Mange gode oplysninger og stor hjælp + tip
Som ny bruger her på forumet og novise i SM pro, har jeg gennem de sidste dage forøget mit kendskab til de forsk. modeller og SMs historie i betydelig grad. Dette har haft den effekt, at jeg har besluttet at købe mit første SM pro!

Jeg har med stor interesse fulgt mange af trådene, og var i lørdags ude i en del ur-butikker i byen for lige at snuse. Har forresten også sendt en foresprg. til Marcus på en 3570.50.00, da der i overvejende grad kun findes gode responser på Silvermagic her på sitet. En stor hjælp for en ikke erfaren net-handler som jeg.

Håber jeg kan give lidt igen til jer :

I min søgen i Aarhus lørdag 20. maj nærmest faldt jeg fobi PR Mønter på Clements Bro og fandt en SM pro fra starten af 70'erne. Vist cal.863 (med safirglas på bagsiden) Denne SM havde dybe risder i glasset, var fedtet godt til og lignede noget, der havde været en tur i rummet og returneret fastspændt på resterne af en underarm. Men værket gik, da jeg trak det op.
Jeg har ikke mod på at starte min karriere som SM pro-entusiast med et ur, der umiddelbart kræver en del restaurering. Men måske er det bare det fede for nogle af jer?
Jeg var, i følge ejeren, den første, der så dette ur; han havde lige fået det ind, og kunne først sælge det videre om 9 dage (vist nok noget med koster-fortegnelser) Så hvis I andre mere forhærdede freaks har fået blod på tanden her oplysningen hermed givet videre.

Venlig hilsen

Klaus Ø
Svar
Efter at have tænkt mig godt om, mener jeg, at pågældende SM pro ikke er fra starten af 70'erne, men nærmere en Speedmaster Professional c.863 Second Version fra starten af 1990'erne, da jeg ikke mener, jeg så "Apollo XI" på bagsiden. Værket er rødforgyldt, så det kan ikke være et 1863 (1996 og frem)
Det må have været urets stand og min mgl. erfaring, der fik mig på glatis.

Jeg glemte vist også at fortælle, at jeg ved samme lejlighed så 1*SM pro mrk. II og 1* SM pro mrk.IV,begge uden lænke/rem, samt 1* SM reduced med rød skive.
Svar
De første see-througts kom som LE i 1980 med teksten Apollo XI på bagkassen. I 1987 blev de en del af den almindelige SM serie. Men først i 1992 blev teksten Apollo XI ændret til Professional. Uret må derfor være fra mellem 1992-1996/97. I 1996/97 kom den seneste udgave med rhodium værket, som du pointerede der ikke var i dette. Såfremt det er af så ny dato (92-96) må serie nr. stå på hornet og dermed er det en smal sag at fastsætte produktionsåret.
Hvad ville han have for det? Måske jeg lige skulle slå en smut forbi og se "giraffen". Desværre kende de godt priserne, så chancen for et røverkøb er lig nul Icon_cry

Mads Gjødesen
Svar
Ejeren mente, at prisen i mint-condition nok var en 15kkr.
Men samtidig ville han anslå, at en renovering ville beløbe sig til en 3 kkr.
Umiddelbart virker det som om, han ikke kender så meget til SM pro - han har en connection i KBH, han åbenbart konsulterer.
Han ville ikke sige en pris, men ansporede mig til at tænke over sagen, og komme med et udspil.

Det kunne for den rette blive et godt ur, men du har nok ret i, at chancen for et røverkøb er lille. Han har for pokker vel ikke handlet med mønter, porcelæn, lidt ure og krim-krams i over 25 år uden at tjene på nogle af de handlede effekter.

Men - give it a shot - knæk og bræk Icon_e_wink

KLaus Ø
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)