Hvilken model er dette?
På forsiden af [url]"http://www.timeconnection.biz/index.htm">http://www.timeconnection.biz/index.htm[/url]
ses et Panerai i midten hvilken model er det og hvad er prisen?

på forhånd tak
Svar
Det er et Panerai Pam195 i PVD.
Den blev udbudt i 200 eksemplarer til samlere verden over.
Disse er alle revet væk.
De kostede omkring 25.000 kr. og handles nu second hand til det dobbelte eller mere.

Uret fås i stål og er under normal produktion. Der er nogle få modifikationer, men ligner meget bortset fra det er i stål og ikke special edition.
Modelnavn Pam5 eller Pam0005.
Det koster 21.000 kr.
Mvh
Daniel

Her er et billede af Pam5

İmage[/list]
Svar
Kostede Euro 3900, ca. 30K inkl. money transfers og shipping og blev lavet til 200 samlere, som var blevet kontaktet af en ihærdig amerikansk samler, som satte Bonatis fingre i skruetvingen og fik ham til at genbruge det oprindelige OP-logo og PVD-belægge kassen til denne helt specielle edition. Den oprindelige liste indeholdt 60 navne, men voksede så til 200.

Vi fik urene direkte fra Panerai udenom forhandlere, så prisen må siges at være en særdeles god indtægt for Panerai. 200 x 30.000,- = 6 mill. Uventet salg vel at mærke, idet dette ikke er et production ur. Der findes iøvrigt tre styk i DK.

Panerai kom til at lave et "forkert" logo på bagkassen. Jeg må desværre melde mig som den skyldige, der opdagede dette og gjorde Panerai opmærksom på problemet. Idet jeg var nummer 12, der fik uret, så skulle man mene at der var masser af mulighed for både at lave de første 12 om, eller i det mindste de resterende 188. men nej. Panerai valgte istedet at patentere det forkerte logo! Bonati sendte et brev ud til alle, der allerede havde modtaget uret og forklarede dette. Fejlen består i, at den øverste gennemgående bjælke mangler (før den øvre pil) på bagkassens logo.

Rygtet siger at Mick Jaggers PAM195 blev solgt for $20.000. Om det så lige var DEN MJ, melder historien ikke noget om. Men ingen tvivl om, atmange stod i kø for at eje legendariske PAM195, på trods af en anden mands navn er indgraveret i bagkassen. Jeg tvivler dog på, at PAM195 bliver handlet for meget mere end $8-10.000 pt. Det kommer selvfølgelig an på navnet bagpå! Jeg ved at der findes et PAM195 med "The President" bagpå og ejeren prøver at sælge for $16.000.

İmage (alt+p)
İmage (alt+p)

Her er blueprints, som viser at det forkerte logo var "planlagt".
İmage (alt+p)

Og ja, det er da et flot ur, specielt fordi kassen har den forbedrede PVD-belægning, som er meget hårdfør modsat A og B-serienes meget følsomme belægning.
Svar
PAM195 kan ikke sammenlignes med hverken PAM Zero eller Five. Der er ikke samme modificerede værk i Zero og Five. Så vidt jeg er orienteret, så indeholder Zero og Five det "gamle" værk med kort gangreserve og ingen svanehalsregulator. Sikkert værker, der er "blevet tilovers" fra D-serie?

Panerai er kendt - eller berygtet vil nogle mene - for deres "left-over" modeller som f.eks. PAM002 og 61 OOR (Out Of Range). Dvs. modeller lavet af left over dele.

Yderligere har Zero og Five heller ikke den specielle bagkasse med navn og disse er iøvrigt "regular production", der bliver lavet i..hvad...1500 styk alene i år og måske ligeså mange til næste år. ret mig endelig, hvis disse tal er forkerte, jeg er ikke stærk i moderne Panerai produktionstal.

Jeg må indrømme, at selvom Panerai er et schweizisk ur nu, så spøger den italienske attitude stærkt i gangene! Det er både til stærk irretation...og fascination.
Svar
Hej Kristian,

Udover din nævnte fejl i logoet på bagkassen, så ser det ud som om at i logoet på skiven 195'eren mangler der en pil i bunden af p'et. Er dette også tilfældet eller er det bare en optisk illusion når billedet vises på min computer?

Og i så fald at det er rigtigt: Er det også et officielt logo og hvorfor bruger de to forskellige logoer på forside og bagside?
Svar
Prøv lige at sig "tre forskellige logoer". Har endda hørt rygter om, at logoerne på Zero og Five OGSÅ er forskellige. Ved ikke HVOR mange OP-logoer Panerai benytter sig af.

Panerais quality control hører ikke til verdens bedste. Flere modtagere af Zero og Five har fået forskellige og til tider forkerte kasser, booklets og instruktionshæfter.

Det har vist altid været sådan fra Panerai. Jeg har eksempelvis en PAM28 B med A-skive, hvilket gør uret næsten ligeså sjældent som fred i mellemøsten. Og extra interessant! Jeg har jævnligt en dansk second hand forhandler på mailen, der fortvivlet spørger om det virkelig kan være rigtigt at yderkassens sticker siger et, men urets bagkassen noget andet etc etc. Som jeg sagde om Panerais afslappede QC i posten foroven: Det er både til stærk irretation...og fascination.

Du spørger hvorfor de forkerte logoer? Som beskrevet var der på PAM195 tale om fejl. Fejllogoet blev patenteret istedetfor at blive rettet. Alle patenterede logoer er derfor "officielle".

"Hvorfor" bliver på italiensk lingo ofte besvaret med "bare fordi".
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)