligger lige under, rykker taettere paa med flere in-house vaerker, superkomplikationer og innovation (og hoeje priser!). Samtidig maa man konstatere, at PP / VC / AP dress-ure af nyere dato kan faaes til rimelige priser, fordi de er smaa (35mm +/-). De var maaske lidt traege til at reagere paa trenden med stoerre ure, fordi et horologisk benchmark er mindre vaerk = stoerre praestation, i alle tilfaelde for maendene i hvide kitler.

Jeg skal se, om jeg kan faa faa mig nosset sammen til at laane et ordentlig kamera og faa taget nogle gode billeder af Cabaret'en. (Gode raad modtages meget gerne - jeg kan se, at niveauet paa vintageure er hoejt) Det firkantede vaerk er en nydelse udover det saedvanlige at se paa.
Svar
Ingen tvivl om at L&S laver nogle flotte complications og har nogle innovative løsninger. MEN skal man med i toppen af poppen skal man i mine øjne lave nogle modeller som kombinerer flere complications. Ellers kan jeg nævne de første 10-15 producenter der bør tilhøre "the big three". De fleste kan lave et tourbillon, perpetual calendar, minute repeater what ever. 10-15 prod. kan lave værker med to komplicationen. Men for virkelig at rykke mener jeg at der bør være tre komplicationer og helst fire (hvis chrono tæller som den 4.). Men det er jo bare min vurdering. L&S har ikke nogle ure som kan kalde sig grand complications. Muligvis kunne de sagtens lave et sådan, men det har de bare ikke gjort.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at det de laver, laver de til perfektion. Også de eksempler der er kommet her. Men de har bare ikke hverken historien eller disse grand complications som får mig helt op i top 3.

Andre producenter som eksempelvis JLC vil jeg også mene ligger betydelig tættere på "the big three" end L&S. Men det er en helt anden diskussion.

Mads Gjødesen
Svar
Glemte helt at ønske tillykke Tom. Flot ur der bestemt er et godt valg.

Og så lige en kommentar til "the big three". Dette er blot en betegnelse for VC, PP og AP. De nævnes ofte i en sammenhæng fordi de over de seneste mange år altid har været med helt fremme og betydet uendelig meget for finere horologi gennem tiden. Her er ikke tale om et podie hvor de indtager 1., 2. og 3. pladsen. Så at tale om at L&S eller en anden skulle skubbe et medlem ud af "the big three" er lidt som at sige at Robbie Williams skal afløse Mick Jagger i Rolling Stones, fordi han lige pt. performer bedre Icon_e_wink

/Mads
Svar
Hvis nogen havde spurgt mig før denne tråd ville jeg formentlig have nævnt Breguet ret højt på listen. Måske ikke top 3 men 4, 5 eller6. Jeg synes ofte jeg har læst at dette mærke og har været først med nye banebrydende tiltag.

Jeg er bestemt ikke expert på dette emne og derfor spørger jeg: Har Breguet ikke disse ure med 3-4 complications? Er det måske mest historie med Breguet?

vh Baun
Svar
Min hukommelse siger nej til at Breguet har lavet modeller med mere end 1-2 komplikationer. De har en del tourbillons og et par perpetual calendars. Et minute repeater er det også blevet til. Men grand complications med mere end to komplikationer mener jeg ikke det er blevet til.

Min fascination for Breguet ligger mest i historien og mange af de opfindelser de står bag tilbage for mange år siden så som netop tourbillonen. Desuden er håndværk og finish helt i top, men de mangler nu stadig lidt for virkelig at kæmpe mod de tunge drenge, når det gælder urmager kunnen. Desuden er deres historiske linje ikke helt så imponerende som "the big three". Der er mørke pletter, som gør at de halter lidt efter.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Min hukommelse siger nej til at Breguet har lavet modeller med mere end 1-2 komplikationer. De har en del tourbillons og et par perpetual calendars. Et minute repeater er det også blevet til. Men grand complications med mere end to komplikationer mener jeg ikke det er blevet til.

Min fascination for Breguet ligger mest i historien og mange af de opfindelser de står bag tilbage for mange år siden så som netop tourbillonen. Desuden er håndværk og finish helt i top, men de mangler nu stadig lidt for virkelig at kæmpe mod de tunge drenge, når det gælder urmager kunnen. Desuden er deres historiske linje ikke helt så imponerende som "the big three". Der er mørke pletter, som gør at de halter lidt efter.

/Mads

Marie Antoinette ?

Morgan

ps. Breguet er under Swatch ejerskab beyndt at rydde om i kiksede 80'er designs, og middlemådig reklame indsats + kundeservice. Over de næste 5-10 år tror jeg helt sikkert at de bliver en meget seriøs konkurrent til de 3 store.
Svar
Ha ha ok der fik du mig Morgan. Marie Antoinette blev lavet i et eksemplar omkring 1800 tallet af Breguet selv. Der er muligvis lavet andre specielopgaver med flere komplikationen.

Tager vi udgangspunkt i de seneste par år og den "almindelige" produktion er det småt med ure med mere end en komplikation.

Vi er i øvrigt helt enige mht. at Breguet nok skal rykke yderligere de næste år på det horologiske felt. Ingen tvivl om at Swatch Group bliver nød til at kunne konkurrere med de bedste og dygtigste manufakturer, hvis de vil sælge high-end ure med komplikationer.

/Mads
Svar
jep - jeg tror vi kommer til at se mere til deres La Tradition serie, fik et hint på Thepurist...
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Ha ha ok der fik du mig Morgan. Marie Antoinette blev lavet i et eksemplar omkring 1800 tallet af Breguet selv. Der er muligvis lavet andre specielopgaver med flere komplikationen.

Tager vi udgangspunkt i de seneste par år og den "almindelige" produktion er det småt med ure med mere end en komplikation.

Vi er i øvrigt helt enige mht. at Breguet nok skal rykke yderligere de næste år på det horologiske felt. Ingen tvivl om at Swatch Group bliver nød til at kunne konkurrere med de bedste og dygtigste manufakturer, hvis de vil sælge high-end ure med komplikationer.

/Mads

Efter La Tradition De Breguet var det rimeligt tydeligt at de ville begynde at "reissue" deres gamle sager. Det er spændende!

M
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)