Maurice Lacroix værker?
Et spørgsmål til det (næsten) alvidende forum.

ML producerer meget smukke ure, og selvom dato i to "vinduer" ikke er originalt (Ulysse Nardin, A. Lange & Söhne har tilsvarende), så ser det ud til at man får meget ur for pengene.

Men hvad med hjertet, altså værket: Så vidt jeg har kunnet støve op laver ML IKKE in-house, men hvilken ebauche og hvilke modifikationer?
Og hvad er mine kloge ur-kollegers mening om mærket generelt (pris/kvalitet, anseelse osv)?

mvh
Ole M
Svar
Så vidt jeg ved, så bruger Maurice Lacroix primært, men ikke udelukkende, ETA-værker.
Med venlig hilsen
Tais
Svar
Så vidt jeg ved bruger de KUN ETA i deres automatik ure. Men jeg kan da tage fejl. Tais, hvilke andre ebauche mener du de benytter?
Hvad mener du med at dato i to vinduer ikke er originalt?
Som alle andre urmærker med ETA-værker får du et ganske fornuftigt ur til en god pris. Som regel er pris/kvalitetsforholdet godt, når vi taler ETA-ure. Der er forskel på, hvor meget de modificerer deres værker. ML billige modeller får ikke foretaget nogen forbedringer af værket, mens de finere modeller i Masterpiece-serien får foretaget modifikationer og dekoreringer. Hvad der foretages, ved jeg ikke præcist.
Jeg ville nok holde mig til Masterpiece modellerne, da det er de fineste. Værkerne vil jeg gætte på er Valjoux 7750 i deres ure med chronografer/div. komplikationer, og 7751 i deres kalenderkomplikationer. Jeg vil også gætte på at de bruger div. ETA 28XX ebauche i deres modeller, som ikke har større komplikationer.
ML renomme er ganske udmærket, men ikke på højde med Rolex, Omega, PP, AP,..ect. Dette vil påvirke gensalgsværdien betydeligt. Så hvis du vælger ML skal det nok være for at beholde det og fordi du syntes godt om uret. De har lavet enkelte flotte specielle speciel edition modeller, der kan betragtes som samlerure og dermed stiger i værdi.

Mads Gjødesen
Svar
Jeg er enig med Mads i, at alle deres automatiske ure er udstyret med ETA-værker; nogle modificerede og andre slet ikke.

På Basel sidste ur lancerede de, så vidt jeg husker, et Masterpiece Venus. Det er en chronograph med manuelt værk. Værket er et Venus 175, som er dekoreret i hånden. Uret er et limited edition på 250 stk.; 150 i rødguld og 100 i hvidguld.
Venus 175 er et kolonnehjulsværk, som blev produceret mellem 1940 og 1966.
Med venlig hilsen
Tais
Svar
Det er rart når man får bekræftet sin første indskyldese; nemlig at ML bruger ETA ebaucher. Jeg takker for oplysningerne og betragtningerne, Mads og Tais Icon_e_smile

Mht "originalitet" så var det bestemt ikke ment som en kritik af ML. Nærmest tværtimod! Det er dejligt at se at den slags detaljer fra de helt "tunge drenge" breder sig til andre mærker. Blot er det jo ikke ML der er de første & eneste der har netop den detalje, vel? Icon_e_wink

Ole Møller
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)